برگزاری حضوری امتحانات نهایی به نفع دانش‌آموزان است/ طرح «هر دانش‌آموز، یک مهارت» از مهرماه اجرایی می‌شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: اصرار برای برگزاری حضوری امتحانات نهایی به نفع خود دانش آموزان است، زیرا نمرات این امتحانات در کنکور  و انتخاب رشته آنان تاثیر بسیاری دارد، اما اگر مصلحت ویژه‌ای توسط وزارت بهداشت در این زمینه اندیشیده شود، از آن تبیعت می کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه «سیمای خانواده» شبکه یک با اشاره به فعالیت خیرین مدرسه‌ساز اظهار کرد:‌ مراسم خیرین مدرسه ساز مملو ازشور و اشتیاق و فداکاری است، قبل از کرونا در اجتماع خیرین در مشهد حضور داشتم، آرزو کردم ای کاش جای یکی از این خیرین بودم، آن‌ها عاشقانه راجع به‌کار خود صحبت می‌کردند، آن‌ها از باب اشتیاق و مسئولیت‌پذیری با سرمایه‌های اندک آمده و توانسته‌اند کارهای بزرگی را انجام دهند.

وی ادامه داد: چنین روزی در سال گذشته توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام روز ملی تکریم خیرین نامگذاری شد. از گذشته تا کنون حضور خیرین در نظام تعلیم و تربیت راهگشا بوده،‌ امیدوارم قدم های آنان در این مسیر استوارتر و بادوام‌تر باشد.

30 هزار نفر خیر حقیقی و حقوقی در حوزه مدرسه‌سازی وجود دارد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 30 هزار نفر خیر حقیقی و حقوقی در حوزه مدرسه‌سازی وجود دارد گفت: ما با اشتیاق ملی در این زمینه روبرو هستیم، افرادی هم هستند که می‌خواهند با سرمایه خرد به میدان بیایند، در این زمینه طرحی تحت عنوان «آجر به آجر» طراحی و در هفته جاری اجرایی می‌شود. هدف اجرای این طرح آن است که هر فرد با یک آجر در هفته، ماه یا سال بتواند در ساخت مدرسه مشارکت کند.

وی افزود:‌ برای ما فرهنگ این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار است، فرهنگی که مردم بر اساس در کار دیگری اهتمام داشته باشند. مدرسه یک ساختمان نیست، یک فرهنگ است و کانون تحول به شمار می‌رود تا انسان‌ها را برای زیستن آماده می‌کند. فردی که مدرسه می‌سازد، مکان نمی‌سازد، بلکه آینده جامعه را می‌سازد.

حاجی‌میرزایی با اشاره به فعالیت خیرین در جهان اظهار کرد: فرهنگ کار خیر در تمام جهان از باب مسئولیت‌های اجتماعی برای بنگاه‌های تولیدی و مجموعه‌های اقتصادی مطرح می‌شود، افرادی که سرمایه‌های عظیمی را در بخش اقتصاد فعال کرده‌اند،‌‌ مسئولیت اجتماعی آنان ایجاب می‌کند که برای زندگی افرادی که پیرامون محیط اقتصادی ایجاد کرده‌اند، سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاری‌های آموزشی این افراد، ‌انسان‌ها را برای مراقبت از اقتصاد آن‌ها در آینده آماده می‌کند.

30 درصد فضاهای آموزشی توسط خیرین تامین شده است

وی بیان کرد: حدود 30 درصد فضاهای آموزشی توسط خیرین تامین شده است، همان‌طور که می‌دانید کشور ما پر جمعیت هستند و جمعیت آن نیز دائماً در حال جا‌به‌جایی هستند، به طوری که در برخی نقاط کلاس‌های درس خالی از جمعیت و در برخی نقاط 40 نفر دانش‌آموز در کلاس حضور دارند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت تمام از ظرفیت خود را در مسیر مدرسه‌سازی استفاده می‌کند خاطرنشان کرد: هر خیر می‌تواند 50 درصد بنای آموزشی را تامین کند، دولت نیز متعهد است 50 درصد باقی مانده را تامین و پروژه را به اتمام برساند، اعتبارات مربوط به این امر نسبت به سال‌های گذشته بیش از 4 برابر شده است. از همه خانواده‌های ایرانی را حتی با سرمایه‌های خرد برای مشارکت در امر مدرسه یاری دعوت می کنیم.

