استعفای حجتی نوعی هماهنگی دولت برای ایجاد جنگ روانی بود/ با استعفایی صوری، اذهان عمومی را منحرف کردند

فعال صنعت تولید طیور و صنایع کشاورزی معتقد است: استعفای حجتی از نگاه بیرونی نوعی هماهنگی داخلی دولت بود تا جنگی روانی ایجاد و زمین بازی را برای مردم و نمایندگان مجلس تغییر دهند.

حمیدرضا جیحانی فعال دانشجویی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره استعفای وزیر جهاد کشاورزی گفت: می‌توان از نمایندگان مجلس پرسید چرا زمانی که باید به موضوعات مهم کشور بپردازند، بحث استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را مطرح کردند؟ هرچند رفتار و عملکرد حجتی در مدت اخیر همیشه مورد انتقاد مجریان و متولیان بخش کشاورزی بوده؛ اما این که در چنین برهه‌ای این بحث انحرافی را در بهارستان مطرح کرده‌اند، محل تأمل است.

او ادامه داد: اما نکته مهم در مورد حجتی این است که وی از زمان ورود به وزارت جهاد کشاورزی، مورد حمایت‌ترین وزیر کابینه بوده و بیشترین حمایت‌ها را از مجموعه‌های بالا دستی نظام داشته است؛ این در حالی است که کم‌ترین نقش موثر را در ایجاد تفکرات مقام معظم رهبری و برنامه‌های 1404 در حیطه‌های اقتصاد مقاومتی، امنیت غذایی، بحث تولید ملی و خودکفایی داشت و این موضوع نیز محل تامل است.

فعال صنعت تولید طیور و صنایع کشاورزی در ادامه درباره عملکرد حجتی در بحث کشاورزی داخلی نیز اظهار کرد: وزیر مستعفی جهاد کشاورزی به جای آن که کار و موضوعات راهبردی در وزارت خانه را پیگیری کند، به مسائل روزمره پرداخته، ارز دولتی گرفته و کالا وارد کرده است که البته در این حوزه نیز موفق نبوده و موجب رانت و فساد در سیستم جهاد کشاورزی شده است. عملکرد حجتی به عنوان بالاترین چهره سیاست‌گذار، فعال و مجری در حوزه کشاورزی باید به سمت موضوعات زیربنایی می‌رفت؛ اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

جیحانی اضافه کرد: به طور مثال در حوزه کشاورزی در 6 سال دوره وی و دوره‌های قبل، فقط یک بار بحث خودکفایی گندم مطرح شد؛ اما نکته مهم این است که در زمان حجتی به الگوی کشت هیچ توجهی نشد و به جای این که به حوزه‌های راهبردی و زیربنایی که الگوی کشت مهم‌ترین آن است پرداخته شود به موضوعات فرعی پرداخته شد.

او همچنین تاکید کرد: همچنین به حوزه ترویج آموزش کشاورزان برای استفاده بهینه از منابع کشور اصلا پرداخته نشد. علت آن هم این است که آقایان بیشتر به دنبال تفکر «ما نمی‌توانیم، واردات آماده و دم دست وجود دارد» بودند. در موضوع ظرفیت تعاون نیز عملکرد ضعیفی وجود داشت تا جایی که معاونت تعاونی روستایی در زمان ایشان معاونتی نیمه‌تعطیل بود.

به گفته این فعال صنعت طیور و کشاورزی در زمان وزارت حجتی، به تفکر استفاده از ظرفیت اشتغال‌زایی مهندسان کشاورزی و فعلان این حوزه و همچنین آموزش کشاورزان در روستاها توجهی نشد.

او گفت: در بذر، قابلیت 3 دوره کشت روی زمین‌های کشاورزی را داریم و همچنین می‌توانیم بذرهای با کیفیت را وارد کرده تا راندمان در صنعت هکتار را افزایش دهیم که متاسفانه به این موضوع هم توجهی نشد و وزیر کشاورزی دغدغه ای در این زمینه نداشت.

جیحانی با بیان این که 6 ماه اول امسال واردات روغن خام در کشورمان نزدیک به 170‌درصد افزایش پیدا کرد ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی متاسفانه با عملکرد ضعف وزیر و با کاهلی وی با مشکلاتی مواجه شد تا جایی که نتوانست قانون انتظار را که به خوبی می‌توانست کمک‌کننده مدیریت بازار داخلی کشور باشد، حفظ کند. این موضوع منجر به این شد که اختیارات حوزه واردات، تنظیم بازار اقلام کشاورزی و کالاهای استراتژیک در اختیار وزارت صنعت و معدن و تجارت قرار بگیرد.

این فعال دانشجویی معتقد است: به دلیل اختلاف دو وزارتخانه با یکدیگر و عدم همکاری کارشناسان آن‌ها هر روز با مشکلی مواجه شویم. یک بار در طول سال با کمبود سیب زمینی مواجه می‌شویم و یک بار گوجه قیمت نجومی پیدا می‌کند. متاسفانه ساز دولت کوک نیست و این موضوع باعث می‌شود کشاورز زیر دست و پا له شده و دغدغه تولید را از دست بدهد و از سوی دیگر مردم که مخاطب نظام و وزارت‌خانه هستند و باید مصرف کننده واقعی باشند، آن طور که باید خدمات دریافت نمی‌کنند.

جیحانی به بیان این که متاسفانه علاقه‌مندی آقایان به سمت رانت و مافیای وارداتی است، تصریح کرد: به طور مثال گوشت و دام زنده مریض و بی‌کیفیت وارد می‌کنند و خروجی این عملکرد هم مشخص است. استعفای حجتی از نگاه بیرونی نوعی هماهنگی داخلی دولت بود تا جنگی روانی ایجاد و زمین بازی را برای مردم و نمایندگان مجلس تغییر دهند. متاسفانه نمایندگان هم بازی خوردند.

این فعال صنعت طیور و کشاورزی در پایان گفت: زمانی که بحث استعفای وزیر جهاد کشاورزی مطرح شد، فضای کشور در ارتباط با بحث اغتشاشات و اعتراضات بنزینی بود؛ بنابراین الان وزیر اطلاعات باید در ارتباط با خلأ اطلاعاتی در کشور پاسخگو باشد؛ همچنین وزیر کشور باید استیضاح شود که چرا نتوانست بحث امنیت را در کشور حفظ کند. وزیر نفت هم در ارتباط با وعده‌های خود در مورد عدم‌افزایش قیمت و حذف کارت بنزین باید پاسخگوی عملکرد خود باشد. بنابراین به نظر می‌رسد مسیری انحرافی ایجاد شده تا با استعفایی صوری اذهان را منحرف کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044143

وب گردی

وب گردی