چگونه خانه خود را در برابر ویروس کرونا ایمن کنیم؟

ویروس کرونای جدید در حال گسترش است و از همین‌رو رعایت بهداشت فردی و عمومی بسیار مهم به نظر می‌رسد. در ادامه به نکاتی در مورد حفاظت از منزل برای مقابله با این ویروس می‌پردازیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بیماری همه گیر سارس در سال 2003 زمانیکه یک فرد مبتلا به هتلی در هنگ کنگ رفته بود به 16 مهمان دیگر و سپس به کانادا، ویتنام، سنگاپور و سراسر چین منتقل شد.

همچنین آنفولانزای اسپانیا در سال 1918 و شیوع سرخک در مدارس و سارس نشان می‌دهد که شرایط زندگی می تواند نقش مهمی در شیوع بیماری داشته باشد. اما اگر ساختمان‌ها بتوانند اوضاع را بدتر کنند باید به آن‌ها توجه کافی داشت.

ویروس‌ها در صورت سرفه یا عطسه می‌توانند از طریق قطرات بزرگ پخش شوند. کرونا ویروس‌های نوظهور به طور گسترده‌تراز طریق ذرات کوچک موجود در هوا، تماس با سطوح آلوده (به نام انتقال فومیت) پخش می‌شوند.

حتی با وجود این عدم قطعیت، مشخص است که می‌توانیم ساختمان هایی را برای کمک در این نبرد کاندید کنیم. تحقیقات دانشمندان در مورد سرخک نشان داد هنگامی که میزان تهویه و تصفیه افزایش یافته و کلاس‌های درس از دستگاه تصفیه هوا قابل حمل برای مکمل سیستم‌های ساختمانی استفاده کردند، 50درصد کاهش خطر نسبی انتقال وجود دارد.

مطالعات دیگر نشان می‌دهد که میزان تهویه هوای بالاتر در فضای باز و تصفیه بهتر می‌تواند خطر ابتلا به آنفولانزا، رینوویروس، سل و سارس را کاهش دهد.

خبر خوب اینجاست که بهبود تهویه و تصفیه آب در اکثر ساختمان‌ها بسیار آسان است. برای کسانی که دارای سیستم تهویه مکانیکی هستند، ابتدا اطمینان حاصل کنید که سیستم در هر زمان که افراد در ساختمان هستند فعال باشد(نه فقط از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر). در مورد خانه‌ها و مدارس فاقد سیستم مرکزی، باز کردن پنجره ها نقشی در بیرون راندن هوای داخلی مسکونی دارد.

کنترل جریان هوا بین اتاق‌ها به جلوگیری از آلودگی متقابل کمک می‌کند. تحقیقات مربوط به شیوع سارس که موجب آلوده شدن 187 نفر شد نشان داد که هوای حامل ویروس از حمام به اطراف منتقل می‌شده است. قانون ساده این است که حرکت هوا از مکان‌های تمیز به نقاط کثیف انجام می‌شود.

بیشتر ساختمان‌ها از فیلترهای ارزان قیمت استفاده می‌کنند؛ که کمتر از 20درصد ذرات ویروسی موجود در هوا را ضبط می‌کنند. یک فیلتر با درجه بالاتر می‌تواند نزدیک به 80درصد ذرات را به دام اندازد. تصفیه کننده هوا قابل حمل با راندمان بالا نیز می تواند موثر باشد.

تمیز کردن سطح یکی دیگر از سازوکارهای مهم برای محدود کردن شیوع بیماری از جمله ویروس کرونا است. دانشمندان در یک تحقیق متوجه شدند که ‌RNA مربوط به سارس، روی 30درصد از سطوح بیمارستان، از جمله در اتاق‌های بیمار، نرده‌های دستی و موس‌ها وجود داشت. تمیز کردن منظم سطوح، به‌ویژه در مناطقی که افراد آلوده در آن حضور داشته باشند، تفاوت زیادی ایجاد می‌کند.

رطوبت نیز مهم است، اما تناقضاتی در مورد آن وجود دارد. ما معمولاً تصور می‌کنیم که شرایط مرطوب از رشد باکتری‌ها و سایر آلاینده‌های بیولوژیکی حمایت می‌کند. اما برخی از ویروس‌ها، مانند آنفولانزا، هنگامی که رطوبت نسبی کم باشد، به بهترین وجه زنده می‌مانند.

مطالعه‌ای نشان داد یک رطوبت ساز قابل حمل در اتاق خواب می‌تواند رطوبت نسبی را از 30 به 50درصد افزایش دهد، که مسئول افت 32درصدی بقای ویروس آنفلوانزا است.

در حال حاضر شواهد در مورد ویروس کرونا نشان می‌دهد که این ماده روی سطوح با رطوبت 20درصد زنده مانده است.

ازدحام جمعیت نیز در انتقال بیماری نقش دارد. برای مثال دانشجویان در خوابگاه بیشتر به علت مشکلات تنفسی فوقانی به مرکز پزشکی دانشگاه مراجعه می‌کنند. با توجه به اینکه سالن‌های دانشگاه برای قرنطینه ویروس کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرند باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت.

بنابراین باید ساختمان‌ها برای مقابله با بیماری‌های عفونی (که سالانه 300 تا 500 هزار نفر را می‌کشد) آماده باشند.

طراحان باید جهت جریان هوا را کنترل کنند. فیلترهای خوب و تمیز کردن مکرر سطح مهم هستند و باید میزان رطوبت داخلی را تنظیم کنیم و از ازدحام زیاد داخل ساختمان جلوگیری کنیم.

اما حتی سالم ترین ساختمان به پشتیبانی ساکنان خود احتیاج دارد. فراموش نکنید که دستان خود را بشویید؛ هنگام سرفه جلوی دهان خود را گرفته و در صورت بیماری در خانه بمانید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060582

وب گردی

وب گردی