برای مقابله با کروناچه بخوریم چه نخوریم؟/اهمیت خواب کافی و دوری از استرس

 متخصص تغذیه به توضیح راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا پرداخت و گفت: مصرف خوراکی های مغذی بیش از مکمل ها برای مقابله با کرونا توصیه می شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه، با اشاره به تاثیر تغذیه در مقابله بدن با ویروس کرونا، گفت: در واقع ویروس‌ها زمانی در بدن فعال شده و به مرحله بیماری زایی می‌رسند که سیستم ایمنی بدن مشکل داشته و به عبارتی قدرت کافی برای مقابله با ویروس را نداشته باشند.


وی با بیان اینکه ویروس‌ها از ضعف سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کنند، افزود: یکی از کار‌های ضروری تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف غذا‌های سالم و مقوی در کنار رعایت موارد بهداشت فردی است.

نقش تغذیه مناسب در مقابله با کرونا


اولیایی با تاکید بر اینکه توجه به داشتن تغذیه مناسب می‌تواند در صورت ابتلا فرد به ویروس تاب آوری بدن وی را بالا ببرد، تصریح کرد: تغذیه مناسب حتی زمان درمان این نوع ویروس را نیز کاهش می‌دهد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه علاوه بر تغذیه صحیح، ورزش درست و منظم، خواب کافی و با کیفیت و دوری از عوامل استرس زا برای مقابله با ویروس کمک کننده هستند، گفت: از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی که می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی داشته باشد ویتامین D است که متاسفانه غالب ایرانی‌ها کمبود آن را دارند.


وی با اشاره به مواد غنی از ویتامین ب، افزود: روغن ماهی، شیر غنی شده، تخم مرغ و نور خورشید از عواملی است که تامین کننده ویتامین D در بدن بوده، اما با توجه شیوع کمبود توصیه می‌شود مردم به مصرف مکمل‌ها نیز اقدام کنند.


وی با بیان اینکه روی، سلنیوم، اسید چرب امگا سه، ویتامین آ و همچنین ویتامین ب ۶ از دیگر ویتامین‌های مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند، تصریح کرد: مصرف گوشت، مغز‌ها و دانه کدو، سبوس گندم، ماهی، هویج، گردو، روغن کلزا، کره غنی شده، جگر و موز برای رساندن ویتامین‌های ضروری به بدن بسیار توصیه می‌شود.

مصرف خوراکی های مقوی بهتر از مکمل ها است


این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه اگر ویتامین‌های ضروری گفته شده در مواد غذایی کافی نباشد توصیه به مصرف مکمل‌ها می‌شود، گفت: باید بدانیم که جذب مواد مغذی در بدن بهتر از مکمل‌ها بوده از این رو در ابتدا توصیه به مصرف این ویتامین‌ها می‌شود.


وی با بیان اینکه مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین سی از جمله مرکبات قرمز و سبز، کیوی، آناناس، کلم و گوجه نیز توصیه می‌شود، افزود: ویتامین E نیز می‌تواند نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

مصرف پروتئین‌ها بسیار توصیه می‌شود


اولیایی با تاکید بر اینکه توجه به مصرف پروتئین‌ها بسیار توصیه می‌شود، گفت: برای رعایت جانب احتیاط بهتر است نسبت به مصرف منابع خوراکی طبیعی دارای ویتامین‌ها به جای مکمل‌ها استفاده کنیم.


وی ادامه داد: اگر به هر دلیلی کمبود داشتیم و عدم کفایت غذایی وجود داشت از مکمل‌های مولتی ویتامین و مینرال با هدف تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان استفاده کرد.


اولیایی همچنین بر تاثیر بسیار زیاد خواب کافی و با کیفیت در تقویت سیستم ایمنی بدن خبر داد و گفت: بد خوابی و کم خوابی هر دو مضر بوده و می‌تواند سلامت بدن را تهدید کند.


وی با بیان اینکه دوری از عوامل استرس زا نیز به جد توصیه می‌شود، افزود: موارد استرس زا به شدت می‌توانند سیستم ایمنی را سرکوب کند از این رو باید از این موارد دوری کرد.

میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1062090