سیاست‌های وزارت علوم و آموزش‌وپرورش،آینده‌نگرانه نیست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آموزش و پرورش با شبکه شاد توانست تا حدودی خلاء آموزش حضوری را پر کند و این کار بزرگی بود اما در مجموع متاسفانه برخی از سیاست‌ها در وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش، سیاست‌های آینده‌نگرانه نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، دکتر"محمدمهدی زاهدی" درباره نظام رتبه‌بندی فرهنگیان گفت: متاسفانه نظام رتبه بندی معلمین به خوبی از سوی دولت در کشور اجرا نشده است و دولت تصور می‌کنند که اگر اضافه حقوقی به معلمین پرداخت می‌کند به معنای آن است که نظام رتبه‌بندی فرهنگیان را تعریف و عملیاتی کرده این در حالی است که نظام رتبه‌بندی فرهنگیان دارای ابعاد مختلفی است.

وی کرامت انسانی، منزلت اجتماعی و معیشت را مهمترین مباحث در نظام رتبه‌بندی دانست و بیان کرد: تا حدودی بخشی از معیشت معلمین در اجرای این طرح از سوی دولت تامین شده اما نه به صورت کامل؛ ولی در باب کرامت انسانی و منزلت اجتماعی معلمین هیچ کاری صورت نگرفته این در حالی است که ما معتقدیم در قالب این نظام معلمان باید همانند اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها جایگاه و منزلت اجتماعی داشته باشند همچنین در حال حاضر اگر در حکم معلم در روز اول عنوان «دبیر» درج شود، با همان حکم دبیری بازنشسته می شود اما اساتید مراتب دارند و در نیروهای مسلح نیز این چنین است بنابراین باید برای آموزش و پرورش نیز این رتبه‌بندی وجود داشته باشد که باید به صورت لایحه به مجلس ارایه شود تا پس از تصویب، بودجه آن تخصیص یابد که متاسفانه تا این لحظه این اتفاق نیفتاده است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به آموزش‌های این دوران کرونایی اشاره کرد و افزود: عدالت آموزشی هم اکنون در کشور برقرار نیست و تلاش‌ها براین است که این اتفاق صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در کشور حدود ۴ میلیون دانش آموز داریم که یا دسترسی به اینترنت پرسرعتی که بتواند از سیستم شاد استفاده کند، ندارند یا فاقد لپ تاپ، گوشی هوشمند یا تبلت هستند پس عملا ۴ میلیون دانش آموز در کشور نمی‌توانند به نحو مطلوب از شبکه شاد استفاده کنند.

زاهدی اضافه کرد: رسانه ملی برای جبران این موضوع به میدان آمده است و به فریاد این ۴ میلیون رسیده است هرچند سایر دانش آموزان نیز از آن بهره می‌گیرند اما این به تنهایی کفایت نمی‌کند زیرا باید در سیستم آموزش یک تعامل دو طرفه بین دانش آموز و معلم برقرار شود تا معلمین هم بتواند سوالات دانش آموزان را پاسخ داده که شبکه آموزش فاقد این موضوع است. در برخی نقاط که مشکل شیوع کرونا ندارند مقرر شد که آموزش به صورت حضوری باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: واقعیت این است که یک افراط و تفریطی در آموزش کشور در دوران کرونایی در حال صورت گرفتن است. مثلا در شهرهایی که شیوع کرونا در آنها جدی است شاهدیم آموزش و پرورش یا مدیران آموزش و پرورش اصرار دارند که معلم و دانش آموز در مدرسه حضور پیدا کند که این یقینا هم به ضرر معلم و هم دانش آموز است زیرا خطر ابتلا به کرونا را زیاد می‌کند مخصوصا در حال حاضر که در موج سوم کرونا قرار داریم.

وی بیان کرد: سیستم آموزش ایران همانند بسیاری از کشورهای دیگر آمادگی مقابله با این وضعیت را نداشت و نمی‌توانستیم صبر کنیم تا کرونا تمام شود سپس آموزش‌ها را از سر گیریم زیرا نباید عمر دانش آموز را تلف کرد لذا وزارت آموزش و پرورش سیستم شاد را راه‌اندازی کرد. مشکلات سیستم شاد را به صورت کارشناسی بررسی و به آنها اعلام کردیم و اکنون اصلاحات خوبی در آن صورت گرفته است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آموزش و پرورش با شبکه شاد توانست تا حدودی خلاء آموزش حضوری را پر کند و این کار بزرگی بود اما در مجموع متاسفانه برخی از سیاست‌ها در وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش، سیاست‌های آینده‌نگرانه نیست. در ۲.۵ سال پیش بنده پیشنهاد آموزش سکویی را به هر دو وزارتخانه دادم. باید بدانید که آموزش سکویی ۱۰ سال است که در دنیا راه‌اندازی شده و این آموزش ترکیبی از آموزش های حضوری و غیرحضوری است.

وی افزود: متاسفانه در این وزارتخانه‌ها هیچ گوش شنوایی نبوده و به دنبال راه‌اندازی آموزش سکویی نرفتند و اگر ۲.۵ سال پیش آموزش سکویی را راه‌اندازی کرده بودیم امروز با این حجم از مشکلات مواجه نبودیم. باید به سمت و سوی آموزش سکویی برویم و چاره‌ای جزء این هم نداریم و مطمئن باشید تا ۱۰ سال آینده کل دنیا به این سمت خواهند رفت و ما نباید از دنیا عقب بمانیم زیرا دچار عقب‌ماندگی علمی خواهیم شد و این به ضرر ما است.

زاهدی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا درباره سند ۲۰۳۰ عنوان کرد: سند ۲۰۳۰ در مقطعی بخشنامه شد که اجرا شود اما با پیگیری‌های صورت گرفته و با دستور مقام معظم رهبری آن بخشنامه منتفی شد اما این واقعیت وجود دارد که به صورت نقطه‌ای آثار آن را می‌بینیم بخصوص شاهد انحرافات جدی در مهدهای کودک هستیم و طرحی برای ساماندهی مهدهای کودک در مجلس در دستور کار داریم.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1077649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =