یک بام و دو هوای وزارت راه وبانک مرکزی برای انتشارگزارش بازارمسکن

تلاش وزارت راه و شهرسازی برای عدم اعلام آمار بازار ماهانه مسکن در تهران در حالی وارد دومین ماه متوالی شده که بانک مرکزی گزارش های ماهیانه خود را همچنان منتشر می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محمد اسلامی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری در ۲۸ مرداد ماه در پاسخ به پرسشی درباره علت افزایش قیمت مسکن و اعلام متوسط متری ۲۱ میلیون تومان در پایان تیرماه، اعلام کرد: به معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی دستور داده‌ام تا اطلاعات و آمار قیمت‌های بازار مسکن را منتشر نکند.

پاسخی که از سوی برخی کارشناسان اقتصاد مسکن، به عنوان «پاک کردن صورت مسأله» به جای «یافتن راه حلی برای کاهش تورم در بازار مسکن» از سوی بالاترین مقام سیاست گذار در بخش مسکن تعبیر شد.

هر چند که وزیر راه و شهرسازی بارها به این موضوع (تورم سنگین مسکن) با این عنوان که «بازار مسکن تک بخشی نیست و فرا بخشی محسوب می‌شود و از سیاست‌های اقتصاد کلان و فشار افزایش قیمت در بازارهای موازی بازار مسکن، تأثیر می پذیرد»، پاسخ داده است.

با این حال دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر عدم انتشار آمار تحولات بازار مسکن، درباره گزارش بازار مسکن مرداد ماه پایتخت عملیاتی شد و معاونت مسکن و ساختمان از انتشار قیمت‌ها و تعداد معاملات واحدهای مسکونی در ماه میانی تابستان خودداری کرد.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در توجیه عدم انتشار آمار بازار مسکن، گفت: دستور وزیر راه و شهرسازی برای عدم انتشار قیمت ماهانه مسکن، به این دلیل بود که معتقد است قیمت مسکن در سایر شهرها نیز از متوسط قیمت مسکن در تهران اثر می‌پذیرد. استدلالی که با استقبال مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم مواجه و خواهان تداوم عدم انتشار آمار بازار مسکن شد.

این در حالی است که ماه گذشته بانک مرکزی آمار بازار مسکن را منتشر کرد؛ اگرچه آمار بانک مرکزی از بازار مسکن معمولاً چند رو بعد از انتشار آمار این بازار از سوی وزارت راه و شهرسازی صورت می‌گرفت؛ دو روز قبل نیز بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران مربوط به شهریور ماه را منتشر کرد اما هنوز از گزارش وزارت راه و شهرسازی خبری نیست.

این سنت شکنی وزیر راه و شهرسازی در حالی است که از ابتدای سال ۸۸ تا تیر ماه ۹۹ هر ماه آمار مذکور از سوی معاونت‌های مسکن وزارت راه و شهرسازی منتشر می شده و اکنون اسلامی پس از ۱۲۴ ماه، خرق عادت کرده است.

حتی اگر فرضیه وزیر راه و شهرسازی را که معتقد است گزارش قیمت بازار مسکن، سایر بازارها را تحت تأثیر قرار می دهد» بپذیریم اما اکنون که بانک مرکزی به انتشار گزارش‌های ماهیانه خود ادامه داده است، امتناع وزارت راه و شهرسازی اقدام بیهوده‌ای بنظر می‌رسد.

منبع: مهر
انتهای پیام

کد خبر: 1074581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =