تعلل نظام وظیفه در احقاق حق دانشجویان/ قوه قضائیه هم باید پاسخگو باشد!

 مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری سخنگوی قوه قضائیه را به عنوان مرجع پاسخگو برای پیگیری لایحه اعتراضی سازمان نظام وظیفه درباره تحصیل در مقطع قبلی مشمولان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بسیاری از کارشناسان حوزه آموزشی بر این باورند که عنصر علاقه در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان روز به روز کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر می‌شود. در برخی موارد دانشجو پس از چند ترم درس خواندن در دانشگاه حسرت می‌خورد که چرا به جای توجه به بازار کار، علاقه‌اش را در انتخاب رشته لحاظ نکرده است.

اگر دانشجو دختر باشد و در دوران دانشجویی خود متوجه شود مسیر را اشتباه رفته، فرصت دارد بار دیگر به مقطع تحصیلی قبلی خود بازگردد و رشته مورد علاقه‌اش را دنبال کند؛ اما برای دانشجویان پسر کمی اوضاع فرق می‌کند، یا باید مدرک فارغ‌التحصیلی خود را در رشته‌ای بگیرند که هیچ علاقه‌ای به آن ندارند، یا باید ساک خود را ببندند و راهی سربازی شوند.

سازمان نظام وظیفه عمومی سال 95 بخشنامه‌ای صادر کرد که براساس آن مشمولان پیش از پایان خدمت یا اخذ معافیت دائم مجاز به ادامه تحصیل مجدداً در مقطعی که قبلاً از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند، نیستند.

اتفاقاً یک دانشجوی پسر در ترم هفت مقطع کارشناسی درمی‌یابد که به اشتباه انتخاب رشته کرده و تصمیم می‌گیرد بار دیگر در مقطع کارشناسی کنکور دهد تا در رشته‌ مورد علاقه‌اش درس بخواند؛ اما متوجه شد بخشنامه‌ای که سازمان نظام وظیفه به سازمان امور دانشجویان ابلاغ کرده، دستش را بسته و نمی‌تواند در مقطع قبلی مشغول به تحصیل شود. این دانشجو شکایت خود را در این زمینه به دیوان عدالت اداری ابلاغ می‌کند.

محمد کاظم بهرامی رئیس هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در اواخر سال 97 طی بخشنامه‌ای در زمینه درخواست معافیت تحصیلی تنظیم و به رئیس سازمان امور دانشجویان، دستور ابطال این بخشنامه را صادر کرد. اما متاسفانه در کنکور سال 98 کوچکترین توجهی به ابطال این قانون نشد و بار دیگر قانون «هر مقطع تحصیلی در دانشگاه؛ صرفاً یکبار معافیت تحصیلی» در دفترچه راهنمای کنکور امسال لحاظ شد.

خبرنگار ایسکانیوز چرایی رعایت نشدن این بخشنامه در دفترچه کنکور را از سازمان سنجش آموزش کشور پیگیری کرد، اما مسئولان این سازمان توپ را در زمین سازمان نظام وظیفه انداخته و مدعی شدند سازمان نظام وظیفه توضیحی درباره ابطال این بخشنامه به آن‌ها ارائه نکرده است. خبرنگار ایسکانیوز این موضوع را از نظام وظیفه نیز استعلام کرد که آنها اعلام کردند این قانون ابطال شدنی نیست و با جمله «در طی یک لایحه اعتراضی عملکرد قانونی سازمان وظیفه‌عمومی به دیوان عدالت اداری منعکس شده و در دست پیگیری است.» از پاسخگویی شانه خالی کرد.

خبرنگار ایسکانیوز این بار با مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری تماس گرفت و پیگیر لایحه اعتراضی سازمان نظام وظیفه درباره تحصیل در مقطع قبلی برای مشمولان شد. محسن قائمی نسب در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسکانیوز اعلام کرد که این موضوع باید از سوی سخنگوی قوه قضائیه پیگیری شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059257

وب گردی

وب گردی