ماجرای تغییر  لوگوی گوگل چیست؟

گوگل برای آگاهی سازی در ضرورت شستشوی دست ها اقدام به تغییر لوگوی خود کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در حالیکه مبارزه با ویروس کرونا در سراسر جهان ادامه دارد ولی موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس شستن و ضد عفونی کردن دست ها است. غول اینترنتی گوگل نیز در این مسیر بیکار ننشسته و با تغییر لوگوی خود به « چگونه دست خود را بشوییم» اقدام به آگاهی سازی در این زمینه کرده است. گوگل در لوگوی خود از تصویر دکتر « ایگناتس زملوایس» استفاده کرده است و این اقدام گوگل باعث ایجاد این سوال شده است که دکتر « زملوایس» کیست؟

تاکنون اگر بر روی لوگوی گوگل کلیک می کردید به نتایج گوگل منتقل می شدید اما اینبار اگر بر روی این لوگو کلیک کنید ویدئوی کوتاهی از نحوی صحیح شستشوی دست ها نمایش داده می شود.

ایگناتس فیلیپ زملوایس پزشک مجارستانی، معروف به "ناجی مادران" به عنوان پیشگام روشهای ضد عفونی کننده در جهان پزشکی شناخته می شود. او رابطه بین بروز تب بعد از زایمان و عادت های شستشوی دست در کلینیک های زایمان را کشف کرد.

دکتر ایگناتس فیلیپ زملوایس کیست؟

بله، هرچند که برای اولین بار به نظر عجیب می رسید، ولی شستن دستها چیزی نبود که مرتباً و به موقع انجام شود، حتی در زمینه پزشکی. در اواسط قرن نوزدهم ، دکتر زملوایس متوجه شد که مادران جدید معمولاً در اثر بیماریهای ناشناخته ای که اندکی پس از زایمان شروع می شوند ، می میرند.

زملوایس اولین بار دریافت که پزشکان و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند با آلوده کردن اتفاقی باکتری ها از محیط و سایر بیماران ، این زنان را آلوده کنند.

ایگناتس فیلیپ زملوایس پزشک مجار با نسب آلمانی بود که امروزه او را به عنوان یکی از اولین پیشگامان ضدعفونی می‌دانند. او را با عنوان نجات دهندهٔ مادران نیز می‌شناسند، چرا که دریافت پزشکان با ضدعفونی کردن دست‌هایشان پیش از انجام زایمان می‌توانند نرخ تب زایمان و مرگ مادران را تا مقدار زیادی کاهش دهند. تب زایمان در بیمارستان‌های میانه قرن نوزدهم شایع بوده و با میزان بالای مرگ‌ومیر (۱۰ تا ۳۵ درصد زنان حامله) همراه بوده‌ است. زملوایس در ۱۸۴۷ هنگام کار در بیمارستان عمومی وین روش شستشوی دست‌ها پیش از زایمان با کلسیم هیپوکلریت را ارائه داد؛ در این بیمارستان نرخ مرگ‌ومیر مادران در حین زایمان بدست پزشکان، سه برابر بیشتر از قابله‌های بیرون از بیمارستان بود. او کتابی نوشت و نتایج کارش را در آن منتشر کرد.

علی‌رغم آشکار بودن کاهش مرگ‌ومیر به زیر ۱٪ با روش زملوایس، جامعهٔ پزشکی آن زمان تحقیقات و نتایج کارهای او را نپذیرفتند. برخی پزشکان از اینکه سمل‌ویس به آن‌ها پیشنهاد شستن دستانشان را پیش از زایمان می‌داد ناراحت می‌شدند و زملوایس نمی‌توانست با آموخته‌های علمی پزشکی آن زمان پاسخی علمی به آن‌ها بدهد.

کسی نه تنها روش زملوایس را پی نگرفت بلکه او را در سال ۱۸۶۵ به تیمارستان فرستادند. ۱۴ روز بعد، در آنجا بدست نگهبانان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در سن ۴۷ سالگی درگذشت. روش سمل‌ویس سال‌ها پس از مرگش گسترش یافت، زمانی‌که لویی پاستور توانست نظریه میکروبی بیماری‌ها را ارائه دهد و جوزف لیستر کار بر روی میکروب‌شناسی را آغاز کرد.

امروزه از عبارت واکنش سمل‌ویس (اثر زملوایس) برای یاد کردن واکنش‌ها در برابر شواهد یا دانش جدیدی استفاده می‌شود که با قواعد شناخته‌شده و عقاید روزگار مطابقت ندارد.

در سال ۱۸۶۱ پس از عدم قبولی نظریه‌اش دچار افسردگی شد. نقاشی‌هایی که از او بین سال‌های ۱۸۵۷ تا ۱۸۶۴ کشیده شده نشان‌دهندهٔ پیر شدن سریع اوست. مقاله‌هایی در رد نظریه‌اش منتشر شد و او نامه‌هایی آتشین در پاسخ آن‌ها نوشت و به پزشکان متخصص زایمان در سراسر اروپا فرستاد. سمل‌ویس که برای زندگی مادران ناراحت بود در نامه‌های تندش، منتقدانش را «قاتلان مسئولیت ناپذیر» یا «نادان» خطاب می‌کرد و خواستار جلسات رو در رو برای اثبات نظریه‌اش بود.

در ۱۸۶۵، یانوس بالاسا درخواست انتقال زملوایس به بیمارستانی روانی را داد. در ۳۰ ژوئیه همان سال شخصی او را با پیشنهاد رفتن به یکی از کلینیک‌های زایمان وین فریب داد و به بیمارستان روانی منتقل کرد. هنگامی که خواست آنجا را ترک کند به شدت بدست نگهبانان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به او تنگ‌پوش پوشانیدند و در سلولی تاریک زندانی کردند. او دو هفته بعد، در ۱۳ اوت ۱۸۶۵ در سن ۴۷ سالگی بر اثر زخم قانقاریا که احتمالاً پس از ضرب و شتم نگهبانان به وجود آمده بود در تیمارستان درگذشت. کالبدشکافی او، جراحت‌های داخلی گسترده و عفونت خون را دلیل مرگ دانست.

زملوایس در ۱۵ اوت ۱۸۶۵ در وین به خاک سپرده شد و افراد کمی در تشییع جنازه او شرکت داشتند. قوانین جامعه پزشکی آن زمان وین چنین بود که اگر پزشکی درمی‌گذشت برای او مجلس یادبودی توسط جامعه پزشکی گرفته می‌شد اما این کار صورت نگرفت و از مرگ او نامی نیز برده نشد.

پس از مرگ او، یانوس دایشر را جانشین او در کلینیک زایمان دانشگاه پست کردند و بلافاصله نرخ مرگ‌ومیر مادران در آن کلینیک از ۱٪ به ۶٪ افزایش یافت اما هیچ بحثی در این‌باره صورت نگرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064205

وب گردی

وب گردی