آنچه لازم است درباره کروناویروس بدانیم؛ از پیشگیری تا ابتلا و درمان

ناشناخته بودن کروناویروس در کنار شیوع گسترده آن باعث شده حجم زیادی از اخبار و توصیه­ها درباره این بیماری تولید شود و سردرگمی­هایی برای مردم ایجاد کند. این گزارش با استفاده از منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به مهم­ترین مسائلی که برای مقابله با این ویروس لازم است پرداخته­ است.

به گزارش گروه دنشگاه ایسکانیوز، انتشار ویروس کرونای جدید (COVID-  19) اکنون یک مشکل جهانی است که شیوع آن از 29 بهمن 1398 در ایران تأیید شده است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور ما نقش محوری و اصلی را در مقابله با این بیماری بر عهده دارد، بنابراین علمی­ترین و مستندترین گفته­ها درباره این بیماری را باید از دستورالعمل­های منتشر شده توسط این وزارتخانه دریافت کرد.

این بیماری جدید یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان محسوب می شود اما هنوز راه های انتقال، مخازن حیوانی، راه های پیشگیری، تظاهرات دقیق بالینی آن مشخص نشده است و نیاز به مطالعات بیشتر دارد. مهم ترین ویژگی این ویروس جدید، خطر آلودگی محیطی بیشتر و گسترش سریع­تر نسبت به ویروس های دیگر است و چون تاکنون واکسن یا داروی اختصاصی برای آن ساخته نشده است، باید مقاومت بدنی و روانی خود را در برابر این ویروس و پیامدهای ذهنی و هیجانی شیوع آن افزایش دهیم.

پیشگیری با تدابیر ساده

مطابق راهنمای خود مراقبتی و بهبود ایمنی در برابر کروناویروس که توسط وزارت بهداشت منتشر شده است؛ راه های انتقال کوروناویروس جدید همانند سایر ویروس­ها و ویروس آنفلوانزاست، یعنی از طریق تماس دست آلوده شده به ترشحات تنفسی با چشم، بینی و دهان و از راه قطرات تنفسی )از طریق عطسه، سرفه و صحبت کردن چهره به چهره به مدت طولانی( منتقل می شود.

بنابراین رعایت آموزه های بهداشتی و عمل به آنها تا پایان بحران نقش به سزایی در پیشگیری از آلودگی به ویروس کورونا دارد. استفاده از ماسک برای فرد بیمار، شست­شوی مکرر دست­ها با آب و صابون به ویژه بعد از عطسه و سرفه یا تماس با یک حیوان و محیط اطراف و پرهیز از لمس بینی و چشم ضروری است و از مهم ترین راه های پیشگیری به حساب می­آید.

رعایت توصیه‌های بهداشتی

باید از تماس نزدیک با فرد دچار به علائمی مانند سرماخوردگی، آبریزش، عطسه و سرفه خودداری کرد و در مکان­های عمومی تا حد ممکن دست­کم یک متر با دیگران فاصله داشت. همچنین از دست دادن، درآغوش گرفتن، و بوسیدن تا پایان خطر همه گیری باید پرهیز کرد.

مواد غذایی باید خوب پخته شوند و مواد غذایی خام و پخته در کنار هم  قرار نگیرند. پس از تمیز کردن و قطعه قطعه کردن مواد غذایی حیوانی خام ظروف، تخته و چاقویی را که استفاده کرده اید بلافاصله با آب و مواد شوینده بشویید و از تماس ظروف شسته نشده با مواد غذایی پخته، اکیداً خودداری کنید.

دیدارهای غیرضروری را حذف کنید یا به تعویق بیندازید و از حضور در اجتماعات یا مکان های شلوغ پرهیز کنید. مدت محدودی از مراجعه به مکان های مقدس و زیارتی و محل های پر رفت و آمد مثل بازارها تا حد امکان خودداری کنید، بویژه اگر مستعد بیماری هستید یا دچار علائم تنفسی شده اید.

هنگام موقع عطسه و سرفه با دستمال یا قسمت بالای آستین یا گودی آرنج جلوی بینی و دهان را بگیرید و دستمال های مصرف شده را در یک کیسه نایلونی انداخته، در آن را گره بزنید و داخل سطل دردار بیندازید. هنگام تماس با حیوانات، دام، پرندگان زنده و محصولات آنها، از دست­کش و ماسک استفاده کنید و پس از تماس بدون دست­کش، حتماً دست های خود را با آب و صابون بشویید .

اگر به اختلال تنفسی )شامل تب، سرفه و یا تنفس مشکل( دچار شدید فوراً به مرکز بهداشتی درمانی مشخص و معرفی شده مراجعه کنید.دربارۀ سالمندان، مبتلایان به آسم، برونشیت، بیماری های قلبی عروقی، بیماران خاص مانند مبتلایان به سرطان، ضعف سیستم ایمنی، و مبتلایان چاقی مفرط باید احتیاط و مراقبت بیشتری بکار بست.

پاک نگاه داشتن بینی از طریق کاهش تعداد ویروس احتمالی در مسیرهای تنفسی، خطر ابتلا را کاهش می دهد. پیشنهاد می­شود که افراد سالم روزی 2 تا 3 بار، آب ولرم یا دم کردۀ رقیق بابونه را از راه بینی بالا کشیده و پس از چند ثانیه بینی را با فشار ملایم تخلیه کنند.

استفاده از ماسک

استفاده از ماسک جراحی برای تمام افرادی که دچار علائم تنفسی شده اند، برای کاهش میزان انتقال به سایرین توصیه می شود.. اگر هیچ‌گونه علائمی ندارید، نیازی به استفاده از ماسک نیست.درصورت استفاده از ماسک، برای اطمینان از اثربخشی آن و جلوگیری از افزایش خطر انتقال ویروس، باید از آن درست استفاده کرده و پس از استعمال نیز درست دفع نمود.

علائم کروناویروس

علائم این بیماری شامل تب، سرفه و تنگی نفس است. در مواد حادتر عفونت می‌تواند منجر به پنومونی (عفونت ریه) یا مشکلات تنفسی گردد و در موارد نادری این بیماری کشنده خواهد بود. علائم بیماری شبیه آنفولانزا یا سرماخوردگی معمولی است به همین دلیل برای تایید این که کسی کروناویروس گرفته باشد، بایستی آزمایش شود.

مطابق دستورالعمل کشوری کروناویروس جدید که توسط وزارت بهداشت منتشر شده است؛ افرادی که دارای علائم این بیماری باشند به سه دسته موارد مشکوک، محتمل و قطعی دسته­بندی می­شوند.

مورد مشکوک، فردی است با با شرح حال سرفه خشک یا لرز یا گلودرد همراه با تنگی نفس با یا بدون تب که حداقل یکی از مشخصات زیر را داشته باشد؛ سابقه سفر یا اقامت در عرض 14 روز قبل از شروع علائم بیماری در استان هایی که انتقال محلی ویروس گزارش شده باشد. سابقه تماس نزدیک با مورد محتمل یا قطعی بیماری کروناویروس در عرض 14 روز قبل از شروع علائم بیماری داشته باشد. همچنین کارکنان بهداشتی درمانی با شرح حال سرفه خشک یا لرز یا گلودرد با یا بدون تب که در تماس با بیماران تنفسی بوده اند.

مورد محتمل، بیمار مشکوکی است با علائم تنفسی خاص یا فرد مبتلا به پنومونی که علیرغم درمان های مناسب ، پاسخ بالینی نامناسب داشته و به شکل غیر معمول و سرعت غیرقابل انتظاری وضعیت بالینی بیمار حادتر و وخیم تر یا فوت شود.

مورد قطعی، فردی است با تایید آزمایشگاهی ناشی از عفونت کروناویروس صرف نظر از اینکه علائم یا نشانه های بالینی  داشته باشد.

گروه‌های معرض خطر

مطابق فلوچارت (فرآیند) تشخیص و درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دو گروه به عنوان افراد در معرض ابتلا به بیماری کروناویروس عارضه دار قرار دارند. یک گروه به عنوان پرخطر و گروه دیگر در معرض خطر تلقی می­شوند.

گروه پرخطر شامل بیمارانی با نقص در سیستم ایمنی بدن است. مبتلایان به ایدز، بیماران دارای غدد بدخیم، افراد پیوند اعضاء شده و افراد تحت درمان با کورتیکواستروئید و شیمی درمانی در این گروه قرار می­گیرند. گروه در معرض خطر نیز شامل افرادی با بیماری زمینه ای می­شوند. بیماری­های قلبی_عروقی، فشارخون، دیابت و بیماری های تنفسی به عنوان بیماری­های زمینه­ای به حساب می­آید.

خدمات تشخیص و درمان

مطابق فلوچارت مصوب کمیته علمی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی ،کلیه افرادی با علایم گلو درد، سرفه خشک، با یا بدون تب در مراجعه به هر مرکز درمانی سرپایی باید از نظر علائم تنفسی مورد ارزیابی قرار گیرند. درصورت وجود تنگی تنفس باید فرد به یکی از مراکز تخصصی منتخب ارجاع شود و پس از ارزیابی بیشتر در مراکز بیمارستانی، درخصوص نیاز به بستری وی تصمیم گیری شود. اگر فرد تنگی نفس نداشته باشد، درصورتی که تب بالاتر از 37.8 درجه داشته و جز گروه پرخطر باشد لازم است سی تی اسکن ریوی برای وی انجام شود. برای بیماران گروه در معرض خطر با تب بالاتر از 37.8 درجه هم تصویر برداری ریه صورت گیرد.

