اتحادیه اروپا: به تعهداتمان در برجام پایبند بوده‌ایم/ از افزایش اورانیوم ایران نگرانیم

نماینده اتحادیه اروپا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان این ادعا که این اتحادیه به تعهداتش در برجام پایبند بوده گفت که از افزایش ذخائر اورانیوم ایران نگران استم

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، نماینده اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده که کشورهای این اتحادیه به تعهدات خود با ایران ذیل برجام پایبند بوده‌اند.

«استفان کلمنت» در این بیانیه که در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت شده از افزایش ذخائر اورانیوم ایران ابراز نگرانی کرده است.

در این بیانیه، پس از ابراز تأسف از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام آمده است: «اتحادیه اروپا به طور کامل به تعهدات برجامی خود از جمله رفع تحریم‌ها را به نحو پیش‌بینی‌شده در برجام، پایبند بوده است.»

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا بار دیگر نگرانی‌های شدید و روشن خود را از تداوم اقدام ایران در ذخیره اورانیوم غنی‌شده فراتر از محدوده‌های مجاز در برجام و بالاتر بودن سطح غنی‌سازی ایران از حد تعیین‌شده در برجام ابراز می‌کند.»

اتحادیه اروپا در ادامه از بیانیه ایران در تاریخ ۵ ژانویه مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای این کشور مشمول هیچ محدودیت عملیاتی نخواهد بود، ابراز تأسف کرده است.

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران زمینه‌های ادامه پایبندی ایران به این توافق را فراهم آورند. مقام‌های ایران می‌گویند این کشورها علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا هیچ اقدام عملی برای محقق کردن این وعده‌ها صورت نداده‌اند.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کند. ایران از آن زمان، در پنج گام از تعهدات خود ذیل برجام کاسته است.

دولت آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از توافق هسته‌ای خارج شد و به فاصله ۹۰ و ۱۸۰ روز بعد از آن تمامی تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق را علیه ایران احیا کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =