رشته‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی رتبه‌بندی می‌شوند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در نظام رتبه بندی جدید دانشگاه، شهریه دانشجویان بر اساس دو مولفه تعیین می‌شود، رشته‌ها بر اساس تقاضا و واحدهای دانشگاهی بر اساس امکانات سطح بندی می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در نظام رتبه بندی جدید دانشگاه، شهریه دانشجویان بر اساس دو مولفه تعیین می‌شود، رشته‌ها بر اساس تقاضا و واحدهای دانشگاهی بر اساس امکانات سطح بندی می‌شود.

وی با اشاره به احیای نظام رتبه‌بندی واحدهای دانشگاهی براساس معیارهای عملکردی جدید افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک شبکه دانشگاهی این امکان را دارد که در واحدهای مختلف با توجه به سطح واحدها و حضور آن‌ها در مناطق مختلف یک نظام رتبه بندی داشته باشد که ما در این نظام رتبه بندی واحدهای دانشگاهی را در ۲۶ رتبه سطح بندی کرده ایم.

دکتر طهرانچی عنوان کرد: مقدار شهریه در واحد سطح یک هر چقدر باشد در واحد سطح بیست و ششم نصف آن مقدار شهریه دریافت می‌کنیم؛ به طور مثال اگر دانشجوی رشته حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز تحصیل کند یا دانشگاه خراسگان یا مشهد میزان شهریه‌ای که می‌پردازد هر چقدر باشد می‌تواند در دانشگاه‌های رتبه پایین‌تری با پرداخت تا نصف آن شهریه همان درس را بخواند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر تلاش دانشگاه در گسترش عدالت آموزشی گفت: این نظام رتبه بندی بسیار بسیار کمک می‌کند تا همه افراد با هر سطح از دارایی امکان تحصیل برایشان میسر باشد.

وی با بیان اینکه این سطح بندی عامل محرکی برای ارتقای واحدها است، خاطر نشان کرد: سطح بندی واحدها این مزیت را دارد که در میان مدیران واحدها نیز ایجاد انگیزه کند تا برای ارتقا از سطحی به سطح دیگر تلاش کنند.

دکتر طهرانچی در پاسخ به این سوال که چه مولفه‌های دیگری در نظام رتبه بندی دانشگاه آزاد دخیل است، گفت: یک بخش این سطح بندی به واحدهای دانشگاهی اختصاص دارد و بخش دیگر آن به رشته‌های پرمتقاضی بستگی دارد. بر این اساس رشته‌های غیر پزشکی را به ۱۲ دسته تقسیم کردیم.

دکتر طهرانچی افزود: به طور مثال در سطح یک کد رشته‌های حقوق، روانشناسی، مدیریت، حسابداری و علوم تربیتی را داریم و دانشجویان شهریه‌ای که بابت تحصیل در این رشته‌ها می‌پردازند بسیار بیشتر از رشته‌هایی مثل علم اطلاعات، فلسفه و تاریخ است.

وی در پاسخ به این سوال که دانشجویان چگونه می‌توانند از این نظام رتبه بندی مطلع شوند، گفت: جداول راهنمای این سطح بندی در سامانه آموزشیار قرار می‌گیرد و به دانشجویان این اجازه را می‌دهد که متناسب با علاقه و توان مالی خود تصمیم گیری درستی کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان ‌کرد: با توجه به این جداول دانشجو پس از انتخاب رشته می‌تواند متناسب با شرایط خود رشته‌ی دیگری نیز  انتخاب کند و از این امکان استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077171

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =