تهدید شبکه نمایش خانگی را جدی بگیریم

هنجار شکنی فرهنگی در سریال‌ها و تولیدات شبکه نمایش خانگی برای خانواده‌های خطر آفرین است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مدت زمانی است که استفاده از پدیده نوظهور صنعت شبکه نمایش خانگی بین مردم رواج پیدا کرده و بسیاری از کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان به نام کشور تمایل دارند که تولیداتشان به جای رسانه ملی از شبکه نمایش خانگی پخش شود؛ اما این صنعت دارای چالش‌ها و نواقصی نیز بوده به عنوان مثال اگر تولیدات شبکه نمایش خانگی را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم، متوجه تفاوت‌های عمده از لحاظ پوشش و دیالوگ بازیگران و حتی موضوعات سریال‌ها خواهیم شد.

حسین کرباسی با انتقاد از نبود نظارت کافی بر سریال‌های تولید شده در شبکه نمایش خانگی عنوان کرد که هنجارشکنی فرهنگی در سریال‌ها و تولیدات شبکه نمایش خانگی برای خانواده‌ها خطرآفرین است.

کرباسی درباره رعایت نکردن برخی اصول اسلامی و اخلاقی در تولیدات رسانه‌های تصویری بیان کرد: در حال حاضر برخی سریال‌های پخش شده از شبکه نمایش خانگی بین مردم طرفداران ثابتی پیدا کرده است و با افزایش تعداد مخاطبان، خطر آسیب‌های فرهنگی پنهان در این سریال‌ها نیز بیشتر شده است.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته کارشناسان فرهنگی و حوزه فیلم و سریال بعضا به برخی از سریال‌های پخش شده از تلویزیون نیز نقدهایی داشتند که این سریال‌ها ترویج‌دهنده فرهنگ غربی در کشور هستند. سریال‌های تلویزیونی با وجود ناظران پخش دارای آسیب‌های ضدفرهنگی بوده، پس دور از ذهن نیست که تولیدات شبکه نمایش خانگی به دلیل نظارت کمتر دارای آسیب‌های بیشتری برای جامعه باشند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه سوره از نبود نظارت بر محتوای پخش شده از شبکه نمایش خانگی انتقاد کرد و گفت:  یکی از اهداف اصلی تاسیس شبکه نمایش خانگی، درآمدزایی برای صنعت سینما است در نتیجه دست‌اندرکاران این عرصه برای فروش بیشتر سی‌دی‌های سریال‌ها و کسب درآمد بیشتر حاضرند به راحتی برخی از خطوط قرمز اخلاقی را رد کنند.

وی با اشاره به نبود نظارت کافی بر تولیدات سینمای خانگی یادآور شد: تولیدات سینمای خانگی جزئی از کل محصولات سینمایی کشور است و همان‌گونه که  فیلم‌های سینمایی دارای تصاویر و دیالوگ‌های خلاف شرع و عرف بوده، سینمایی خانگی نیز به همین‌گونه است.

به گفته کرباسی؛ برخی از سریال‌ها پخش شده از شبکه نمایش خانگی گویا کاملا با هدف قبح‌زدایی برخی از هنجارهای فرهنگی و مذهبی جامعه صورت می‌گیرد. به عنوان مثال موضوعاتی مانند ازدواج موقت، علاقه‌مندی چند نفر از اعضای یک خانواده به فرد خاص یا تعدد زوجین و پوشش‌های نامناسب بانوان به راحتی در این سریال‌ها  وجود داشته و مجوز پخش گرفته است. 

این دانشجوی دانشگاه سوره همراهی برخی از جریانات داخلی با تهاجم فرهنگی را نادرست دانست، گفت: موضوع غرب‌زدگی سلبریتی‌های کشور مختص امروز و دیروز نیست و بلکه جریان انقلابی سال‌هاست با این معضل درگیر است. بسیاری از نوجوانان و جوانان از سلبریتی‌ها الگوبرداری رفتاری و گفتاری دارند و زمانی که آنها خود مقلد فرهنگ غربی باشند به صورت ناخودآگاه یا گاهی خودآگاه به گسترش تهاجم فرهنگی کمک می‌کنند.

وی اضافه کرد: تهاجم فرهنگی، کانون خانواده‌های ایرانی را هدف گرفته است چرا که به خوبی متوجه شده اگر خانواده‌های ایرانی را از هم بپاشد می‌توانند به راحتی قبح مسائل فرهنگی را نیز در جامعه از بین برده و فرهنگ ایرانی اسلامی را نابود کنند. 

کرباسی نبود هنرمندان متعهد انقلابی را یکی از دلایل اصلی جولان سلبریتی‌های غرب‌زده دانست و گفت: این ضعف در سال‌های اخیر در کشور احساس شده و در این سال‌ها تمهیداتی نیز برای تربیت و گسترش هنرمندان انقلابی انجام شده اما تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله بسیاری است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه سوره  با اشاره به اینکه در حال حاضر استفاده از ترفند قصه گویی و روایت ناصحیح  در سینما کشورها و سینمای خانگی ایران شاهد هستیم، گفت: تولیدات سینمایی به خصوص صنعت سینمای آمریکا یعنی هالیوود، به شدت از ترفند روایت ناصحیح وقایع استفاده می‌شود یعنی راوی یک روایتی را به دلخواه خود با استفاده از ترفندهای رسانه‌ای و سینمایی شرح می‌دهد.

انتهای پیام/                                         

کد خبر: 1073114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =