کمبود پزشک نداریم/ توزیع ناعادلانه است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به طرح مجلس شورای اسلامی برای افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی، گفت: ما کمبود پزشک نداریم و اینکه برخی از مناطق پزشکان کمتری حضور دارند بخاطر توزیع ناعادلانه است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سعیدنمکی عصر جمعه در مراسم بزرگداشت روز پزشک افزود: اکنون ۵۵ هزار دانشجو پزشکی داریم که سالیانه 7 هزار نفر از آنها فارغ‌التحصیل می‌شوند و ٣٠ درصد سهمیه برای مناطق محروم داریم و تردید نداریم در سه یا چهار سال آینده در دورترین نقاط کشور پزشک خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه پشت این نگاه برای افزایش ظرفیت های پزشکی نگاه کارشناسی نیست، تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدانند که افزایش دو برابری بجز خیل عظیم طبیبان بیکاری در آینده حاصلی نخواهد داشت.

وزیر بهداشت گفت: اکنون ۴۴ درصد بیکاران کشور از لیسانس بالاتر هستند و به طور یقین نتیجه بیکاری پزشکان بیکار تاثیر منفی بیشتری در جامعه دارد و ما باید بدانیم چه کسی در چه درجه، دوره و با چه مهارتی و برای کدام جایگاه نظام تربیت می کنیم.

پزشکان از هجمه های برخی نهراسند

وی با بیان اینکه ما و همه همکاران تلاش های زیادی انجام داده ایم تا جانی را نجات دهیم ، گفت: مردم قدرشناس هستند ولی ممکن است برخی ها گاهی با نامهربانی و بی مهری با خدمتگزاران خود رفتار کنند.

نمکی تصریح کرد: پزشکان در کاهش مرگ و میر، افزایش امید به زندگی و خیلی از دستاوردهای پزشکی، نقش مهمی دارند و امروز با پدیده هایی مانند بیماری های فشارخون مواجهیم هرچند که در بحث بسیج ملی فشارخون پزشکان پیشتاز بودند.

وی ادامه داد: از هر ٣٨٠ هزار مرگ سالیانه ٣١٣ هزار مرگ به دلیل بیماری های غیرواگیر است. قرار بود از ۴٠ میلیون نفر جمعیت کشور با افراد بالای ٣٠ سال فقط ٢٠ میلیون نفر فشارخون شان را بگیریم اما حدود ٣٠ میلیون و ٧٠٠ هزار فشارخون آنها کنترل شد و 2میلیون و ٧٠٩ هزار نفر با فشار خون جدید مشخص شد که خودشان از این بیماری اطلاع نداشتند.

وزیربهداشت گفت: در سیلاب امسال کمک شایانی از سوی پزشکان شد و ٢۵ استان درگیر سیلاب بودند و ۶ استان بیشترین مشکل را داشتند، اما یک مورد بیماری اپیدمی نداشتیم و سازمان بهداشت جهانی نیز از ایران تجلیل کرد.

وی گفت: از همه شما می خواهم که غصه نخورید و از هر ناسپاسی نترسید چون هیچ پاداشی از رضایت خداوند نیست اگر بیماری در دل شب به دلیل درد آهی کشید تمام کائنات می لرزد و اگر بیماری آرامش شما را گرفت و خوب شد تمام کائنات شما را تجلیل می کنند. من به عنوان وزیر بهداشت دست شما را می بوسم اینکه بعضاً مورد هجمه و کم مهری قرار می گیریم بخدا می سپاریم چون مردم قدرشناس این مملکت قدرشناس شما هستند و خواهند بود.

وی به مواردی از مولفه های موثر بر سلامت اشاره کرد و گفت: باید به وزارت بهداشت کمک کنید تا در این راستا گام های اساسی برداریم امروز با بحث سرطان، فشارخون و حوادث رانندگی مواجه هستیم اینجا نیازمند حرکت بین بخشی هستیم و باید با آموزش شیوه زیست مردم را تغییر دهیم و دلم می خواهد پزشکان پیشتاز باشند.

وی تصریح کرد: طرح هر خانه یک پایگاه سلامت از شهریور ماه اجرا می شود و هیچ معلمی بهتر از پزشکان برای اجرای این طرح نداریم و وزیر بهداشت را یاری کنید و برای اجرای پرونده الکترونیک و اجرای طرح پزشک خانواده ١۴ هزار پزشک را آموزش کوتاه مدت می دهیم تا نظام ارجاع اجرا شود چون بدون این موضوعات نظام سلامت مقتدر نخواهد بود.

نمکی ادامه داد: با افزایش استاندارد های داخلی اجازه ورود داروی برند را نخواهیم داد و جامعه پزشکی با باور تولید داخل باید ما را کمک کنند.

وی گفت: تعرفه های پزشکی مورد تایید پزشکان نیست اما برای اولین بار تعرفه ها در پایان اسفند به تصویب رسید و برای اولین بار بین تعرفه های بخش خصوصی و دولتی در مصوبات مجلس تفاوت وجود دارد و برای تعرفه های سال ٩٩ هم تلاش خودمان را انجام دهیم.

در این مراسم مصطفی سالاری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، مصطفی معین رئیس شورای عالی نظام پزشکی و جمع زیادی از پزشکان حضور داشتند، از ٣٠ نفر از پزشکان تجلیل شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025472

وب گردی

وب گردی