با توجه به آمار جهانی نزدیک به 80 % موارد مبتلایان نیاز به بستری نخواهند داشت. از این رو برای اغلب بیماران لازم است مراقبت های درمانی علامتی و تسکینی در منزل انجام شود. از آنجایی که درمان اختصاصی ثابت شده در مورد این بیماری وجود ندارد, استفاده از رژیم دارویی پیشنهادی برای بیماران سرپایی که جزو گروه پر خطر محسوب نمی­شوند، توصیه نشده و مراقبت های معمول مانند؛ استراحت, تغذیه مناسب, مایعات کافی، ایزولاسیون در منزل و درمان علائم بیماری کافی است.

از آنجا که افرادی که تحت درمان سرپایی قرار می گیرند جزء گروه­هایی هستند که ممکن است دچار عوارض شدید شوند ، لذا به صورت روزانه و تلفنی توسط مراقبین سلامت پیگیری می­شوند و در صورت بروز علائمی مثل؛ تنگی نفس و تنفس دشوار و یا کاهش سطح هوشیاری سریعا بیمار به مراکز بیمارستانی منتخب ارجاع  می­شود. بیمارانی که به عنوان مورد مثبت در بخش کرونا بستری می­شوند، ضمن ایزولاسیون کامل تحت درمان متناسب قرار می­گیرد.

مراقبت های بعد از ترخیص

بیمار به مدت 14 روز بعد از تاریخ بستری، به صورت روزانه توسط مراقب سلامت و به صورت تلفنی تحت مراقبت قرار می گیرد و در صورت برگشت علایم تب ،تنگی نفس، کاهش سطح هوشیاری و یا تشدید سرفه مجددا جهت ویزیت به بیمارستان ارجاع می شود.

بعد از ترخیص بیمار درمدت 14 روز باید در منزل ایزولاسیون شود. او باید در یک اتاق دارای تهویه مناسب قرار داده شود و جابجایی و حرکت بیمار محدود شود. حتی­المقدور سایر افراد خانواده در یک اتاق مجزا باشند و در صورتی که این شرایط امکان پذیر نباشد، بیمار بایستی حداقل یک متر از فرد سالم فاصله داشته باشد.

تعداد مراقبین از بیمار به حداقل رسانده شود و بیمار ملاقات ممنوع باشد. بعد از هر بار تماس با بیمار و مکان نگهداری وی، مراقب و یا افراد خانواده، شستشو و بهداشت دست را انجام دهند. دست ها قبل و بعد از آماده کردن و خوردن غذا و یا هر زمانی که فرد احساس کند که دست های وی آلوده است باید شسته شود.

جهت جلوگیری از انتشار ترشحات تنفسی، از ماسک طبی استفاده شود و به صورت جدی بهداشت تنفسی رعایت شود. مراقبت­کنندگان نیز بایستی از ماسک طبی استفاده کنند؛ به طوری که دهان و بینی به صورت کامل پوشانده شود و در طول استفاده از ماسک به آن دست نزنند .

سطوحی که بیمار با آن ها در تماس است بایستی روزانه تمیز و ضدعفونی شود. برای ضد عفونی کردن این وسایل می توان از شوینده های خانگی استفاده شود. سطوح توالت و حمام مورد استفاده بیمار حداقل یک بار در روز شسته و ضد عفونی شود.

زباله های مرتبط با بیمار زباله عفونی در نظر گرفته شده و در سطل درب دار نگهداری و به عنوان زباله عفونی دفع شود و از انواع مواجهه با لوازم آلوده که در ارتباط مستقیم با بیمار هستند اجتناب شود.

حفظ آرامش

سه عامل مهاجم)ویروس(، میزبان)انسان( و محیط در پیشگیری، کنترل و درمان بیماری ناشی از ویروس کورونا و هر بیماری عفونی دیگر مهم است. با توجه به اینکه واکسن و دارویی برای کروناویروس وجود ندارد بیش از هر چیز بهبود شرایط میزبان را باید در نظر بگیریم تا امکان ابتلا را کاهش دهیم. حالات ذهنی و هیجانی مانند؛ ترس، نگرانی، بی­تابی، و اندوه شدید عملکردهای طبیعی دستگاه عصبی سیستم ایمنی ما را دچار آشوب می کنند. برای افزایش پایداری عملکردهای سیستم ایمنی و اعصاب باید اطلاعات ورودی به ذهن و حواس را مدیریت کنیم. اگر پیوسته چشم و گوشمان به گوشی همراه یا دیگر رسانه ها باشد، و مدام درگیر شایعات باشد دلمان از وحشت لبریز می شود و در پی آن هماهنگی این دستگاه ها برای فراهم کردن تاب­آوری و مقاومت بدن به هم می ریزد که نتیجۀ آن کاهش سطح ایمنی بدن است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =