نحوه دیدن اولین ماهواره با بادبان خورشیدی در آسمان

همزمان با تمام شدن ماموریت ماهواره «LightSail 2» در فضا علاقه‌مندان می‌توانند تا 1 سال از طریق درخشش بادبان‌های خورشیدی، این ماهواره را در آسمان ببینند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بیش از دو ماه است که «LightSail 2» با بادبان خورشیدی‌اش، در مدار می‌گردد. در این مدت این فضاپیما با صفحه نقره‌ای رنگ خود بدون هیچ سوختی در فضا درحال گردش است.

LightSail 2 که تنها با نیروی خورشید هدایت می شود، نشان داده که بادبان خورشیدی می تواند وسیله ای مناسب برای تامین نیروی پیشران باشد.

با تمام شدن مأموریت اولیه LightSail 2، این فضاپیما حدود یک سال در مدار خواهد چرخید و اگر پرتوهای آسمان مناسب باشد همانطور که این فضاپیما می چرخد امکان شناسایی آن توسط مردم وجود خواهد داشت.

از آنجا که بادبان های براق LightSail 2 بسیار بزرگ هستند (تقریباً اندازه یک حلقه بوکس)، فضاپیما باید در بسیاری از نقاط جهان با چشم غیرمسلح قابل مشاهده باشد، این فضاپیما به عنوان یک جسم ستاره مانند ضعیف ظاهر می شود.

بهترین زمان برای کشف این فضاپیما هنگام غروب و طلوع آفتاب خواهد بود، هنگامی که خورشید در زیر افق قرار دارد اما هنوز در جایی که LightSail 2 در حال چرخش است می درخشد. ترفند دیدن این ماهوار دانستن زمان و مکان مناسب آن است.

«جیسون دیویس» سردبیر انجمن The Planetary Society گفت: «شانس شما برای دیدن LightSail 2 به گرایش ماهواره بستگی دارد. اگر بادبان در جای خوب باشد، تابش خورشید به بادبان LightSail 2 باعث می‌شود که آن به اندازه یک ستاره در آسمان شب روشن شود.»

کسانی که آسمان را دنبال می‌کنند می‌توانند برای تهیه نقشه به وب سایت mission's مراجعه کنند و موقعیت فعلی LightSail 2 را بیابند. در اینجا، همچنین می توانید دفعه بعدی که فضاپیما در محدوده موقعیت مکانی شما قرار دارد ردیابی کنید.

از آنجا که ماهواره همیشه قابل مشاهده نیست، ناظران ممکن است بخواهند برای گزارش دقیق تر N2YO.com (وب سایت ردیابی که اطلاعات مکان را در اختیار زمینیان قرار می دهد) بررسی کنند. این وب سایت نشان می‌دهد که LightSail 2 باید از 10 روز آینده در یک مکان مشخص قابل مشاهده باشد.

اگر می خواهید دیدن LightSail 2 را امتحان کنید، قبل از شروع رصد، حتماً بیرون بروید تا زمان چشمانتان در تاریکی تنظیم شود. این فضاپیما به شکل یک نور ضعیف در آسمان شب حرکت می‌کند، بنابراین اگر آن را در اولین بار مشاهده نکردید، ناامید نشوید.

انتظار بر این است که این ماهواره تا 1 سال در مدار قرار داشته باشند بنابراین علاقه‌مندان تا 1سال بر اساس راهنمایی‌های گفته شده می‌توانند به رصد بپردازند.

بادبان خورشیدی (Solar sail) (که از آن با عنوان‌های بادبان نوری یا بادبان فوتونی نیز یاد می‌شود)، روشی پیشنهادی برای پیشرانش فضاپیما با استفاده از فشار تابش اعمال شده بر روی آینه‌هایی عظیم است. یک مثال کاربردی بادبان کشتی است؛ نیروی اعمال شده توسط نور بر روی آینه‌ها، مشابه بادبانی است که بوسیلهٔ باد به وزش درآمده باشد. از پرتوهای لیزر پرانرژی می‌شود به عنوان منبعی جایگزین برای اعمال نیرویی بیشتر از آنچه که نور خورشید می‌تواند فراهم کند، استفاده کرد، مفهومی که با عنوان کشتی‌رانی پرتویی (beam sailing) شناخته شده‌ است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029507

وب گردی

وب گردی