خط مستقیم به قطب جنوب داریم

وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران جزو معدود کشورهای منطقه و حتی در مقایسه با کشورهای جهان از نظر دسترسی به دریا بوده و خط مستقیم تا قطب جنوب داریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در هشتمین جلسه شورایعالی اقیانوس‌شناسی با اشاره به تأخیر ۱۰ ساله در برگزاری جلسه این شورا که آن را یک تأخیر تاریخی برشمرد، اظهار داشت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند همه کشورها به دریا رسیدند و پیشروی کردند ما عقب نشینی داشتیم در بحث توسعه دریا محور، نقاط ساحلی در کشورهای بزرگ، قطب‌های مهم و تأثیرگذار در توسعه اقتصادی و اجتماعی به حساب می‌آید. به شکلی که کانون‌های فعالیت، کار و تلاش این کشورها پیرامون مناطق ساحلی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: به همین خاطر باید این کوتاهی تاریخی با همت اعضای این شورا جبران شده و در جهت فعال بودن به یک نقشه راه رسید. در این خصوص لازم است منابع مورد نیاز کارهای مطالعاتی در این شورا و اقدامات مورد نظر به دولت و سازمان برنامه بودجه گره زده نشده و با حضور چند سازمان توانمند، این امور متوقف نشود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ایران جزو معدود کشورهای منطقه و حتی در مقایسه با کشورهای جهان از نظر دسترسی به دریا بوده و خط مستقیم تا قطب جنوب داریم. به همین خاطر داشتن یک ایستگاه اقیانوس‌شناسی در قطب جنوب یک کار پسندیده بود و نباید آن را در جهت رشد و نمو منابع انسانی خودمان یک کار بلندپروازانه قلمداد کرد.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ دریا و دریانوردی و توسعه ظرفیت‌های بهره‌برداری از دریا در مشاغل گوناگون باید به وجود آید، اظهار داشت: امروز ایران برخلاف گذشته دست بلند در دریاها داشته و به لحاظ ظرفیت دفاعی و امنیتی و همچنین عمق راهبردی، جمهوری اسلامی ایران در دریاها حرکت می‌کند. امروز ناوگان نفتکش و باری ایران و کاری که نیروهای مسلح در دریاها انجام می‌دهند، زمینه را برای جمع‌آوری اطلاعات فراهم کرده‌اند و کافی است مشخص شود که چه می‌خواهیم تا به امور دریا و اقیانوس‌شناسی بیش از پیش مسلط شویم.

لازم به ذکر است در این جلسه به دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد جلسات شورای عالی اقیانوس‌شناسی سالی ۲ بار و هر ۶ ماه یک بار برگزار شود که دومین جلسه سال ۹۹ در زمستان باشد. همچنین تشکیل کمیسیون دائمی این شورا با حضور اعضای فعال برای بررسی طرح‌های کمیته‌های مربوطه و ایجاد یک همگرایی در تدوین و تلفیق کارها، دیگر بند مصوبه در جلسه هشتم شورای عالی اقیانوس‌شناسی بود. ارائه پیشنهادات اعضا برای جهت‌گیری و پیگیری‌ها در این شورا برای تهیه نقشه راه توسعه دریا محور ذیل طرح جامع توسعه دریاشناسی (شامل همه لایحه‌های بحث دریا و اقیانوس) از دیگر مواردی بود که در این جلسه به تصویب رسید.

در این جلسه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و رئیس سازمان هواشناسی به عنوان معاونان وزیر راه و شهرسازی و همچنین نمایندگانی از سازمان محیط زیست، شرکت نفت، شیلات، نیروهای دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دیگر دستگاه‌های عضو این شورا، حضور داشتند.


انتهای پیام/

کد خبر: 1075633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =