خیری از آمریکا به ایران نمی‌رسد

مردم و مسئولان باید بدانند از هیچ کدام از احزاب سیاسی آمریکا و روسای جمهوری این کشور خیری به ایران نخواهد رسید و نمی‌توان گفت اگر حزب خاصی حاکم شود برای روابط و منافع ایران مناسب‌تر است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۳ نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۱۳ آبان ۱۳۹۹ بین دونالد ترامپ نماینده حزب جمهوری‌خواه و جو بایدن نماینده حزب دموکرات برگزار می‌شود. این انتخابات علاوه بر مردم آمریکا به صورت غیر مستقیم برای سایر کشورهای جهان به طور ویژه کشورهای منطقه نیز دارای اهمیت است. 

به منظور بررسی آخرین تحولات مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سیاست متناسب این کشور در قبال ایران، نشست  «بررسی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا» با حضور محمدجواد دارا مسئول دفتر جهان اسلام بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد.

دارا در این نشست با تاکید بر اینکه سیاست‌های کلی و اساسی آمریکا در حوزه بین‌الملل در ارتباط با کشورهای دیگر با عوض شدن روسای جمهوری تغییر نخواهد کرد، گفت: بایدن یا ترامپ هرکدام رئیس جمهوری آینده این کشور شوند، سیاست کلی آمریکا یکسان خواهد ماند. همچنین وی ادامه داد: جریانات خاصی در کشور طرفدار به قدرت رسیدن بایدن هستند چراکه گمان دارند وی برای مذاکره منعطف‌تر از ترامپ است.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

 انتخابات ریاست جمهوری آمریکا غیر از مردم این کشور برای سایر دولت‌ها نیز دارای اهمیت است. اهمیت این انتخابات برای ایران چگونه است؟

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از دیدگاه‌های مختلف برای ایران دارای اهمیت است. انتخابات آمریکا با سیاست‌ خارجه و بین‌الملل ایران رابطه مستقیم و تنگاتنگی دارد. بسیاری از دولتمردان در 40 سال گذشته تمایل شدیدی داشتند تا با آمریکا و غرب مذاکره کرده و روابط خوبی برقرار کنند و این شدت متناسب با روسای جمهوری ایران و آمریکا کم و زیاد شده است. 

همچنین متاسفانه اقتصاد ایران به دلیل ضعف در ساختار و نبود نگاه درون‌زا، وابسته به سایر کشورهای غربی است و در نتیجه تحریم‌ها باعث ایجاد تنش در بازارهای داخلی کشور می‌شود. به قدرت رسیدن کدام حزب سیاسی آمریکا و سیاست آن در مقابل تحریم‌ها برای ایران حائز اهمیت است.

برخی از کارشناسان حوزه بین‌الملل و استادان دانشگاهی اعتقاد دارند چون جو بایدن نماینده حزب دموکرات است، ایران به سادگی می تواند با دولت وی وارد مذاکره شود و برجام را پیش ببرد و از سوی درگیر دونالد ترامپ جمهوری‌خواه بوده و با خروج از برجام نشان داد که تمایلی به مذاکره، صلح و ایجاد روابط با ایران ندارد. در نتیجه این کارشناسان تمایل دارند نماینده حزب دموکرات برنده نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد.

همان‌گونه که ترامپ با خروج آمریکا از برجام و رها کردن میز مذاکره توانست تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را برگرداند، بایدن نیز با حضور بر میز مذاکره و ادامه روند برجام تحریم‌ها علیه ایران را اجرایی می‌کند.

آمریکا به صورت مبنایی و سیاست و اصول پایه قصد دارد ایران را ضعیف کرده و اجازه ندهد ایران در منطقه و جهان قدرت بگیرد چراکه تقابل «دیدگاه و تمدن» مطرح است. در نتیجه هر کدام از نامزدهای 2 حزب آمریکا برنده انتخابات ریاست جمهوری شوند در نهایت در مواجهه این کشور با ایران تفاوتی ندارد و تنها رویکردها متفاوت است.

مردم و مسئولان باید بدانند از هیچ کدام از احزاب سیاسی آمریکا و روسای جمهوری این کشور خیری به ایران نخواهد رسید و نمی‌توان گفت اگر حزب خاصی حاکم شود برای روابط و منافع ایران مناسب‌تر است. به عنوان مثال در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، دولت وقت ایران چقدر زمان و هزینه برای مذاکرات و معاهده برجام خرج کرد و در انتها نیز روند مذاکرات هیچ عایدی برای کشور به همراه نداشت. مسئولان متاسفانه سال‌ها تمام ظرفیت و منابع کشور را در خدمت مذاکرات قرار دادند و خواهان برقرار ارتباط با غرب و آمریکا بودند. حزب دموکرات در زمان اوباما و بعد از برجام حدود 30 تحریم جدید علیه ایران وضع کرد. مردم و حاکمیت باید از مذاکره با غرب و آمریکا دل بکنند؛ چراکه فرض اینکه در روند مذاکره سرمایه و ثروتی به ایران می‌رسد و توسعه رخ می‌دهد باطل بوده و هر آنچه هست در ظرفیت‌های داخلی نهفته است.

میزان اندکی از مولفه‌های اقتتصادی کشور از جمله تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری به تحریم‌های آمریکا علیه ایران ارتباط دارد و درصد زیادی از آن به نبود خودباوری و حمایت نکردن مسئولان از تولیدات داخلی و بومی بستگی دارد.

در چند سال اخیر که دولت روحانی از مذاکره با غرب ناامید شد، به فکر افزایش سطح معاملات تجاری با شرق به ویژه‌ چین افتاد. ارتباط ایران با شرق می‌تواند به اقتصاد یا منافع آمریکا آسیب وارد کند؟

سیاست اعمال تحریم آمریکا علیه ایران عملکرد برعکس دارد و باعث شده تا کشور نگاه راهبردی به شرق را در پیش گیرد و با افزایش سطح معادلات خود با چین به صورت غیرمستقیم به اقتصاد آمریکا نیز لطمه وارد کند.

دولت آینده آمریکا از هر کدام از احزاب جمهوری‌خواه یا دموکرات که باشد، قطعا روابط خصمانه خود با ایران و ایرانی را کنار نمی‌گذارد و بهترین رویکرد برای خنثی‌سازی تحریم‌ها با اتکا به توان داخلی و نگاه به شرق است.

چین در حوزه اقتصادی قدرتی برابر با آمریکا در جهان دارد و اگر مشخص شود که تعامل ایران با چین در نهایت به نفع منافع ملت بوده مسئولان باید دل از مذاکره بی‌حاصل با غرب کنده و با کشورهای شرق آسیا یا آفریقا روابط اقتصادی و بین‌الملل خود را افزایش دهند.

ایران باید سیاست‌های خارجی خود را به گونه‌ای تنظیم کند تا روابط خود را با کشورهای همسو با سیاست‌ها گسترش دهد و در این حالت تحریم‌های آمریکا هیچ تاثیری نخواهد گذاشت.

مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد که واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری به دنبال داشت. تحلیل شما از این مناظرات چیست؟ آیا اخلاق انتخاباتی از سوی دو کاندیدا رعایت شد؟

اولین مناظره انتخاباتی بین دونالد ترامپ نماینده حزب جمهوری ‌خواه و جو بایدن نماینده حزب دموکرات برگزار شد و مردم شاهد اصالت و تمدن آمریکا بدون روتوش بودند. این مذاکره سرشار  از بی‌ادبی و توهین دو رقیب انتخاباتی نسبت به یکدیگر و احزاب سیاسی بود. اخلاق سیاسی و انتخاباتی در مناظره انتخاباتی آمریکا جایگاهی نداشت و در هیچ کشوری از جهان سابقه ندارد که کاندیدا و سیاست‌مداران در مناظرات تلویزیونی با یکدیگر نزاع کنند.

درگیری لفظی بین کاندیدای انتخاباتی حکایت از فروپاشی نظام سیاسی آمریکا و افول قدرت داخلی این کشور دارد.

ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری چهار سال گذشته  با مانور دادن بر موضوع شکاف‌های قومیتی و نژادی، اقدام به عوام فریبی کرده و توانست آرای مردم را به خود اختصاص دهد و در این دوره از انتخابات نیز بار دیگر مسائل قومیتی را سرلوحه فعالیت‌ها و شعارهای انتخاباتی خود قرار داده است. ترامپ با سوء استفاده از افراد و گروه‌های افراطی در جامعه آمریکا توانسته است برای خود هوادارنی جمع کند.

در ابتدا جامعه آمریکایی و جهان تصویر که از جو بایدن متصور بودند، یک فرد سالخوره و خسته بود که برای فعالیت‌های سیاسی و  جایگاه ریاست جمهوری آمریکا مناسب نیست؛ اما با برگزاری اولین مناظره و آغاز فعالیت‌ انتخاباتی، توانست این تصور را باطل کند و بخشی از مردم آمریکا را برای رای دادن به حزب دموکرات متقاعد کند.

فضا و تفکرات ضدنژادپرستانه در آمریکا بعد از کشته شدن فرد سیاهپوستی به نام جورج فلوید توسط پلیس آمریکا تقویت شد و 2 قطبی در این کشور شکل گرفت. شهروندان سیاهپوست آمریکا از یک سو ناراضی بودند از تبعیض نژادی که در این کشور انجام می‌گیرد و از سوی دیگر نژادپرستادن افراطی از این رفتار خشونت بار پلیس احساس رضایت داشتند.

بسیاری از تحلیگران معتقدند که سیاست‌های اشتباه ترامپ باعث شده تا آمریکا در انزوا قرار گیرد؛ به عنوان مثال همراهی نکردن کشورهای اروپایی با قعطنامه اخیر امریکا علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد، این انزوا و افول آمریکا بر کاندیدا شدن ترامپ اثرگذار است؟

مسیر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران رو به پایان قرار دارد و تحریم‌ها به عنوان ابزار فشار اقتصادی در دست آمریکا و ترامپ دیگر مستهلک شده است. در حال حاضر فضای حاکم بر جامعه بین‌الملل به گونه‌ای است که کشورهای اروپایی با تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشوها همراه نمی‌شوند.

آمریکا در منزوی‌ترین حالت خود در مجامع سیاسی و بین‌الملل قرار دارد و این انزوا را در همراهی نکردن کشورهای اروپایی در فعال‌سازی مکانیسم ماشه نیز مشاهده شد.

ترامپ در اصطلاح فردی عوام فریب است و به خوبی می‌تواند با ترفندهای پوپولیستی مردم را باز هم فریب داده و ناکارآمدی خود و کابینه‌اش را در اذهان عمومی پنهان کند. خوش زبانی و عوام فریبی برگ برنده  ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

درصد قابل توجهی از جامعه آمریکایی میزانی که مسائل اقتصادی و معیشتی برای آنها مهم است روابط آمریکا و ایران اهمیت ندارد؛ اما سیاست آمریکا علیه ایران یا شکست سیاست‌های بین‌الملل این کشور ابزاری برای حزب مقابل و بایدن باشد.

در دوران ریاست جمهوری ترامپ اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا به دلیل وقایع نژادپرستانه و رفتار خشونت‌بار پلیس این کشور با شهروندان افزایش یافت، این موضوع تا چه میزان بر آرای ترامپ تاثیرگذار است؟

بیشتر جمعیت آمریکا مردمی با تفکرات نژادپرستانه هستند و به طور ویژه سفید پوستان ساکن آمریکا علیه رنگین پوستان خصوصا سیاهپوستان روابط توام با نژاد پرستی دارند. ترویج نژادپرستی در آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ بیشتر شده و این به خودی خود برای عموم مردم مهم نیست ولی شاید بایدن از این موضوع به نفع خود بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی کند.

در جریانات اعتراضی بعد از کشته شدن جورج فلوید توسط پلیس آمریکا، اگر دقت کنیم تنها در برخی از شهرهای آمریکا تجمعات اعتراضی به راه افتاد و شهرهایی مانند کالیفرنیا و نیویورک که طرفدار نژادپرستی هستند هیچ اعتراضی شکل نگرفت.

در سال‌های اخیر آمریکا توانسته متحدانی از  کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای خود در منطقه ایجاد کند؛ آمریکا با چه هدفی به دنبال نفوذ در منطقه است؟

سیاست کلی و اساسی آمریکا در قبال کشورهای منطقه و متحدان آن مانند عربستان، امارات متحده عربی و بحرین یا حتی ایران با تغییر رئیس جمهور یا به قدرت رسیدن احزاب مختلف در آمریکا تغییر نخواهد  کرد.

آمریکا در منطقه خاورمیانه تمامی اهداف خود را از طریق رژیم غاصب صهیونیست تامین کرده و پیش می‌برد و خود را همیشه خود ملزم به تامین امنیت این رژیم می‌کند. رژیم صهیونیست برای آمریکا منفعت خاصی ندارد در همین راستا بسیار از کارشناسان هنوز پاسخی ندارند که چرا آمریکا خود را برای حفظ امنیت رژیم اسرائیل هزینه می‌کند.

البته نباید منکر شد که یهودیان ساکن آمریکا، بسیار ثروتمند بوده و لابی‌های قدرتمندی را در اختیار دارند و به رئیس جمهوری و سنا فشار وارد می‌کنند.

سیاست حاکم برآمریکا نفوذ بر کشورهای حاشیه خلیج فارس در راستای عادی‌سازی روابط این کشورها با رژیم غاصب صهیونیست است، در نتیجه هر فردی رئیس جمهوری آمریکا شود تلاش دارد تا نفوذ آمریکا را در خاورمیانه میانه بیشتر کند.

کشورهای عربی حاشیه خلیج با تفکر اینکه امنیت آنها توسط برخی از کشورها مانند ایران در خطر است با آمریکا و رژیم غاصب صهیونیست ارتباط گیری کرده تا امنیت خود را تامین کنند.

خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان و عراق جزو شعارهای انتخاباتی کاندیدای چند دوره اخیر ریاست جمهوری آمریکا بوده است؛ به عقیده شما آیا آمریکا سربازان خود را از افغانستان خارج می‌کند؟

 سیاست آمریکا به گونه‌ای تنظیم شده است که تا جایی که مقدور باشد وارد جنگ نظامی با سایر کشورها نخواهد شد؛ اما اگر تنها راه تامین منفعت آمریکا در حمله نظامی تامین شود قطعا این کشور به کشورهای دیگر حمله خواهد کرد. به عنوان مثال آمریکا پس از حادثه 11 سپتامبر برج‌های دوقلوی مرکزی نیویورک، به عراق حمله کرد. همچنین آمریکا به دنبال کسب منفعت ملی به افغانستان حمله نظامی کرد و با گذشت چند سال حاضر نیست که نیروهای خود را ازاین کشور خارج کند چراکه پایگاه‌های نظامی خود را محلی برای تهدید سایر کشورهای همسایه می‌داند.

خروج نیروهای آمریکا از افغانستان تقریبا جزو وعده‌های انتخاباتی بیشتر کاندیداهای ریاست جمهوری در دوره‌های پیشین بوده است. آمریکا از ناامنی و هرج‌ومرج خاورمیانه به خوبی برای گسترش حضور و تامین منفعت خود استفاده می‌کند.

لابی‌های قدرت یهود یا صهیونیسم در آمریکا برای به قدرت رسیدن کدام کاندیدای ریاست جمهوری تلاش می‌کنند؟

لابی‌های یهودی در آمریکا به قدری قدرتمند هستند که تغییر رئیس جمهوری برای آنها تفاوتی ندارد؛ چرا که به جای اینکه رئیس جمهوری آمریکا براین لابی‌ها نفوذ داشته باشند، یهودیان بر روسای جمهور آمریکا فشار وارد می‌کنند.

لابی‌های یهودی در آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور از حزب و فرد خاصی حمایت نمی‌کنند و قدرت گرفتن حزب برای آنها اهیمت ندارد بلکه تامین منافع و امنیت رژیم غاصب صهیونیست در وهله اول اهمیت دارد.

در چند روز اخیر خبر ابتلای ترامپ به بیماری کرونا در خبرگزاری‌ها منتشر شد، به عقیده شما بیمار شدن وی تا چه میزان کذب و دروغ است و به فرض صحت این خبر، این بیماری بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چقدر اثرگذار است؟ 

انتخابات آمریکا با بیماری یک کاندیدا دچار چالش نخواهد شد و در حال حاضر با وجود بیماری ترامپ کاندیدای حزب جمهوری‌خواه سیر انتخابات در حال سپری شدن است. ابتلا شدن ترامپ به بیماری کرونا بر روند کلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اثر چندانی ندارد اما شاید بر مناظرات انتخاباتی اثرگذار باشد.

بیماری ترامپ  نباید توسط رسانه‌ها و کارشناسان پر رنگ شود چراکه وی نیز فردی عادی مانند سایر افراد بوده و بیماری آن نیازمند تفسیر و تحلیل خاصی نیست.

اگر ترامپ در اثر بیماری کرونا فوت کند، بایدن پیروز نهایی انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و حزب جمهوری‌خواه در مدت زمان اندک نمی‌تواند فردی مناسب را جایگزین ترامپ کند.

نظرسنجی‌های انجام شده از مردم درباره پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 49 بر 51 به نفع بایدن است. البته طرفداران ترامپ و حزب جمهوری‌خواه خیلی به نظرسنجی‌ها  اعتقادی ندارند و روز انتخابات شاید اعداد و ارقام به نفع ترامپ تغییر یابد.

همان گونه که در دوره قبلی ریاست جمهوری آمریکا کلیتون از ترامپ در نظرسنجی‌ها جلو بود؛ اما در نهایت ترامپ پیروز نهایی این انتخابات بود.

در چند سال اخیر شاهد درگیری آمریکا با کشورهای قدرتمندی مانند چین و روسیه بودیم؛ آیا دولت جدید آمریکا  ارتباط خود با کشورهای قدرتمند شرقی را بهبود می‌بخشد؟

سیاست خارجه آمریکا در قبال قدرت‌های جهان نظیر چین و روسیه وابسته به رئیس جمهور نبوده و تغییر نخواهد کرد. آمریکا به دنبال گسترش نفوذ خود در جهان و حفظ  تک قدرتی خود است. در این راستا تحمل پیدایش قدرت‌های جدید اقتصادی نظیر چین را ندارد.

آمریکا در مقابل کشورهایی که در حال رشد و خودکفایی اقتصادی هستند سیاست تقابلی را در پیش گرفته و تغییر و رویکرد هم نخواهد داد؛ همچنین در سال‌های  آینده احتمال افزایش تنش بین آمریکا و چین وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =