استاد دانشگاه شریف موفق به دریافت جایزه بین المللی فیزیک نظری شد

دکتر کارگریان عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف موفق به کسب جایزه معتبر و بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام ۲۰۲۰ ICTP شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، جایزه معتبر و بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام ۲۰۲۰ ICTP امسال بطور مشترک به دکتر مهدی کارگریان از ایران و دیبیاندو روی از موسسه تحقیقاتی رامان هند تعلق گرفت.

این جایزه معتبر به پاس سهم ارزنده دکتر کارگریان در ماده چگال نظری و به صورت خاص در حوزه فازهای توپولوژیک و سیستم های همبسته قوی الکترونی به وی اهدا شده است. دکتر کارگریان اولین نمونه‌های فازهای توپولوژیک در سیستم‌های الکترونی برهمکنشی را معرفی کرد که اندرکنش الکترون- الکترون و اسپین- مدار هر دو در آنها اهمیت دارند. وی در پژوهش‌هایش پیش بینی برای فاز جدیدی از ماده با عنوان عایق‌های توپولوژیکی ضعیف مات و عایق های کریستالی توپولوژیک مات داشته است.

مهدی کارگریان استادیار دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در حوزه ماده چگال نظری به تحقیق و پژوهش می‌پردازد. به صورت اخص وی و گروه تحقیقاتی‌اش بر روی فازهای توپولوژیک ماده و مواد جدید توپولوژیک مطالعه و پژوهش می‌کنند. هدف اصلی این گروه تحقیقاتی شناخت سیستم‌های کوانتومی بس ذره‌ای با درجات آزادی برآمده از یک سو و ارتباط فیزیک این پدیده با فیزیک جفت شدگی اسپین- مدار، همبستگی الکترونی و خواص توپولوژیکی مواد است.

کارگریان دکتری خود را در زمینه ماده چگال نظری درسال ۲۰۰۹ میلادی از دانشگاه صنعتی شریف اخذ کرده است و سپس مدت چهار سال در دانشگاه تگزاس آستین، دو سال در دانشگاه اوهایو و دو سال در دانشگاه مریلند محقق پسادکتری بود. در این دوره پژوهش‌های درخشانی را با همکاران بین المللی خود انجام داده‌ است. وی از سال ۲۰۱۷ به دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف راه یافت و هم‌اکنون با گروه تحقیقاتی خود و همکاران بین المللی به ادامه پژوهش در حوزه بسیار به روز و هیجان انگیز در حیطه ماده چگالی نظری ادامه می دهند.

مرکز بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام این جایزه را به دکتر مهدی کارگریان اعطا کرده است و (نقل به مضمون) او را استادی شایسته برای نسل جوان محققان ایرانی نامیده است و همچنین دکتر کارگریان را به عنوان دانشمند واسط و پلی برای ارتباط جامعه علمی ایران و جامعه جهانی درحوزه ماده چگال و فازهای توپولوژیک مواد معرفی کرده است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1078328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =