امیدواری ترامپ برای دستیابی به توافق اتمی با روسیه تا انتخابات

یک پایگاه خبری گزارش داد که رئیس‌جمهور آمریکا امیدوار است تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری کشورش به یک توافق تسلیحات هسته‌ای با روسیه برسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، گزارشی حاکی از آن است که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا امیدوار است تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر در کشورش بر سر جنگ‌افزارهای هسته‌ای با «ولادیمر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه به توافق برسد. 

وبگاه «هیل» به نقل از پایگاه خبری «آکسیوس» نوشته رؤسای جمهور دو کشور در شش ماه گذشته در چندین گفت‌وگوی تلفنی درباره توافق بر سر منع گسترش تسلیحات هسته‌ای صحبت کرده‌اند، اما نمایندگان دو کشور حتی اخیراً نیز نتوانسته‌اند مذاکرات در وین را از پیش ببرند.  

یک منبع آگاه به آکسیوس گفته که دولت ترامپ بر این عقیده است که برای این منظور یک توافقنامه را در اختیار دارد که هم پوتین و هم «نیکلای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت ملی روسیه آن را تأیید کرده‌اند. 

مقامات آمریکایی به رسانه‌های خبری گفته‌اند که آنها بر این عقیده‌اند که با شروع مذاکرات این توافق می‌تواند ظرف یک هفته به نتیجه برسد.

اما «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه، با این موضوع مخالفت کرده و گفته هنوز اختلافات زیادی بین طرفین از جمله بر سر عناصر اصلی این توافقنامه وجود دارد.»

هیل نوشته جزئیات این مذاکرات را تنها مقامات خاصی در آمریکا می‌دانند، به طوری که یکی از مقامات دولتی ایالات متحده به آکسیوس گفته که فقط بالاترین سطوح شورای امنیت ملی کاخ سفید، وزارت امور خارجه آمریکا و همچنین برخی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا و همچنین یک گروه امنیت ملی در این کشور از بحث‌های مطرح شده در این مذاکرات آگاهی دارند. 

این در حالی است که شورای امنیت ملی کاخ سفید در این خصوص اظهارنظری نکرده است.  

وبگاه هیل نوشته دولت ترامپ علاوه بر پیروزی در انتخابات سوم نوامبر، همچنین امیدوار است که انقضای معاهده «استارت جدید» را نیز در پنجم فوریه سال ۲۰۲۱ تجربه کند. 

پوتین و «جو بایدن»، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا نسبت به تمدید معاهده «استارت جدید» علاقه نشان داده‌اند. 

اما مقامات دولت ترامپ خواستار تغییر این توافق هستند که در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به دست آمده است. 

«مارشال بیلینگزلی»، دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا مدعی شده: «اگر روسیه از امضای توافق قبل از انتخابات و پیروزی مجدد ترامپ خودداری کند، آمریکا درخواست‌های بیشتری در این توافق خواهد داشت.»

بر اساس گزارش آکسیوس، مذاکره کننده ارشد آمریکا برای معاهده استارت جدید گفته ترامپ خواستار دستیابی به این توافق جدید است و این توافق می‌تواند فردا به امضا برسد.

وی همچنین گفته که ترامپ بر این عقیده است که پوتین نیز علاقه‌مند به دستیابی به این توافق است.    

خبر برقراری یک توافق جدید پیش از انتخابات سوم نوامبر در حالی منتشر شده که احتمالاً با واکنش‌های مختلفی در آمریکا روبه‌رو خواهد شد؛ زیرا دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند روسیه به دنبال پیروزی ترامپ در انتخابات است.

ده سال پیش دولت‌های روسیه و آمریکا معاهده‌ای با هدف کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی به امضا رساندند که به معاهده نیو استارت یا استارت جدید معروف شد. این پیمان در حال انقضاست و آمریکا از تمدید آن طفره می‌رود.

در حال حاضر این معاهده تنها توافق میان آمریکا و روسیه است که مقرر شده در پنجم فوریه سال آینده میلادی (۲۰۲۱) منقضی شود. 

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1076681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =