«دیپلماسی متوازن» در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گیرد/استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:  امیدواریم دیپلماسی متوازن در دستور کار جدی وزارت امور خارجه قرار بگیرد تا بتوانیم به طور متناسب و متوازن با کشورهای مختلف در سطح جهان ارتباط داشته باشیم و موجبات رونق اقتصادی بیشتر را بوجود آوریم.

منصور حقیقت پور مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص اقدامات دستگاه دیپلماسی در راستای رونق تعاملات تجاری ایران با توجه به شرایط پیش آمده بر اثر شیوه گسترده کرونا و محدودیت های ایجاد شده در تحرکات دیپلماتیک کشورها، اظهار داشت: شرایط پیش آمده برای همه کشورها یکسان است و محدودیت های حادث شده در خصوص تحرکات دیپلماتیک برای همه ساری و جاری است که در صورت عدم رفتار صحیح، می تواند تاثیرات و تبعات منفی در ابعاد مختلف بر کشورها داشته باشد.

وی با اشاره به این مطلب که شرایط پیش آمده وضعیت پایداری در جهان نخواهد بود، گفت: دستگاه دیپلماسی ما می تواند در این شرایط با استفاده از ابزار و امکانات موجود در قالب دیپلماسی الکترونیک و مجازی، ارتباطات خود با مقامات کشورهای مختلف را حفظ و گسترش دهد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در وضعیت فعلی زمان مناسبی جهت بررسی و انجام فعالیت های ستادی طرح ها و برنامه هایی است که وزارت امورخارجه در راستای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید در دستور کار قرار داده، به عبارت دیگر میتوان از محدودیت ها و شرایط سخت فعلی هم دستاوردهای خوب و بزرگی را برای آینده رقم زد.

حقیقت پور تصریح کرد: به اعتقاد من تمام افراد و ظرفیت های وزارت امور خارجه چه آنها که در داخل و چه آن ها که در نمایندگی های ایران در خارج از کشور مشغول فعالیت هستند باید با برنامه‌ریزی صحیح، مناسب و منطقی در راستای عملیاتی کردن طرح های تحقق جهش تولید، صادرات و رونق تجارت خارجی گام های جدی بر دارند.

وی بیان کرد: به اعتقاد من اولویت اصلی در موضوع رونق اقتصادی کشور، سازماندهی هرچه بهتر سیاست ها و پروتکل های مرتبط با اقتصاد در داخل کشور است پس از آن باید با بسیج امکانات و نفرات از ظرفیت‌های برون مرزی هم استفاده کنیم.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که ما نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی کشورهای دیگر نداریم، اظهار داشت: بسیاری از ایرانی های خارج از کشور هستند که از سرمایه های هنگفتی برخوردارند و اگر بتوانیم با آنها تعامل و رابطه مناسبی داشته باشیم، آنها هم تمایل دارند که در جهت توسعه اقتصادی کشورشان سهیم و شریک باشند.

حقیقت پور اظهارداشت: یکی از وظایف دستگاه دیپلماسی، توسعه تعاملات تجاری و تقویت روابط اقتصادی ایران با کشورهای منطقه، همسایگان و کشورهای اسلامی است. بازار گسترده‌ای در این کشورها وجود دارد، مرزهای مشترک زمینی دریایی و هزینه کمتر حمل و نقل و ترانزیت کالا به نسبت کشورهای فرامنطقه ای، اینها مزیت هایی است که می تواند به افزایش سطح تعاملات تجارت خارجی کشور کمک کند.

وی با اشاره به اولویت قرار دادن اقتصاد و توسعه تعاملات تجاری در برنامه‌های وزارت امور خارجه، اظهار داشت: هرچند که در ساختار جدید این وزارتخانه معاونت «دیپلماسی اقتصادی» به وجود آمد اما تاکنون ما کار خاصی از آنها ندیده ایم و امیدواریم همان نقش تسهیل گری را که ادعا دارند را به خوبی انجام دهند و بتوانند میان بخش خصوصی و بنگاه های تجاری ایران با کشورهای دیگر ارتباطات مناسبی را برقرار کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم دیپلماسی متوازن در دستور کار جدی وزارت امور خارجه قرار بگیرد تا بتوانیم به طور متناسب و متوازن با کشورهای مختلف در سطح جهان ارتباط داشته باشیم و موجبات رونق اقتصادی بیشتر را بوجود آوریم. این طور نباشد که بیشتر وقت و انرژی خود را برای کشورهای غربی و اروپایی هزینه کنیم و دست آخر از ظرفیت های زیاد کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی غافل شویم.

کد خبر: 1067480

وب گردی

وب گردی