اتفاقی بی‌سابقه به برکت اربعین

اربعین امسال با وجود همه محدودیت‌ها، یک اتفاق کم‌نظیر و تقریبا بی‌سابقه را در ایران رقم زد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، ماجرا از این قرار است که روز چهارشنبه ۱۷ مهر، تیتر و عکس صفحه نخست بیشتر روزنامه‌های سراسر کشور از دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا، کاملا یکسان بود؛ اتفاقی که پیش از این تقریبا در هیچ یک از رویدادهای ملی و دینی حتی اتفاقاتی مانند حادثه پلاسکو، فاجعه منا، شهادت حاج قاسم سلیمانی، سانحه هواپیمای اوکراینی و حتی پاندمی کرونا نیز تا این حد هماهنگ و واحد، رخ نداده بود. البته پیش از این، هماهنگی تیتر یک روزنامه‌هایی مانند کیهان و وطن امروز از طیف اصولگرا یا شرق و اعتماد از جریان اصلاحات، به چشم خورده بود منتها این هماهنگی بین روزنامه‌های یک طیف بود و اغلب هم مورد این انتقاد جریان مقابل قرار می‌گرفت که «معلوم است از یک جا خط می‌گیرند».

اما این بار، اصلاح‌طلب‌ها و اصولگراها در توافق و تفاهمی ناخواسته، عکس یک روزنامه‌هایشان را طرحی با عنوان «منظومه حسینی» انتخاب کردند و تیتر اغلب آنها نیز «حسینیه‌ای به وسعت جهان» بود. براساس آنچه در صفحه اینستاگرام خانه طراحان انقلاب اسلامی آمده، این طرح اثر مهدی عسکری است.

برخی از این روزنامه‌ها از عبارت «گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم» نیز در این تصویر مشترک، بهره گرفته بودند؛ عبارتی که رهبر معظم انقلاب، ۹ آذر سال ۹۴ در ابتدای درس خارج فقه خود از آن استفاده کردند: «... این روزها روزهای نزدیک به اربعین است. پدیده‌ی بی‌نظیر و بی‌سابقه‌ای هم در این سال‌های اخیر به‌وجود آمده و آن، پیاده‌روی میان نجف و کربلا یا بعضی از شهرهای دورتر از نجف تا کربلاست؛ بعضی از بصره، بعضی از مرز، بعضی از شهرهای دیگر، پیاده راه می‌اُفتند و حرکت می‌کنند. این حرکت حرکت عشق و ایمان است؛ ما هم از دور نگاه می‌کنیم به این حرکت و غبطه می‌خوریم به حال آن کسانی که این توفیق را پیدا کردند و این حرکت را انجام دادند: گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم‌ / بُعد منزل نبوَد در سفر روحانی».

اما این بیت که مصراع دوم آن، تضمینی است از شعر حافظ، در واقع بخشی از یک مخمّس سروده جواد هاشمی است:

«بلبل در قفسیم و ز چمن می‌گوییم

یا اویسیم و مدیحت ز قَرَن می‌گوییم

یا که مانند مسافر ز وطن می‌گوییم

گر چه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم

بُعد منزل نبود در سفر روحانی»

شعری که از آن تضمین شده، غزلی از حافظ است که در بخشی از آن می‌گوید «گر چه دوریم به یاد تو قدح می‌گیریم / بعد منزل نبود در سفر روحانی».

شاید در نگاه اول، آنچه به آن اشاره شد چندان اتفاق خاصی به نظر نیاید اما با کمی دقت در تبارشناسی و جریان‌شناسی بازیگران این رویداد، می‌توان به نتایج امیدوارکننده‌ای رسید و تحقق «الحسین یجمعنا» را جشن گرفت.


انتهای پیام/

کد خبر: 1075883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =