بار سنگین بر دوش آموزش عالی/ دانشگاه پیام‌نور منقضی شد!

رئیس پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی معتقد است، دانشگاه پیام نور کارکرد سنتی خود را از دست داده و باید نقش جدیدی در نظام آموزشی کشور پیدا کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، دانشگاه پیام نور در سال ۱۳۶۷ و با هدف آموزش از راه دور در کشور تأسیس شد. کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه آموزش عالی معتقدند این دانشگاه از زمان تأسیس تاکنون در تحقق مأموریت خود به عنوان ارائه‌دهنده آموزش از راه دور (آموزش مجازی) ناتوان بوده و لازم است اهداف و برنامه‌های آن بازنگری شود و حتی برخی دیگر قائل به تعطیلی این دانشگاه هستند.

محمد کمالی‌زاده رئیس پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی در گفتگو با ایسکانیوز دربارهٔ تأسیس دانشگاه پیام نور گفت: کشور در دهه اول انقلاب با تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان دیپلم مواجه بود که برای ورود به فعالیت‌های اجتماعی، نیاز به تحصیلات دانشگاهی داشتند و دانشگاه‌های دولتی موجود هم ظرفیت کافی برای تأمین این نیاز نداشتند. به همین دلیل لازم بود از ظرفیت‌های دیگری برای آموزش این افراد استفاده شود.

وی با بیان این که دانشگاه پیام نور در همین دوره و با هدف آموزش از راه دور تأسیس شد، گفت: قرار بود دانشگاه پیام نور بدون استفاده از امکانات زیرساختی دانشگاه‌های حضوری مانند ساختمان، تجهیزات و نیروی انسانی مستقر، به صورت غیرحضوری دانشجو تربیت کند. به همین دلیل با رشته‌هایی مانند علوم انسانی که نیاز به آزمایشگاه، کارگاه و حضور در دانشگاه نداشتند، آغاز به کار کرد.

رئیس پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی با اشاره به این که امروز و پس از گذشت ۳۰ سال از تأسیس این دانشگاه شرایط کشور تغییر کرده‌است و تعداد صندلی‌های دانشگاه از تعداد دانشجویان بیشتر است، ادامه داد: در برخی دانشگاه دولتی صندلی خالی وجود دارد و همچنین برخی واحدهای دانشگاه آزاد به دلیل نبود دانشجو رو به تعطیلی هستند. به همین دلیل دانشگاه پیام نور کارکرد سنتی خودش را از دست داده‌است.

وی با اشاره به اینکه قرار بود دانشگاه پیام نور بدون استفاده از نیروی انسانی به اهداف آموزشی خود برسد اما امروز این دانشگاه بیش از ۵۰۰ واحد دانشگاهی و ۱۴ هزار کارمند و استاد دارد، گفت: دانشگاه پیام نور پس از مدتی تصمیم گرفت شبیه دانشگاه‌های دیگر شود و از وظیفه اصلی خود دور شد.

کمالی زاده با تأکید بر این که دانشگاه پیام نور حتی در همان اوایل تأسیس هم نتوانست اهداف خود را محقق کند، گفت: این دانشگاه در جذب استادان تراز اول و تربیت دانشجویان توانمند ناموفق بود و فارغ التحصیلانش توانایی لازم برای بر عهده گرفتن مسئولیت‌های شغلی و اجتماعی را نداشتند.

وی دربارهٔ ماموریت‌های دانشگاه پیام نور گفت: لازم است این دانشگاه با توجه به اقتضائات و نیازهای روز جامعه اهدافش را بازتعریف کرده و ماموریت‌های جدیدی برای خود تعیین کند. این دانشگاه باید بتواند نقش جدیدی که دانشگاه‌های دولتی و آزاد نمی‌توانند ایفا کنند، برای خودش پیدا کند.

رئیس پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی با بیان این که دانشگاه پیام نور می‌توانست برندی برای آموزش از راه دور باشد؛ اما عملکرد ضعیف این دانشگاه حاکی از کیفیت نامطلوب این نوع آموزش است، افزود: امروز آموزش از راه دور در این دانشگاه برابر با آموزش بدون تعهد و بی‌کیفیت شناخته می‌شود که مدرک آن در بازار کار کارآمد نیست.

وی به کوچک‌سازی این دانشگاه و حذف واحدهای بی‌کیفیت اشاره کرد و گفت: با حذف برخی واحدها مشکل کلان دانشگاه پیام نور برطرف نمی‌شود. این دانشگاه باید با توجه به اقتضائات دهه پنجم انقلاب رویکرد جدیدی برای خود تعریف کند و در این رویکرد باید شرایط جدید دنیا، فناوری اطلاعات، نیاز بازار کار را مورد توجه قرار دهد.

کمالی زاده در پایان با تأکید بر این که تغییر رویکرد دانشگاه به جذب دانشجویان جدید با علایق و توانمندی‌های جدید منجر خواهد شد، گفت: این دانشگاه باید سهمی از بازار کار را بر عهده بگیرد که دانشگاه‌های دولتی، آزاد و علمی کاربردی نمی‌توانند انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =