شبکه «شاد» اجباری است

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با توجه به تأثیر نمرات دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم در کنکور، پیشنهاد ما این است که امتحانات پایان سال آنها حضوری باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر در پاسخ به این پرسش که «آیا آموزش‌های تلویزیونی به عدالت نزدیک‌تر است یا آموزش‌های مجازی؟»، اظهار کرد: تلویزیون هم بخشی از آموزش مجازی است به این معنا که غیرحضوری است؛ تلویزیون و فضای مجازی یا اینترنتی هر دو مکمل و لازم هستند و امید است هم‌افزایی خوبی را داشته باشند.

وی افزود: لازم است آموزش و پرورش وارد فضای اینترنتی شده و سامانه‌ای را تعریف کند و از آن بهره‌مند شود؛ کشور در دراز مدت نیاز به این سامانه دارد. البته این به معنای غیرحضوری شدن همه آموزش‌ها نیست بلکه یک ضرورت است که باید به سمت آن حرکت کنیم.

زاهدی با بیان اینکه آموزش از طریق تلویزیون در این شرایط سهل‌الوصول تر و راحت‌تر است، گفت: اما آموزش اینترنتی مسائل متعددی دارد؛ نخست آنکه باید مباحث فنی آن دیده شود. زیرساخت ها فراهم باشد. امنیت شبکه مسأله بعدی است و اگر درست کار نکنیم آن سامانه تبدیل به ضد خودش می شود.

وی تصریح کرد: در کنار اینها باید به این سؤال‌ها پاسخ داد که آیا آموزش لازم برای بهره‌گیری مناسب به معلم و دانش‌آموز داده شده است یا خیر و آیا خانواده‌ها آمادگی استفاده دارند؟ آیا اینترنت پرسرعت وجود دارد؟ آیا تلفن هوشمند و کامپیوتر در اختیار دارند؟ بعید است بتوان در کوتاه مدت همه این امکانات را فراهم کرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: آموزش و پرورش‌ و آموزش عالی باید به سمت آموزش سکویی و پلتفرمیک حرکت کنند که یک نیاز جدی است و مدت‌هاست در دنیا آغاز شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا آماری دارید که چند دانش‌آموز به تلفن هوشمند دسترسی ندارند؟»، گفت: یکی از مشکلات جدی عدم دسترسی است؛ آمار وجود ندارد اما می‌توان دریافت که همه خانواده‌ها بویژه در مناطق دور دست و محروم و حاشیه‌ای، تلفن هوشمند و یا سیستم کامپیوتر و حتی تلویزیون ندارند.

زاهدی افزود: امروز بنده خودم کلاس درس مجازی برای دانشجویانم داشتم و از ساعت 6 صبح تا 7 و نیم نمی‌توانستم وارد سامانه شوم و کلاسم تعطیل شد؛ حالا آموزش و پرورش بخواهد در کوتاه مدت اینگونه برای چندین میلیون نفر سرویس بدهد امکان پذیر نیست و بسیار سخت است؛ نظر خود را در جلسه‌ای صریحا اعلام کردیم؛ اخیرا وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که با راه‌اندازی سامانه شاد قصد دارند حجم صد درصدی کتاب درسی را امتحان بگیرند که ما مخالف هستیم.

وی ادامه داد: دلیل ما این است که معمولاً هر ساله تا اسفند 80 درصد کتاب ها تدریس شده است. برخی پایه ها نیز درسشان را تمام می‌کنند. بنابراین باید از 80 درصد محتوا امتحان گرفته شود. بحث آقای کمرئی درباره چگونگی سنجش و امتحانات دانش‌آموزان ویژه پایه دوازدهم است نه برای سایر پایه‌ها و درخواستم این است که وارد بحث سنجش در برنامه امشب نشویم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه چاره‌ای نداریم و باید به سمت آموزش اینترنتی و مجازی حرکت کنیم، اظهار کرد: اما روی آموزش کوتاه مدت بحث وجود دارد؛ وقتی می‌خواهیم یک پروژه مهمی را اجرا کنیم کجا به مناقصه گذاشته شده و از شرکت‌های دانش بنیان کمک گرفته شده است و مشاور و ناظر آن چه کسی بوده است؟ این اتفاقات نیفتاده است؛ چقدر روی امنیت شبکه شاد کار شده و کدام مشاور آن را تأیید کرده است؟ ما در کشور شرکت‌های دانش بنیان زیادی داریم که اگر یک آگهی مناقصه می‌زدند، شرکت‌ها وارد شده و به صورت حرفه‌ای کار را انجام می‌دادند؛ افراد متخصص بسیاری در زمینه آموزش‌های مجازی داریم و پیام رسان‌های بسیاری نیز در کشور داریم.

وی افزود: حتی می‌شد پیام‌رسان‌های داخلی با رعایت ضوابط آموزش و پرورش کار را انجام دهند؛ از سوی دیگر به استان‌ها بخشنامه کردند که عضویت و استفاده از شبکه شاد اجباری است. اما هنوز ورود به آن سختی‌هایی دارد. آیا ادمین باید وزارتخانه باشد یا هر مدیر مدرسه ای می‌تواند ادمین باشد؟ چرا اجباری شده است؟ اکنون فقر بیداد می‌کند. آیا قیمت یک موبایل هوشمند کمتر از سه چهار میلیون تومان است؟

زاهدی درباره چگونگی برگزاری آزمون‌های دوره متوسطه اول و دوم توضیحاتی ارائه داد و گفت: باید میان آزمون‌های دوره متوسطه اول با متوسطه دوم تفاوت قائل شد؛ زیرا سوابق تحصیلی دوره متوسطه دوم در کنکور سراسری تأثیر دارد. اینکه در دوره متوسطه اول به معلم اختیار بدهیم که خودش ارزشیابی پایانی را انجام دهد بسیار خوب است اما برای دهم، یازدهم و دوازدهم باید تفاوت قائل شویم.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که امتحانات کلاس‌های دهم، یازدهم و دوازدهم با توجه به تأثیرگذاری در کنکور این گونه برگزار شود که ابتدا امتحان نهایی کلاس دوازدهم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود و بعد از آن در فاصله 20 روزه‌ای که کلاس دوازدهمی‌ها تا کنکور سراسری دارند، آموزش و پرورش امتحانات دهمی‌ها و یازدهمی ها را حضوری برگزار کند تا عدالت آموزشی هم برقرار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067081

وب گردی

وب گردی