هدف من گام برداشتن به سوی معماری و شهرسازی اسلامی است

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد طراحی شهری، هدف خود را تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب و گام برداشتن به سوی معماری و شهرسازی اسلامی می داند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد خوراسگان، متین هنری دانشجوی موفق دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با اشاره به تاریخ معماری و شهرسازی اسلامی گفت: با پیشرفت های صنعتی و تکنولوژیک قرن هجدهم و نوزدهم میلادی در اروپا متاسفانه بدلیل بی کفایتی و نالایقی حاکمان ایران در آن زمان و عدم درک صحیح از هویت ایرانی و اسلامی، وقتی این پیشرفت ها و تکنولوژی فرنگی را دیدند، دلباخته آن شدند و آن را به شکل بسیار بسیار ضعیف تر وارد ایران کردند.

رتبه 12 کشوری آزمون کارشناسی ارشد افزود: این تفکر سطحی و ظاهر پرستانه باعث شد تا در دوره قاجار و هم در دوره پهلوی از معماری اسلامی و ایرانی، دور شویم، در حالی که مردم، هویت را از فرهنگ خودشان می گیرند و معماری و شهرسازی بخشی از این فرهنگ است و وقتی این فرهنگ از بین برود به منزله از بین رفتن هویت مردمی است.

این دانشجوی نخبه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرکت به سوی معماری و شهرسازی اسلامی خاطر نشان کرد: هدف امروز من حرکت در جهت تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب و گام برداشتن به سوی معماری و شهرسازی اسلامی است بنابراین باید درباره قدمت فرهنگ اسلامی و معماری ایرانی بیشتر بدانیم و در کنار آن خوب بتوانیم علم روز را دنیا را درک کنیم و سعی کنیم با تعامل بین سنت و مدرنیته، معماری اسلامی و ایرانی را همچون دوران صفویه به دوران اوجش بازگردانیم.

وی افزود: باید مطابق ترسیم صحیح و اصولی رهبری، به سمت معماری و شهرسازی اسلامی حرکت کنیم و هدفم این است که بتوانم گام های مثبت در این زمینه بردارم زیرا ترویج معماری غربی آن هم در شرایطی که معماری اسلامی و ایرانی از قدمت و کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است، بسیار غلط است.

هنری در پاسخ به این سوال که چگونه می توان دستگاه های ذیربط در کشور را به این سمت سوق داد، اظهار کرد: ابتدا باید مبانی نظری شکل بگیرد و تئوری های مبتنی بر حقیقت اصیل معماری و شهرسازی اسلامی و ایرانی مورد توجه قرار گیرد، سپس می‌توان برنامه فیزیکی را ارائه داد و ضوابط، آیین نامه و دستورالعمل ایجاد کنیم و آموزش را بر مبنای آن پایه گذاری کنیم.

وی افزود: به نظر من مبانی نظری، آن طور که باید، تدوین نشده است البته تلاش‌های خوبی صورت گرفته ولی هنوز تا نقطه ایده آل فاصله زیادی هست و نکته ای که نباید به فراموشی سپرده شود این است که زمانی که فردی خارجی وارد ایران می شود هویت معماری و شهرسازی اسلامی و ایرانی را بدانند و شیفته آن شوند و این باید هدف ما باشد.

هنری با اشاره به محتوای کتب درسی معماری و شهرسازی خاطر نشان کرد: محتوای دروس ما و کتب دانشگاهی ما ترجمه مقالات و کتاب های غربی است و به طور قطع مناسب ایران اسلامی نیست و با فرهنگ غنی ما همخوانی ندارد و نیاز به بروزرسانی و بومی سازی دارد و این اعتقاد به ایران و اسلام است که باعث شده در طول تاریخ در مقابل هر تهاجمی مقاومت کنیم و با اتحاد، برادری و برابری در مقابل مشکلات موفق شویم و این اعتقاد دقیقا نقطه تفاوت علوم اسلامی و علوم انسانی است.

رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد طراحی شهری درباره شیوه درس خواندن خود گفت: برای رسیدن به این موفقیت از سال گذشته با روزی 4 ساعت مطالعه کار خودم را آغاز کردم و با توجه به برنامه ریزی خوبی که داشتم، فقط دو ماه منتهی به کنکور را تست کار کردم از این رو در آزمون با کمتری اضطراب و دلهره حاضر شدم.

وی افزود: حضورم در این دانشگاه برایم بسیار ارزنده بود چرا که این دانشگاه در زمینه ارائه خدمات علمی و آموزشی، بسیار توانمند است و دانشکده معماری این دانشگاه، اولین دانشکده ای است که در این رشته در استان تاسیس شده است و پس از آن بود که دانشگاه هنر، اقدام به تأسیس دانشکده هنر نمود و شاید اگر در دانشگاهی دیگر بودم، هرگز به این موفقیت نائل نمی شدم.

متین هنری در تجلیل از اساتید خود گفت: اساتید خیلی خوب و با تجربه ای مثل دکتر عبدالله جبل عاملی که بنیانگذار این دانشکده هستند، دکتر شاهدی و دکتر قاسمی در زمینه معماری اسلامی، تلاش های در خور توجهی داشته اند و این مهم ترین انگیزه برای دانشجویان است که در کنار اساتید خود به دنبال تقویت هویت اسلامی و ایرانی باشیم و کمک اساتید گرانقدری همچون مهندس روح الله ربانی و مهندس فرید احمدی کسب این موفقیت را برایم ممکن ساختند و در این واحد دانشگاهی، همه امکانات مادی و معنوی برای دانشجحو فراهم است و فقط مهم این است که دانشجویان بتوانند از این امکانات، به بهترین نحو بهره ببرند

کد خبر: 1023749

وب گردی

وب گردی