حضور دختران در جنبش دانشجویی فرمالیته نیست/ گسترش فعالیت دختران در تشکل‌ها

روند حضور و فعالیت دختران طی سال‌های اخیر در جنبش دانشجویی صعودی شده است؛ اما باز هم تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله معناداری وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی یکی از موضوعات کلیدی، مهم و محل بحث در طول تاریخ معاصر ایران، به ویژه سال‌های پس از پیروزی انقلاب است. بخش زیادی از مدیریت افکار یک جامعه به دست زنان رقم می‌خورد و این همان راهبری اجتماعی است که در سال های اخیر مورد توجه جامعه شناسان و صاحب‌نظران قرار گرفته است.

حوزه مطالعات زنان چند سالی است که در کشور مطرح شده و نوظهور است و نگاه جامعه به جایگاه زنان هنوز تا جایگاه مطلوب فاصله بسیاری دارد.

جنبش دانشجویی از این حوزه جدا نیست؛ زیرا ناخودآگاه بخش قابل توجهی از جامعه دانشگاهی کشور را دختران تشکیل می دهند، طی سال های اخیر روند فعالیت دختران در تشکل های دانشجویی صعودی و خیلی جدی‌تر شده و مسئولیت پذیری آن‌ها ضریب بیشتری پیدا کرده است؛ اما باز هم تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

ورود دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته و تاثیرگذار به حوزه های حساس و خاص در عرصه کنونی کشور از اظهار نظر مغرضانه و جهت دادن به افکار عمومی جلوگیری می کند. یکی از حوزه‌های خاص و محل چالش، حوزه زنان است. اگر فعالان دانشجویی دختر به هنگام و درست موضع‌گیری و ارائه چارچوب کنند راه را برای بیان موضع گیری‌های جریان های خاص می‌بندد.

اما نمی توان انکار کرد زمانی که نام فعال دانشجویی یا فعالیت دانشجویی مطرح می شود به صورت ناخودآگاه تصویری کلیشه ای از چند دانشجوی پسر که با هیجان خاص این دوران در حال فعالیت هستند در ذهن نقش می بندد.

تصویر فوق تمام ماجرای جریان دانشجویی نیست؛ زیرا در حال حاضر بیش از 60 درصد دانشجویان مراکز آموزش عالی را دانشجویان دختر تشکیل می دهند بنابراین سهم مهم و بسزایی از جنبش دانشجویی را ایفا می‌کنند.

حضور دختران در تشکل‌های دانشجویی از هر دو جریان و طیف سیاسی حاکم بر کشور، نباید حضوری تزئینی، فرمالیته و فقط برای پرکردن کارنامه موفق مشارکت دانشجویی باشد بلکه باید به صورت تاثیرگذار و با برنامه‌ریزی دقیق از ظرفیت و توانایی خانم ها در حوزه‌ها مختلف از سیاست گرفته تا فرهنگ و علم استفاده شود.

برای بررسی ابعاد مختلف این حوزه با چند فعال دانشجویی به گفت‌و‌گو پرداخته ایم.

دانشجویان تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی دارند

نرگس حسینی مسئول واحد خواهران اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه جایگاه زنان در جنبش دانشجویی هنوز به جایگاه ایده‌آل و مناسب خود نرسیده است، گفت: متاسفانه هنوز هم یکسری نگاه ها به خانم ها و دختران دانشجو وجود دارد که به طور خاص در یک مسئله مانند سیاست توانمند نیستند و نمی‌توانند کار را به نحو احسن پیش برند.

حسینی افزود: در جریان دانشجویی خانم ها را بیشتر به سمت مسائل فرهنگی جهت می دهند، البته ما کار فرهنگی را جدای از کار سیاسی نمی دانیم و سطح آن را نازل قلمداد نمی کنیم؛ اما آنچه که برای کار فرهنگی تعریف می کنند یک سطح پایین و حداقلی از کار فرهنگی است که خود جای تامل دارد و از سال های گذشته تا به حال این مشکل در اتحادیه‌های دانشجویی حل نشده است.

حرمت فعالان دختر در اتحادیه‌های انقلابی حفظ می‌شود

زهرا علیزاده دبیر فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: نظر به وجود معضلات بسیار و آسیب های اجتماعی که در دانشگاه به عنوان زیر شاخه جامعه وجود دارد، لازم است به دانشجویان دختر آگاهی‌بخشی کافی دهیم که این اطلاع‌رسانی از اولویت‌های کاری خواهران بسیج دانشجویی در «حوزه زنان» است.

وی اضافه کرد: در پنج اتحادیه بزرگ دانشجویی کشور که مبانی فکری اصیل و درستی دارند، فضا به گونه ای است که حرمت خانم‌ها به درستی رعایت می شود.

دانشگاه ها و جامعه تاثیر متقابل دارند به همین دلیل اگر در محیط دانشگاه شاهد رفتارها و برخوردهای جنسیتی علیه فعالان دانشجویی دختر باشیم، این برخوردها به سطح جامعه نیز تعمیم داده خواهد شد.

از جامعه دانشگاهی شامل استادان، مسئولان دانشگاهی، دانشجویان و... انتظار می رود نگاه جنسیتی و باورهای اشتباه و تاریخ مصرف گذشته به دانشجویان دختر در جریان دانشجویی نداشته باشند.

از سوی دیگر رفع این نگاه و بخش اعظم بهبود جایگاه دانشجویان دختر در جنبش دانشجویی به نگاه خود دختران بر قبول توانایی‌هایشان و اینکه وارد فاز عملیاتی برای اجرای برنامه ها و موضع گیری های تخصصی و مرتبط با حوزه زنان و مسائل روز کشور و دنیا شوند، بر‌می‌گردد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004564

وب گردی

وب گردی