هدف دانشگاه های نسل چهارم، تأثیرگذاری بر جامعه است

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال گذر از نسل سوم به نسل چهارم دانشگاه‌ها هستیم، نسلی که در آن، دانشگاه جامعه را هدایت می‌کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد خوراسگان، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی صبح امروز در حاشیه بازدید از مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در جمع مسئولان این دانشگاه گفت: ایجاد انگیزه، تقویت حس مشارکت و سهیم بودن استادان و کارکنان در فعالیت‌های دانشگاه باید مورد حمایت واقع شود و اگر بدنه دانشگاه خود را سهیم و شریک در فعالیت‌ها بداند، قطعاً به موفقیت خواهیم رسید.


وی اضافه کرد: امروز نیازمند آن هستیم تا به‌دور از هرگونه شعار و بزرگنمایی شناخت خود به نقاط ضعف و قدرتمان را واقعی و براساس نقاط قوت و توانمندی‌هایمان برنامه‌ریزی و پیشروی کنیم.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موفقیت‌ها و افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی در ۳۷ سال گذشته بیان کرد: توانمندی‌ها و افتخارات هریک از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی محصول تلاش، تعصب، علاقه و توانمندی تک‌تک کارکنان و استادان دانشگاه است؛ ازاین‌رو باید در ساختار دانشگاه، این حس مشارکت و علاقه‌مندی تقویت و ستایش شود.

دهقانی فیروزآبادی عنوان کرد: دانشگاه‌های نسل اول آموزش‌محور بودند و افراد با گرفتن مدرک مشغول به کار می‌شدند، در نسل دوم دانشگاه به سمت پژوهش‌محور بودن سوق یافت و در نسل سوم کارآفرینی‌ محور فعالیت‌های دانشگاه شد و امروز در حال گذر از نسل سوم به نسل چهارم دانشگاه‌ها هستیم، نسلی که در آن، این دانشگاه است که جامعه را هدایت می‌کند؛ نه جامعه دانشگاه را.

وی مطرح کرد: امروز و در دانشگاه‌های نسل سوم با توجه به شرایط، نیازمند مؤلفه‌هایی مانند مراکز رشد، فعالیت‌های دانش‌بنیان و حرکت‌های شتاب‌دهنده هستیم و روش مدیریت در این نوع دانشگاه‌ها مبتنی بر هدایت جامعه به سمت کارآفرینی است؛ از این رو باید فرصت‌ها را به نحو احسن شناسایی کرده و در راستای استفاده بهینه از این فرصت‌ها، گام‌های عملی برداریم.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اگرچه در گذشته دانشگاه‌های دولتی در نسل اول و دوم دانشگاه‌ها پیشگام بوده‌اند؛ اما این دانشگاه آزاد اسلامی است که در دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین پیشگام و پیشقدم است تا بتواند برای کشور منشأ خیر و برکت باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان نیز در این نشست تشریح کرد: در زمینه تبدیل علم به ثروت و حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینی، توانسته‌ایم از مرحله دانشگاه آموزش‌محور عبور کنیم و راهبرد اصلی ما در این دانشگاه، توسعه فعالیت‌های اقتصادی و دانش‌بنیان است.

احمد آذین یادآور شد: در جهان امروز باید بر حرکت از دانشگاه آموزش‌محور به سمت دانشگاه کارآفرین تأکید کنیم؛ چراکه هدف، تبدیل دانایی به توانایی و تولید ثروت از علم است و محصول دانشگاه کارآفرین، اشتغال، استقلال و تربیت نسلی آینده‌ساز و فعال است.

وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه دانشگاه قوه عاقله جامعه است، توضیح داد: دانشگاه نماد فرهیختگی و سربلندی جامعه است و مردم به دانشگاه به‌عنوان الگو و افتخار می‌نگرند؛ از این رو دانشگاه باید در بطن جامعه باشد و بتواند مشکلات و نواقص جامعه را برطرف سازد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان متذکر شد: واحدهای دانشگاهی به عنوان نهادهایی از دل جامعه باید توجه ویژه‌ای به ایجاد امید و تقویت انگیزه داشته باشند و اگر انقلابی بیندیشیم، رفتار ما هم انقلابی و در مسیر تحول و پیشرفت خواهد بود، تغییراتی که موجب کارآفرینی، تولید و اشتغال خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010213

وب گردی

وب گردی