بررسی ابعاد «دیپلماسی سلامت»در هیئت اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد استان گیلان

مسئول هیئت اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان گفت: هیئت اندیشه ورز استان گیلان در آخرین جلسه مجازی خود، حیطه «دیپلماسی سلامت» را بررسی کرد و تصمیم گرفتیم به صورت تخصصی تر به این مسئله بپردازیم.

رضا سیمبر مسئول هیئت اندیشه ورز دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت‌های این هیئت درحوزه حکمرانی در دوران پساکرونا گفت: نظام تصمیم گیری‌های کلان کشور، روی اکثریت یا آحاد مردم و نقاط بحرانی حوزه‌های سلامت، آموزش، اقتصاد و مباحث اجتماعی اثر گذار است؛ ارائه نظرات مختلف در این راستا، هر شب از سوی یکی از استادان متولی در گروه‌ مجازی مطرح و طی یک گزارش 20 دقیقه ای ارائه می‌شود. بقیه اعضای هیئت اندیشه ورز نیز پیرامون این موضوع به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

وی افزود: براساس اخبار واصله، دفتر مقام معظم رهبری نیز این موضوع را پیگیری کرده است؛ به همین دلیل سعی خواهیم کرد از خروجی های جلسات، گزارشی کتبی تهیه و از طریق معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه، به نهادهای مربوطه ارسال شود.

سیمبر ادامه داد: هرکدام از هیئت‌های اندیشه ورز استان‌ها در حوزه حکمرانی، روی مسائل جداگانه کار می‌کنند؛ به عنوان مثال استان فارس در حوزه سیاست گذاری عمومی درحال فعالیت است؛ هیئت اندیشه ورز استان گیلان نیز به صورت تخصصی مسئله حکمرانی را در زمینه‌های زیست محیطی، سلامت،آموزش عالی و آموزش مجازی، مباحث سیاست خارجی و پدافند غیر عامل بررسی می‌کند.

مسئول هیئت اندیشه ورز دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان تصریح کرد: هیئت اندیشه ورز استان گیلان در آخرین جلسه مجازی خود، حیطه «دیپلماسی سلامت» را بررسی کرد و تصمیم گرفتیم که به صورت تخصصی تر به این مسئله بپردازیم.

وی اضافه کرد: دیپلماسی سلامت نیازمند پیش شرط‌هایی نیز هست؛ در واقع موفقیت ما در دیپلماسی سلامت، نیازمند حکمرانی موفق در داخل کشور است. نواقص حکمرانی کشور در حوزه سلامت، همزمان با شیوع ویروس کرونا مشخص شد و تازه متوجه شدیم که در این حوزه دارای چه مشکلاتی هستیم.

سیمبر با اشاره به برخی نواقص سیستم حکمرانی کشور در حوزه سلامت گفت: نقص در نظام بیمه، عدم تجهیز بیمارستان‌ها، نابرابری‌های ناموجه در نظام سلامت و سیستم خصوصی که چهار دهه نظام سلامت آن را طراحی کرده از جمله نواقصی است که باعث شده بخشی از مردم جامعه از نظام سلامت منتفع نباشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: موفقیت ما در حوزه حکمرانی داخلی، منوط به عمل کردن دستگاه های تصمیم گیرنده و حکمران، به توصیه‌ها و راهکارهای هیئت‌های اندیشه ورز است. دستگاه‌های اجرایی باید گوش شنوایی برای شنیدن راهکارهای هیئت‌های اندیشه ورز داشته باشند و آن‌ها را به صورت تخصصی اجرایی کنند؛ به بیان دیگر ارتباط میان وزارت خانه ها و هیئت‌های اندیشه ورز، از اهمیت زیادی برخوردار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066080

وب گردی

وب گردی