مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها باید در اشتغال‌زایی دانشجویان کارایی داشته باشند

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین همایش فناوری و نوآوری دانشگاه گفت: مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز فناوری نباید به مولفه‌های لاکچری و شیک تبدیل شوند، بلکه باید کارایی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، صبح امروز (۳۰ مهرماه) در نخستین همایش فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی که در هتل فرهیختگان سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: گام اول برای رفتن به سمت توسعه فناوری، فرهنگ‌سازی و تبیین مفاهیم اصلی این حوزه است.

وی افزود: به همین دلیل تصمیم گرفتیم در همایشی ۵ روزه با حضور مدیران استانی و مراکز رشد، مفاهیم اصلی حوزه پژوهش و فناوری در قالب برگزاری ۵ کارگاه در هر روز که مجموعا ۲۵ کارگاه می شود، تبیین شود. این کارگاه ها تا پایان آبان ماه ادامه خواهند داشت.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: بازخورد های محرمانه ای که از این کارگاه ها به دست ما می رسد، ملاک ارزیابی مدیران استانی و مسئولان مراکز رشد خواهد بود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آماده سازی افراد برای اشتغال، رشد و شخصیت اجتماعی، دو هدف اصلی دانشگاه است؛ در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰، بسیاری از ادارات و نهادها، نیاز به نیروی کار داشتند. به همین دلیل، تمامی فارغ التحصیلان دانشگاهی به صورت مستقیم وارد بازار کار می‌شدند.

وی اضافه کرد: در همین برهه زمانی بود که ایده تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفت؛ دانشگاهی که برای تربیت نیروی کار و دیوان سالار فعالیت می کرد تا نیاز ادارات را برطرف کند.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: پس از مدتی نیاز سازمان ها در حوزه نیروی انسانی برطرف شد و دانشگاه های کشور از آموزش محوری، به سمت دانشگاه نسل دوم یعنی پژوهش‌محور حرکت کردند. ایجاد رشته‌هایی در مقاطع تحصیلات تکمیلی، کارشناسی ارشد و دکتری، نمودی از این تغییر و تحولات بود؛ همچنین انواع پژوهشکده ها در نهادهای مختلف شکل ‌گرفت.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: پس از گذشت این برهه، کارکرد اصلی دانشگاه به دلیل رویکردهای غلط، اشباع پژوهشکده ها و افزایش پژوهشگران پشت میز نشین، از بین رفت. به طوری که امروز کارکرد اصلی دانشگاه کسب اعتبار و داشتن پسوندهای دکتر و مهندس است که شاهد بروز پدیده هایی مانند مدرک فروشی و پایان نامه فروشی به صورت گسترده هستیم.

وی تاکید کرد: دانشگاه ها باید تغییر نسل و رویکرد دهند و حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت دانشگاه نسل سوم، یک ضرورت اساسی است. دانشگاه نسل سوم، دانشگاهی کارآفرین است که خود، به ایجاد اشتغال و تربیت نیروی کارآفرین کمک می کند. مراکز رشد، شتاب دهنده ها و مراکز فناوری نباید به مولفه های لاکچری و شیک تبدیل شوند، بلکه باید کارآیی داشته باشند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان این که دانشگاه نسل سوم به کار تیمی نیاز دارد، گفت: تیم های آموزشی باید دانشجویان را به طور گروهی در حوزه های مختلف فعال کنند و برگزاری استارتاپ ویکندها برای جذب ایده های دانشجویی، باید در دستور کار قرار گیرد. شتاب دهنده ها و مراکز رشد در دانشگاه نسل سوم، همان مولفه های کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه نسل دوم هستند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در شرایط فعلی باید برای افزایش درآمدهای غیر شهریه ای خود برنامه ریزی داشته باشند؛ اما باید به نقطه ای برسند که تا سال ۱۴۰۴، تمام درآمدهای خود را از طریق شهریه به‌دست آورد؛ چرا که اشتغال آفرینی و تربیت نیروی کارآفرین در آن تضمین شده است. دانشگاه آزاد اسلامی در حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم، می‌تواند از دانشگاه های دولتی جلوتر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030949

وب گردی

وب گردی