دانشمندان خبر دادند؛

ارتباط فضله پرندگان با مقاومت باکتریایی

سه‌شنبه 24 تیر 1399 - 15:13
کد مطلب: 1074661
sdf

به گفته مهندسان محیط زیست دانشگاه رایس که در مورد مقاومت آنتی بیوتیکی مطالعه می‌کنند، فضله پرندگان خطرات سلامتی را برای انسان به همراه دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مطالعه دانشمندان میزان بالایی از ژنهایی را یافته که مقاومت آنتی بیوتیکی پاتوژن‌های فرصت طلب در فضولات اردک، کلاغ ها و پرندگان متداول شهری را رمزگذاری می‌کند.

مطالعات قبلی مشخص کردند که ژنهای مقاوم به آنتی بیوتیک(ARGs) و باکتریها (ARBs) می‌توانند از طریق تماس با مدفوع یا خاک تحت تأثیر یا استنشاق ذرات معلق در هوا به انسان منتقل شوند.

مطالعات همچنین مدفوع پرندگان یافت شده در نزدیکی نقاط مهم مانند تصفیه خانه های فاضلاب و زهکشی مزارع طیور را تحلیل کرده اند.

پدرو الوارز از محققان این طرح گفت ما هنوز کاملاً نمیدانیم چه عواملی ARG ها در دستگاه گوارش پرندگان شهری وحشی ایجاد می‌کنند. آنتی بیوتیک های باقیمانده که در اثر علوفه غذایی به طور اتفاقی جذب می شون، احتمالاً یکی از این عوامل است؛ اما تحقیقات بیشتر لازم است تا اهمیت سایر عوامل مهم مانند رژیم پرندگان، سن، ساختار میکروبیوم روده و سایر عوامل استرس زا مورد بررسی قرار گیرد.

دانشمندان دریافتند که ARG ها در همه گونه‌ها صرف نظر از فصل، مقاومت قابل توجهی در برابر آنتی بیوتیک‌های تتراسایکلین، بتا-لاکتام و سولفونامید دارند.

این تیم همچنین به دنبال ARG ها خاک را تا عمق 1 اینچ در اطراف رسوبات پرندگان بررسی کردند و کشف کردند که آنها در حد متوسط ​​ در محیط پایدار هستند و نیمه عمر آنها به 11.1 روز می‌رسد.

محققان دریافتند که پاتوژن‌های فرصت طلب از جمله باکتری‌هایی که باعث عفونت مجاری ادراری، سپسیس و عفونت های تنفسی می شوند در مدفوع همه پرندگان شایع بوده و دیگری که مرتبط با مسمومیت غذایی است در نمونه های جمع آوری شده در طول زمستان تشخیص داده شد.

در این تحقیق که در مجله Elsevier منتشر شده است دانشمندان اعلام کردند که مدفوع زمستان حاوی بیشتر باکتری های بدی است که ممکن است ARG ها را نیز در خود جای دهد، احتمالاً به دلیل کاهش غیر فعال شدن نور خورشید و اختلاف در میزان رطوبت و دما است.