به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، منصور کبگانیان در حاشیه جلسه 123 شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این جلسه سه موضوع در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: در ابتدای جلسه گزارشی از علم و فناوری در دو محور مطرح شد که یکی از محورهای آن «بررسی کیفیت پیشرفت علمی کشور» بود؛ چراکه در برخی از رسانههای خارجی، کیفیت مقالات و تولیدات علمی کشور زیر سؤال رفته است؛ اگرچه درهمان گزارشها به رشد مقالات علمی ایران اعتراف کردهاند.
وی با تأکید بر اینکه در این جلسه با عدد و رقم، کیفیت مقالات ایران مورد بررسی قرار گرفت، گفت: براساس گزارشی که در این جلسه ارائه شد، کیفیت مقالات ایران با سه کشور ترکیه، عربستان و رژیم اشغالگر قدس در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ مقایسه شد و این مطالعات نشان داد جمهوری اسلامی ایران از نظر میزان مقالات استناد شده، رتبه اول در منطقه را به خود اختصاص داده است.
کبگانیان درصد مقالات استناد شده ایران را ۷۰.۸ دهم درصد دانست و یادآور شد: این میزان برای کشور ترکیه ۶۰.۳، عربستان سعودی کمی پایینتر و نزدیک ایران یعنی ۷۰.۸ و برای رژیم اشغالگر قدس ۶۷ درصد است.
قائممقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، میزان استنادات به مقالات را یکی از شاخصهای مناسب برای ارزیابی کیفیت مقالات ذکر کرد و ادامه داد: در شاخص همکاریهای بینالمللی، ایران وضعیت قابل توجهی دارد؛ اما به دلیل اعمال تحریمها، از کشور ترکیه بالاتر و از دو کشور عربستان و رژیم اشغالگر قدس مقداری پایینتر هستیم.
وی درصد مقالات منتشر شده Q۱ را یکی دیگر از شاخصهای مهم ارزیابی کیفیت مقالات نام برد و خاطرنشان کرد: در این شاخص جمهوری اسلامی ایران با ۲۷.۹ دهم درصد از کشور ترکیه پیشی گرفته است. این میزان برای کشور ترکیه ۲۷.۷ دهم درصد برآورد شده است و دو کشور عربستان و رژیم اشغالگر قدس، درصد بالاتری از ایران دارند.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی وضعیت تأثیر استنادی در جهان را از دیگر شاخصهای مورد ارزیابی در این گزارش دانست و توضیح داد: اگر این عدد به یک برسد، میتوان از تأثیر استنادی در سطح دنیا رضایت داشت که این عدد برای ایران ۸۹ صدم درصد است.
کبگانیان با تأکید بر اینکه درباره کیفیت؛ نقدهایی داریم؛ اما نه آنچنان که برخی از رسانههای بیگانه بزرگنمایی میکنند، یادآور شد: در رابطه با برخی از مقالات که در آنها احتمال خطا یا نکات غیر قابل قبولی یافت میشود، در حال بررسی هستیم و مقداری نگرانی در این زمینه وجود دارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر این موضوع حساس است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این نکات همان تقلبات علمی است یا خیر، توضیح داد: این خطاها تعبیر به تقلبات علمی میشود؛ اما این تعبیر، علمی نیست؛ چرا که برخی از این موارد تقلب محسوب نمیشود و مربوط به نحوه درج اسامی نویسندگان در استناد دادن به مقالات دیگران میشود و ناشی از ناآگاهی محققان در کپیبرداری است.
کبگانیان با تأکید بر اینکه با این افراد برخورد قانونی خواهد شد یا خیر، اظهار کرد: از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز خواسته شده در شورای سیاستگذاری خود این به این موضوع رسیدگی کند.
وی اضافه کرد: براین اساس در این جلسه همه اعضا تأکید کردند کیفیت مقالات ایران آنچنان نبوده است که رسانههای بیگانه بخواهند کیفیت آنها را زیر سؤال ببرند.
کبگانیان محور دوم این گزارش را مربوط به تحقیقات حوزه فضایی دانست و یادآور شد: در بررسی برخی از کشورهای منطقه و رقبا مشاهده کردیم که بودجههای بسیار خوبی برای برخی فعالیتهای فضایی هزینه کردهاند و در این جلسه نسبت به بودجههای حوزه فضایی ابراز نگرانی کردیم.
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، با بیان اینکه در این جلسه از میزان اعتباراتی که صرف فعالیتهای فضایی میشود، اعلام نگرانی شد، افزود: از این رو از مسئولان حاضر در جلسه خواسته شد اعتبارات این حوزه را رصد کنند.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه سیاستهای اجرایی اشتغال دانشآموختگان را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه نام برد و گفت: در جلسه گذشته این سیاستها مطرح شده بود؛ اما یکی از بندها و مواد مربوط به ماده پنج سیاستهای اشتغال باقی مانده بود که در این جلسه محتوای این ماده تأیید شد.
وی با بیان اینکه در جلسات گذشته، اختلاف نظری در زمینه مرجع و نهاد پیگیریکننده ماده پنج این سیاستها وجود داشت، اظهار کرد: براساس کار کارشناسی انجام شده، اعضا تصویب کردند مرجع پیگیریکننده ماده پنج این سیاستها، وزارت کار باشد.
کبگانیان ادامه داد: از وزارت کار درخواست کردیم گزارشهای مربوط به این ماده را تهیه کند و در اختیار ستاد قرار دهد.
وی با تأکید بر اینکه با این مصوبه، سیاستهای اجرایی اشتغال دانشآموختگان تکمیل شد، از ابلاغ آن به دستگاهها در آینده نزدیک خبر داد.
قائممقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به ارائه درخواست دانشگاه پیام نور در زمینه منطقهبندی و اجرای سیاستهای آمایشی، گفت: علاوه بر آن اساسنامه این دانشگاه به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور نیز مورد بحث قرار گرفت؛ چراکه اساسنامه این دانشگاه دارای اشکالاتی است که در این جلسه به ریاست این دانشگاه تذکر داده شد.
وی در این باره توضیح داد: در اساسنامههای قبلی این دانشگاه بدون آنکه تأیید شورای عالی انقلاب اسلامی گرفته شود، تغییراتی اعمال شده بود و از این دانشگاه خواسته شد در اولین زمان ممکن، اساسنامه این دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مراحل تصویب را طی کند.
کبگانیان با بیان اینکه در زمینه آمایش آموزشی و منطقهبندی اختلاف نظرهایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این جلسه مقرر شد براساس مأموریتهای خاص دانشگاه پیام نور مورد آمایش آموزشی قرار گیرد؛ چراکه این دانشگاه در فضای مجازی و با استفاده از امکانات الکترونیکی ویژه، خدمات آموزشی خود را ارائه میدهد.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این دانشگاه در زمینه زیرساختها، کمبودهایی دارد که باید جبران شود، ادامه داد: در نهایت در این جلسه مصوب شد که رئیس دانشگاه پیام نور با همکاری دبیرخانه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با توجه به ویژگیهای خاص این دانشگاه، طرح آمایش آموزشی را اجرایی کند و اگر منطقهبندی را مد نظر دارد، اساسنامه آن را براساس منطقهبندی مورد بازنگری قرار دهد تا پس از انجام کار کارشناسی، موضوعات دانشگاه پیام نور مجدداً در جلسات ستاد مطرح شود.
کبگانیان با بیان اینکه طرح آمایش با توجه به این نکات در این جلسه به تصویب نرسید، در پایان گفت: عمدهترین دلیل آن خاص بودن دانشگاه پیام نور است و نمیتوان مانند سایر دانشگاهها اقدام به اجرای طرح آمایش آموزشی کرد.
انتهای پیام/