تلاش بولتون برای جلب حمایت کره جنوبی برای پیوستن به ائتلاف خلیج‌فارس

در پی جنجال‌های اخیر در خصوص احتمال برگزاری رزمایش سئول-واشنگتن و همچنین تلاش آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف دریایی در تنگه هرمز، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با مقامات کره جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، در بحبوحه تنش‌های اخیر واشنگتن با کره شمالی در خصوص رزمایش احتمالی ماه آینده کره جنوبی و آمریکا و همچنین تلاش واشنگتن برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج‌فارس، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید امروز (چهارشنبه) با مقامات کره جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

کره شمالی سه شنبه (۲۵ تیرماه) هشدار داده بود که اگر رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در شبه جزیره کره برگزار شود، «مذاکرات کارشناسی» برنامه‌ریزی‌شده درباره مساله اتمی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. (جزئیات بیشتر)

بنا به گزارش خبرگزاری «رویترز»، بولتون با «چونگ یو یونگ» رئیس دفتر امنیت ملی کره جنوبی و «جئونگ کیونگ دو» وزیر دفاع کره جنوبی و «کانگ کیونگ وا» وزیر امور خارجه این کشور برای بحث درباره مسئله خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره و راه‌های تقویت ائتلاف آمریکا-کره جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

بولتون قبل از دیدار با کانگ گفت: «فکر می‌کنم، هدف مهمی که ما داریم و می‌دانم که شما هم دارید، ایجاد یک ائتلاف مستحکم‌تر کره جنوبی- آمریکا است که مدتهاست صلح را در این بخش از جهان حفظ کرده‌اند».

طبق این گزارش، بولتون و کانگ در اظهارنظرات عمومی خود به اهداف بزرگتر دو کشور آمریکا و کره جنوبی در زمینه موضوعاتی چون کره شمالی اشاره کردند.

هشدارها درباره رزمایش مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی در حالی مطرح شده که سه دیدار «دونالد ترامپ» و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در سنگاپور (۲۲ خرداد ۱۳۹۷)، ویتنام (۹ اسفند ۱۳۹۷) و منطقه غیرنظامی دو کره (۹ تیر ۱۳۹۸) نتوانسته اختلافات پیونگ یانگ و واشنگتن برای پیش بردن مذاکرات خلع سلاح اتمی کره شمالی را رفع کند.

تکاپو برای ایجاد ائتلاف دریایی در تنگه هرمز

رویترز گزارش کرد که آمریکا به دنبال جلب حمایت همپیمانان خود برای تشکیل ائتلاف نظامی دریایی در تنگه هرمز به بهانه محافظت از کشتیرانی در این منطقه است و برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که احتمالاً آمریکا قصد دارد از کره جنوبی درخواست کند تا در این ائتلاف مشارکت کنند.

روز گذشته (سه‌شنبه) وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرده که تقاضای آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی این کشور در خلیج فارس را بررسی خواهد کرد.

روز شنبه، دولت آمریکا دیپلمات‌های خارجی مستقر در واشنگتن، از جمله کره جنوبی را گرد هم آورد و از آنها خواست که در ائتلاف پیشنهادی ایالات متحده برای محافظت از تنگه هرمز در بحبوحه تنش‌های فزاینده با ایران، شرکت کنند.

این در حالی است که ژاپن، دیگر متحد درجه اول آمریکا اعلام کرده که توکیو مسئله اعزام نیرو برای پیوستن به ائتلاف دریایی واشنگتن در تنگه هرمز را بررسی نمی‌کند.

به دنبال حمله به دو نفتکش در دریای عمان در ماه گذشته میلادی که یکی از این نفتکش‌ها متعلق به یک شرکت ژاپنی بود آمریکا با متهم کردن ایران به دست داشتن در این حملات طرحی برای تشکیل یک ائتلاف نظامی در راستای حفاظت از کشتی‌های تجاری در آبهای خلیج فارس به کشورهای مختلف ارائه کرده است.

کد خبر: 1022291

وب گردی

وب گردی