چیرانی: واحد لاهیجان در زمینه پرورش خاویار فعالیت دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان گفت: واحد لاهیجان برای تولید خاویار 7 سال پیش اقدام کرده است و طبق پیش‌‌بینی‌‌های انجام شده حدود 400 میلیون تومان از تولید این محصول درآمدزایی خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کشاورزی، صنعتی مهم و حیاتی برای تامین نیازهای اولیه مردم یک کشور است. بدون تردید، توسعه و پیشرفت این صنعت، منجر به خودکفایی و استقلال ایران در تولید محصولات غذایی خواهد شد. دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور در زمینه توسعه این صنعت ورود کرده و دکتر طهرانچی ریاست این دانشگاه با توجه به کاهش اقبال از این رشته برنامه‌ریزی‌‌‌‌‌های منسجمی برای توسعه صنعت کشاورزی ایجاد کرده است.

در حال حاضر، شورای اقتصاد دانش‌بنیان و معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در زمینه توجه به علوم کشاورزی وارد شده است. برای بررسی بیشتر فعالیت‌‌های کشاورزی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد به سراغ برخی رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد رفتیم که در زمینه کشاورزی پیشگام هستند. در همین راستا، فعالیت‌‌های دانشگاه آزاد استان گیلان در حوزه کشاورزی را اینجا می‌‌‌خوانیم.

ابراهیم چیرانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در گفت‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اهمیت توسعه کشاورزی در کشور و نقش دانشگاه آزاد در گسترش این صنعت گفت: کشاورزی در هر کشوری جزو صنایع مهم در رفع نیازهای اولیه و اساسی مردم یک سرزمین به شمار می‌‌‌رود. با توجه به اهمیتی که این صنعت در ایجاد امنیت غذایی، خودکفایی و استقلال در تامین نیازهای حیاتی دارد از جایگاه ویژه‌‌‌‌ای برخوردار است.

وی افزود: دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور در اقدامی بی‌‌‌‌نظیر تصمیم به فعالیت جدی در این عرصه و همگام‌‌‌سازی صنعت کشاورزی با فناوری‌‌‌‌‌‌های روز دنیا دارد و در مزارع مختلفی که مختص به واحدهای دانشگاهی سراسر کشور بوده این روند در حال شکل‌‌گیری است. تا جایی که این دانشگاه به عنوان تولید‌کننده بذر در کشور وارد عمل شده و این امر دستاورد بزرگ ملی برای دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در ادامه درباره فعالیت‌‌‌‌ واحدهای دانشگاهی این استان در خصوص توسعه صنعت کشاورزی یاد‌آور شد: حدود 70 هکتار زمین‌‌‌‌های مختص به کشاورزی در سطح استان داریم که متعلق به واحدهای مختلف بوده است، در واحد لاهیجان هم برای تولید خاویار 7 سال پیش اقدام کردیم که برای تولید این محصول همین مقدار زمان لازم است. طبق پیش‌‌بینی‌‌های انجام شده حدود 400 میلیون تومان از تولید این محصول درآمدزایی خواهیم داشت. در زمینه تولید بذر هم با بهره‌‌‌‌‌‌‌‌مندی از فناوری نوین کشاورزی در زمینه اصلاح بذر وارد عمل شدیم.

چیرانی تاکید کرد: در واحد آستانه هم در زمینه تولید بادام زمینی وارد عمل شدیم. با توجه به اینکه این شهر مرکز اصلی کشت بادام زمینی است؛ اما به دلیل نامرغوب بودن بذر این محصول درصددیم اصلاحاتی را روی بذر آن انجام دهیم. بر همین مبنا با توجه به ظرفیتی که در سطح استان برای توسعه کشاورزی وجود دارد کلیه مزارع مختص به واحدها را به شکلی تعیین می‌‌‌کنیم تا هر شهر به تولید یک محصول اختصاص یابد.

وی متذکر شد: بسیاری از واحدهای دانشگاهی ما در زمینه صنعت توریسم و کشاورزی فعالیت دارند. با توجه به جاذبه‌‌‌‌هایی که در طبیعت جنگل، دریا و کشاورزی استان گیلان وجود دارد؛ درصددیم یک سیستم بوم‌‌‌گردی شامل زمین زراعی، استخر و کلیه جاذبه‌‌های توریستی را در یک فضای مشخص ایجاد کنیم تا از این طریق هم بتوانیم درآمدزایی مناسبی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در پایان تصریح کرد: با توجه به ظرفیتی که در سطح استان برای تولید برنج وجود دارد، ماموریتی از سوی سازمان مرکزی به ما محول شده است؛ بر همین مبنا درصددیم با کشت برنج در شالیزارها، برنج مورد نیاز دانشگاه آزاد را تامین کنیم.

توجه به صنعت کشاورزی در دانشگاه آزاد از زمان ریاست دکتر طهرانچی آغاز شده است تا جایی که معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در این دوران تاسیس شد تا به طور ویژه این دانشگاه بزرگ کشور در توسعه صنعت کشاورزی ایفای نقش کند. امروز بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد در تولید بذر و محصولات کشاورزی مختلف تبدیل به یک برند شدند. این امر دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد در رونق تولید داخلی محسوب می‌‌‌شود که منجر به عدم وابستگی به بیگانگان شده و بیانگر افق‌‌های روشن پیش‌‌روی این دانشگاه بزرگ کشور خواهد بود.

گفتنی‌‌‌‌ست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در 7 آذرماه سال 1367 با سه رشته ریاضی، کامپیوتر، میکروبیولوژی و مهندسی شیلات و محیط زیست با پذیرش 360 دانشجو(تحت عنوان دانشگاه آزاد اسلامی شرق گیلان)شروع به فعالیت کرد. این دانشگاه امروز با دارا بودن بیش از 9 هزار دانشجو، نقش مهمی در بخش آموزش عالی کشور دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023427

وب گردی

وب گردی