اعتبار ۸۵۰ میلیونی برای تجاری‌سازی گیاهان دارویی/ مدرسه خلاقیت در واحد اصفهان راه‌اندازی می‌شود

رئیس سرای نوآوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان از اختصاص ۸۵۰ میلیون تومان برای تجاری‌سازی ۲۴ محصول اولیه گیاهان دارویی خبر داد.

کامران صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های سرای نوآوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اظهار کرد: پیشنهاد تأسیس این سرای نوآوری در بهمن ماه سال ۹۸ در اثنای سفر ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی به استان اصفهان ارائه شد که پس از آن نیز طرح کسب‌وکار و امکان‌سنجی این سرای نوآوری به معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه ارسال و براساس ظرفیت‌های استان اصفهان طرح راه‌اندازی سرا مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: از ابتدای آغاز فعالیت‌های سرا تلاش کرده‌ایم تا بستر جذب دانش‌آموختگان این رشته را فراهم کنیم و بین صنایع کوچک منطقه و فعالیت‌های دانش‌بنیان سرای نوآوری ارتباط سازنده ایجاد کنیم و اثرگذاری دانشگاه را در این فرآیند افرایش بدهیم. گام برداشتن در راستای انتقال و نوسازی فناوری از رویکردهای اصلی سرا برشمرده می‌شود.

 ظرفیت ۱.۳ هکتاری دانشگاه آزاد اصفهان برای کشت گیاهان دارویی

رئیس سرای نوآوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان بیان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نوآورانه را نیز با جدیت دنبال می‌کنیم تا علاوه بر بازارهای محلی، نیم نگاهی به بازارهای جهانی نیز داشته باشیم. استان اصفهان در حوزه داروهای گیاهی استان با ظرفیتی است و حداقل ۱۰ شرکت توانمند داروسازی در این استان درحال فعالیت است که مبنای فعالیت تعدادی از آنها براساس داروهای گیاهی است.

صفوی با اشاره به میزان قابل قبول ظرفیت کشت گیاهان دارویی در استان اصفهان عنوان کرد: اصفهان یکی از استان‌های مطرح در حوزه محصولات زیر کشت گیاهان دارویی در کشور شناخته می‌شود و گیاهانی مانند همیشه بهار، اصطوخودوس، بادرنجبویه، به‌لیمو و بابونه از محصولات شاخص این استان است. ۲۹ رشته از مجموعه رشته‌های واحد دانشگاهی اصفهان نیز مرتبط با گیاهان دارویی است و ظرفیت مناسبی از این جهت در دانشگاه ایجاد شده است.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی سرای نوآوری دانشجویان این ۲۹ رشته می‌توانند ایده‌های کسب‌وکار خود را پرورش بدهند و ورودی‌های سرا باشند. تجهیزات و امکاناتی بسیار مطلوبی در دانشگاه برای رشته‌های گیاهان دارویی و رشته‌های مرتبط ایجاد شده است. حدود ۴۰ دستگاه پیشرفته برای فرآوری و قریب به ۱.۳ هکتار اراضی کشاورزی تحقیقاتی و آزمایشگاهی در دانشگاه آزاد اصفهان، زیرساختی مطلوب برای توسعه فناوری‌های این رشته است.

ثبت ۲۴ محصول فناورانه در حوزه گیاهان دارویی

رئیس سرای نوآوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان درباره فعالیت مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در این واحد دانشگاهی به عنوان فرصتی برای تبدیل تحقیقات به محصولات فناورانه اظهار کرد: بازدید از واحدهای دانشگاهی استان اصفهان و بررسی پتانسیل‌های کشت گیاهان دارویی از جمله نخستین اقدامات سرای نوآوری به‌شمار می‌رود. کشت گیاهان دارویی در واحد دانشگاهی فریدن آغاز شده و واحد دانشگاهی شهرضا که پیش از این نیز در این حوزه فعالیت داشته است، همکاری و مشارکت تنگاتنگی را آغاز کردیم.

صفوی گفت: اراضی زراعی دانشگاه آزاد اصفهان نیز برای کشت و پرورش گیاهان دارویی آماده شده‌اند. تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های بزرگی چون باریج اسانس، شتاب‌دهنده‌های فعال منطقه‌ای، شبکه و صندوق پژوهش و فناوری منعقد شده تا فعالیت‌های مشترک سرا با سایر دستگاه‌های شکل بگیرد. اکنون ۲۴ محصول اولیه دانش‌بنیان در سرای نوآوری گیاهان دارویی به ثبت رسیده که آماده تجاری‌سازی و ورود به بازار هستند.

وی با اشاره به ثبت ۲۰ ایده فناورانه در حوزه گیاهان دارویی و آماده شتاب‌دهی، بیان کرد: اخیراً مجوز تأسیس شرکتی را از معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کرده‌ایم تا با همکاری صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان، بتوانیم شتاب بیشتری در تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان حوزه گیاهان دارویی را پیگیری کنیم. سرمایه‌ای بالغ بر ۸۵۰ میلیون تومان برای مقوله تجاری‌سازی محصولات درنظر گرفته شده است.

استقرار ۴۱ واحد و هسته فناور فعال در حوزه گیاهان دارویی

رئیس سرای نوآوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: پیگیری‌های لازم برای راه‌اندازی مدرسه خلاقیت در زیست‌بوم سراهای نوآوری انجام می‌شود. دو تفاهم‌نامه با شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان و انجمن گیاهان دارویی کشور درخصوص مدرسه خلاقیت منعقد شده تا زیست‌بوم سرای نوآوری در حوزه آموزش‌های کسب‌وکار نیز تکمیل شود. ۲۲ دوره تخصصی برای این مدرسه برنامه‌ریزی شده که ۱۱ عنوان از این دوره‌ها برگزار شده است.

صفوی با اشاره به ارائه مشاوره‌های کسب‌وکار با علاقه‌مندان و استارت‌آپ‌های گیاهان دارویی بیان کرد: مجوز شتاب‌دهنده تخصصی گیاهان دارویی نیز از معاونت فناوری نوآوری دانشگاه به تازگی اخذ شده و مقدمات همکاری با سایر شتاب‌دهنده‌ها نیز درحال آماده‌سازی است. یکی از نقاط قوت سرای نوآوری گیاهان دارویی، وجود مرکز رشد تخصصی در این حوزه است که از سال ۸۸ با مجوز وزارت بهداشت درحال فعالیت است. اکنون ۲۸ واحد فناور و ۱۳ هسته فناور در این مرکز رشد مستقر هستند و توانستیم در ۶ ماهه اول سال ۱۱ هسته فناور دیگر برای مرکز رشد جذب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دو کارخانه فعال در مرکز رشد تخصصی گیاهان دارویی با مجوز سازمان غذا و دارو در فعالیت و تولید محصولات تجاری هستند و محصولات صنایع غذایی فراسودمند و پودرهای گیاهی و قارچ‌های دارویی در این مجموعه‌ها پیگیری می‌شود. آزمایشگاه تجاری‌سازی سرای نوآوری به تازگی فعال شده و در اختیار فناوران و ایده‌پردازان این حوزه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076556

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =