پیام مدیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی علم برای صلح و توسعه

مدیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی علم برای صلح و توسعه، پیامی صادر کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اودری آزوله مدیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی علم برای صلح و توسعه پیامی صادر کرد که توسط مریم سلطان‌زاده سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران در آیین بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه با محوریت علم باز علمی قرائت شد.

در ابتدای این پیام آمده است: در دل دستور کار اهداف توسعه پایدار تعهدی برای اطمینان از اینکه هیچ‌کس پشت سر گذاشته نشده است، وجود دارد. امروز همانند گذشته، کنترل دانش منجر به نابرابری، محرومیت و درگیری اجتماعی می‌شود. از آنجایی که سیاره ما با چالش‌های فزاینده‌ای از جمله تغییرات آب و هوا، از بین رفتن تنوع زیستی و بلایای طبیعی روبرو است، توسعه دانش علمی از همیشه مهم‌تر است. برای فائق آمدن بر این چالش‌ها، ما باید سرمایه‌گذاری در علوم، تحقیقات و فناوری را به‌ویژه با هدف ایجاد و توسعه ایده‌های نوآورانه افزایش دهیم.

در ادامه این پیام ذکر شده است: ماهیت جهانی این موضوعات، پاسخی جهانی را می‌طلبد؛ پاسخی که همه افراد در همه جوامع در سراسر جهان را در برگیرد. این رویکرد فراگیر در برنامه و اهداف توسعه پایدار، جایگاه اساسی دارد. همچنین مشارکت از خصایص کلیدی علم بالنفسه است؛ جایی که ورود چندین رشته، تخصص در حل مشکل و انتظار تحقیقات به تولید دانش جدید کمک می‌کند.

در بخش دیگری از پیام اودری آزوله بیان شده است: علمِ باز در دسترس همگان قرار دادن اطلاعات علمی، دانش و داده‌های ایجاد شده است. در افزایش دسترسی به اطلاعات، هدف این است که برای همه دانشمندان، مبتکران، مهندسان، کارآفرینان و شهروندان، امکان مشاهده، مشارکت و ایجاد دانش در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری فراهم شود. این رویکرد نه‌تنها از طریق افزایش شفافیت و پاسخگویی؛ بلکه با تشویق ورود و رعایت فرهنگ علمی به ایجاد فرصت‌های برابر برای همه کمک می‌کند. برای جلب توجهات به این اهداف، یونسکو عنوان «علمِ آزاد، علمی که هیچ‌کس را پشت سر نمی‌گذارد» را برای روز جهانی علوم برای صلح و توسعه امسال انتخاب کرده است.

در بخش پایانی پیام مدیرکل یونسکو آمده است: یونسکو آماده است در این گفت‌وگوی جهانی پیشگام شود تا از استفاده درست از ظرفیت‌های بالقوه علمِ باز اطمینان حاصل شود. در سطح بین‌المللی، علمِ باز می‌تواند به از بین بردن خلأهای علمی، فناوری و نوآوری کمک کند تا از بهره‌مندی همگان از پیشرفت علمی و فناوری و اینکه علمِ باز هیچ‌کس را پشت سر نمی‌گذارد، اطمینان حاصل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042616

وب گردی

وب گردی