نهال کوچک مدرسه‌سازی مرحوم حافظی به درختی تنومند تبدیل شده است

وی با اشاره به شیوع کرونا در کشور اظهار کرد: کار خیر همیشه در ایران بوده و هست، ایران در کرونا در آزمون بین‌المللی شرکت کرده است، سوالات این آزمون یکسان است، هر چند امکانات آن نسبت به سایر کشورها یکسان نیست. کشور در این شرایط نشان داد ظرفیت بالایی در این زمینه دارد. در ایران نیز فعالیت خیرین همواره وجود داشته است، اما از سال 77 به همت مرحوم حافظی بنیان کار بزرگی را گذاشت، در حال حاضر نهال کوچک مدرسه‌سازی به درختی تنومند تبدیل شده است.

حاجی میرزایی اضافه کرد:‌ به نظر می‌رسد بنای کار خیر استمرار دارد و با وجه دینی و فرهنگ جامعه اسلامی سازگار است. در جریان تلاش‌های مرحوم حافظی بودم، وی در بستر بیماری نیز برای کار مدرسه سازی حاضر بود و برای این امر وقت می‌گذاشت. از مرحوم حافظی به نیکی یاد می‌کنم و آرزوی علو درجات برای وی‌ دارم. امیدوارم ادامه دهندگان راه حافظی این درخت را روز به روز پربارتر کنند.

وی با اشاره به روز تکریم خیرین مدرسه‌ساز گفت: نامگذاری این روز به دلیل میلاد امام حسن مجتبی صورت گرفته است، امام حسن(ع) در طول زندگی خود چندین بار تمام دارایی‌های خود را نصف و در راه خیر صرف کردند، شورای انقلاب فرهنگی به همین دلیل نیمه ماه مبارک رمضان را برای تکریم خیرین در نظر گرفته‌ است.

طرح «هر دانش‌آموز، یک مهارت» از مهرماه اجرایی می‌شود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کارکرد نظام تعلیم و تربیت گفت: مهم ترین کارکرد نظام تعلیم و تربیت، آماده کردن انسان‌ها برای زندگی مستقل و شرافتمند است ‌تا این فرد بتواند مسائل را حل کرده، معیشت خود را سامان دهد و در نهایت وارد زندگی اجتماعی شود.

وی بیان کرد: متاسفانه همواره تصور شده است آموزش و پرورش مقدمه ورود به دانشگاه است، دانش آموزان از پایه اول ابتدایی خود را برای حضور در کنکور آماده می‌کنند. نظام اشغال و منزلت اجتماعی بر پایه تحصبلات تکمیلی استوار شده است،‌ در حالی که ماموریت نظام آموزشی متفاوت است، آموزش و پرورش وظیفه دارد انسان‌ها را برای زندگی خود اتکا و توانمند آماده کند. آموزش و پرورش با این هدف مانوس بوده و گام‌های خوبی در این زمینه برداشته است.

حاجی میرزایی افزود: سند تحول بنیادین همین اهداف تعیین و 6 ساخت تربیتی نیز در این زمینه در نظر گرفته شده است تا افراد در زمینه‌های علمی، ‌هنری، زیبایی شناختی اقتصادی و غیره مهارت کسب کنند. انسان در این اساسنامه، یک موجود چند وجهی در نظر گرفته شده است که باید تمامی وجوه آن در کنار یکدیگر افزایش کند. نظام تعلیم و تربیت برای رسیدن از شرایط موجود به مطلوب گام‌های خوبی را برداشته است. در این زمینه کتاب تفکر و پژوهش در پایه ششم و هفتم آموزش داده می‌شود، همچنین هدایت تحصیلی زمینه آشنایی دانش‌آموزان برای انتخاب مسیر زندگی آینده‌شان را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به ارزش مدرک دیپلم اظهار کرد: دیپلم باید قیمتی باشد؛ دیلپم جواز شرکت در کنکور نیست، این مدرک مجموعه‌ای از توانمندی‌هاست که یک فرد برای زندگی به آن نیاز دارد. آموزش و پرورش به سمت این نقطه در حال حرکت است، همکاران نظام و تعلیم و تربیت تلاش می‌‌کنند در این زمینه به خوبی گام بردارند. در این زمینه طرح «هر دانش‌آموز، یک مهارت» از مهرماه آغاز می‌شود که بر اساس آن هر دانش‌‌آموز دوره متوسطه باید مهارتی متناسب با زندگی و منطقه سکونت خود فرا گرفته باشد. همچنین طرح «مدرسه خوانا» را در دوره ابتدایی با هدف درک مطالب و افزایش و تقویت مهارت‌های اجتماعی برای زندگی آینده دانش‌آموزان، در دستور کار داریم.

کرونا پیوند بین معلمان و خانواده‌ها را تقویت کرد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعلیم و تربیت ماموریت هر خانواده است خاطرنشان کرد: با شکل گیری نظام تعلیم و تربیت، خانواده به تدریج این وظیفه را به مدرسه واگذار کرد. کرونا خانواده را بار دیگر به میدان آورد و پیوند بین معلمان و خانواده‌ها را تقویت کرد، باید بتوانیم این پیوند را پس از کرونا نیز حفظ کنیم. معلمان موجب افتخار ما هستند در این ایام نمونه‌های نابی از تعلیم و تربیت آنان را شاهد بوددیم، یک معلم بر روی تخت بیمارستان به دانش‌آموزان درس می‌داد. دیگری 50 کیلومتر را طی می‌کرد تا محتوای آموزشی لازم در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد و...

وی با بیان اینکه کرونا نتوانست بین آموزش و دانش‌آموزان فاصله ایجاد کند گفت: امسال اصرار داریم که محتوای دروس کاهش پیدا نکند، زیرا از دوم فروردین آموزش تلویزیونی فعال بوده است، همچنین آموزش‌ها از طریق سامانه شاد پیگیری می‌شود، ‌این سامانه فضای واقعی مدرسه را بازسازی می‌کند، همه این اقدامات تلاش‌هایست که در راستای تعطیل نبودن آموزش صورت گرفته است.

حاجی میرزایی بیان کرد: در ایام کرونا مادران صمیمانه به میدان آمدند، ‌در دوره ابتدایی کمک‌هایشان راه گشا بود. آموزش الکترونیکی در فضای مجازی از وظایف آموزش و پرورش بوده است، ما باید به این قافله جهانی عقب نمانیم. کرونا ما در شرایط اضطراری قرار داد، دانش‌آموزان باید آموزش‌های لازم را دریافت می‌کند، اما ارتباط تلویزیون تعاملی نبود و معلمان در زمینه ارزیابی دانش‌آموزان و دادن تکلیف به آنان،‌ با مشکل مواجه بودند، در این راستا سامانه شاد طراحی شد.

وی افزود: در حال حاضر 12 میلیون نفر از دانش آموزان و 98 درصد مدیران و بیش از 82 درصد معلمان عضو این سامانه هستند،‌ همچنین بیش از یک میلیارد پیام در این شبکه رد و بدل شده است. نگرانیم در مهرماه نیز با کرونا مواجه شویم،‌ به هر حال باید خود را برای شرایط مشابه آماده کنیم، در حال حاضر نمی‌توان ادعا کرد که غافلگیر می‌شویم، در این راستا راه‌حل‌های متفاوتی را برای پاسخگویی به نیاز دانش‌آموزان طراحی کردیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات سامانه شاد اظهار کرد: ‌به سرعت مسائل و مشکلات این زمینه را شناسایی و در راستای رفع آن تلاش می‌کنیم.

برگزاری حضوری امتحانات نهایی به نفع دانش‌آموزان است

وی با بیان اینکه زمان بازگشایی مدارس از متداول‌ترین سوالات والدین به شمار می‌رود گفت: ‌به خانواده‌ها اطمینان می‌دهم سلامت دانش‌آموزان در اولویت ما قرار دارد، اقدامی انجام نمی‌دهیم که با استاندارهای بهداشتی سازگار نباشد. فردا در ستاد ملی کرونا جلسه داریم که در زمینه بازگشایی مدارس تصمیم‌گیری می‌کنیم.

حاجی میرزایی اضافه کرد: تاکید می‌کنیم که آزمون‌های مدارس باید از همه محتوای کتاب‌های درسی باشد، ‌تا هر زمانی نیاز باشد برای استمرار آموزش برنامه ریزی می‌کنیم. اگر بتوانیم آزمون‌ها را به صورت حضوری برگزار می‌کنیم و اگر نتوانیم تمهیداتی برای برگزاری غیرحضوری این آزمون‌ها در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به چگونگی برگزاری امتحانات نهایی گفت: در زمینه امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم تصمیم گیری نهایی صورت گرفته است. 17 خرداد ماه امتحانات نهایی آغاز و 3 هفته برای این امتحانات زمان در نظر گرفته است، پس از آن دانش‌آموزان 3 هفته فرصت دارند خود را برای کنکور آماده کنند. دانش آموزان در دهه اول مرداد ماه باید آماده برگزاری کنکور باشند.

وی در پایان تاکید کرد: تلاش می‌کنیم با افزایش تعداد پایگاه امتحانات و رعایت فاصله اجتماعی امتحانات نهایی را برگزار کنیم، اصرار برای برگزاری حضوری امتحانات نهایی به نفع خود دانش آموزان است، زیرا نمرات این امتحانات در کنکور و انتخاب رشته آنان تاثیر زیادی دارد، اما اگر مصلحت ویژه‌ای توسط وزارت بهداشت در این زمینه اندیشیده شود، از آن تبیعت می کنیم. آموزش و پرورش تلاش می‌کند پایان شیرینی برای سال تحصیلی جاری رقم بخورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068659

وب گردی

وب گردی