به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدباقر لاریجانی امروز پنجشنبه 23 آبانماه 98 در مراسم گرامیداشت سیامین سالگرد تأسیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: شبکه آموزش پزشکی یکی از بزرگترین شبکههای علوم پزشکی در کشور است و ۱۲ درصد هیئت علمی علوم پزشکی ۳۰ تا ۴۰ درصد تولیدات علمی کشور را به ثمر میرساند.
وی خاطرنشان کرد: حوزه آموزش پزشکی در وزارت بهداشت ۵۰ درصد مکاتبات را به خود اختصاص میدهد و فرایند آموزش پزشکی بهحدی پیچیده است که مسائل مختلفی را ایجاد میکند و برخی از آنها را در رسانهها شاهد هستید.
لاریجانی تأکید کرد: باید سهم روشنی از مرجعیت علمی پیدا کنیم و دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی با نقشه روشنی پیش بروند؛ چراکه در صورت نبود نقشه راه، نیروی انسانی که به آنها اختصاص مییابد، هدر میرود.
وی با اشاره به دانشگاههای نسل جدید یادآور شد: زمانی بحث این بود که آموزش پزشکی به شرکتهای دانشبنیان چه ارتباطی دارد؟ اما اکنون اگر دانشگاهی میخواهد موفق شود باید بتواند ارتباط بین شرکت دانش نیان و آموزش را برقرار کند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: اکنون هزار شرکت دانش بنیان در دانشگاههای علوم پزشکی وجود دارد و هر ۱۲ عضو هیئت علمی، یک پروژه خارج از دانشگاه دارند.
وی از آمایش مناطق علوم پزشکی کشور به عنوان نوعی فدرالیسم آموزشی نام برد و گفت: همین آمایش توانسته در بحث محاسبات نیروی انسانی حوزه علوم پزشکی به ما کمک کند؛ چراکه نمیتوان دانشگاهی بزرگ برای شهری کوچک تأسیس کرد. باید منطقی با حوزه آموزش برخورد کنید؛ در ترجمان جدید مناطق آمایشی با دانشگاهها توافق کردهایم که در پنج سال آینده به چه میزان نیروی انسانی نیاز دارند و نقشه راه آن را ترسیم کنند.
لاریجانی تصریح کرد: حوزه مجازیسازی، یکی از حوزههای مهم توسعه آموزش پزشکی است که اکنون هزار عضو هیئت علمی بدون آنکه از محل خدمت خود منفک شوند، آموزش پزشکی مجازی دیدهاند.
وی افزود: قرار بود همه دروس علوم پزشکی در همه دانشگاهها روی سایت دانشگاه علوم پزشکی مجازی قرار داده شود که امیدواریم به زودی این پروسه تکمیل شده و امکان آموزش مجازی برای همه دانشگاهها فراهم شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: امروز همه دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانهای آموزشی، اعتباربخشی شدهاند و بهزودی تمام دبیرخانههای حوزه معاونت آموزشی، چارچوب کار را براساس اعتباربخشی به دانشگاهها ابلاغ میکنند.
وی گفت: با توجه به اینکه در برخی از رشتههای تحصیلات تکمیلی بهویژه در دکتری تخصصی علوم پزشکی با ظرفیت خالی مواجه هستیم، میتوانیم آن را با دانشجوی خارجی پر کنیم. این موضوع یکی از موضوعات مهم مأموریت بینالمللیسازی است.
لاریجانی از شبکهسازی مأموریتگرایی و تعیین استراتژی کلان دانشگاهها بهعنوان یکی از فعالیتهای مهم آموزش پزشکی نام برد و افزود: مراکز توسعه آموزش علوم پزشکی باید ترجمان نوآوری و مأموریتگرایی را پیش ببرند.
وی از دانشپژوهی بهعنوان یکی از مهمترین اقدامات حوزه آموزش علوم پزشکی نام برد و افزود: اینکه اثر فعالیت آموزشی با پژوهش در دانشگاههای علوم پزشکی معادلسازی شده است و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد، گامی مهم برای حوزه آموزش پزشکی است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از تقویت مرجعیت علمی، مأموریتگرایی، تمایز، رویکرد آموزش مجازی، روزآمد کردن استادان و پاسخگویی اجتماعی به عنوان مهمترین مأموریتهای مراکز توسعه آموزش علوم پزشکی نام برد.
وی گفت: اکنون چند هزار پزشک عمومی به نام پزشک خانواده در حال فعالیت در کشور هستند و اگر میخواستیم که آنها را بهصورت جداگانه آموزش دهیم، بخشی از کار شبکه مختلف میشد؛ اما هماکنون آموزش مجازی پزشک خانواده برای آموزش این تعداد پزشک عمومی در حال اجراست.
لاریجانی با اشاره به چالشها در حوزه آموزش پزشکی تصریح کرد: در نهایت با فشارهای بیرون و درون حوزه آموزش مجبور شدیم ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت گروه پزشکی را زیاد کنیم که همین موضوع، بسیاری از برنامههای کشوری را بههم میزند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی عمومی در حال تحصیل در کشور هستند و باید صبر کنیم این افراد فارغالتحصیل شوند و به عرصه خدمات وارد شوند؛ اینکه بدون ارزیابی این مسائل، تحلیلهای نادرست ارائه دهیم کاملاً غلط است.
انتهای پیام/