شناسایی نیازهای جامعه توسط تشکل‌های دانشجویی/ فلسفه حجاب در بین جوانان تبیین نشده است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا با بیان اینکه تقویت تشکل‌های انقلابی، ایجاد نشاط و نقش آفرینی برای حل مسائل یکی از مؤلفه‌های اساسی در محیط دانشگاه است، گفت: تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه با داشتن برنامه و شناسایی نیازهای جامعه می‌توانند در توسعه و پیشرفت مطالعات علمی، اجتماعی و عملی‌سازی آن به‌عنوان بازوی قدرتمند دانشگاه‌ مؤثر واقع شوند.

محمد بختیاری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت فرهنگی این واحد دانشگاهی، اظهار کرد: با توجه به تکالیف الهی، بهره‌گیری از منویات مقام معظم رهبری و راهبردهای مطرح شده توسط سازمان مرکزی، دانشگاه‌های کنونی باید علاوه بر کارکرد و وظایف در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی وظایف جدیدی در عرصه فرهنگی و اجتماعی برعهده بگیرند. به تعبیر دیگر باید به نقش فرهنگ‌سازی جامعه دانشگاهی اشاره کرد.

بختیاری افزود: اگرچه دانشگاه برای تولید دانش و تربیت افراد متخصص همت می‌ورزد؛ اما در دانشجویان باید هنجارها، ارزش‌ها و باورهایی درونی شود که با محیط شغلی آینده آنها مناسبت داشته باشد و این رفتارها و هنجارها، چیزی نیستند که با منحصر کردن کلاس‌های آموزشی تحقق پیدا کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت فرهنگ و نقش انکارناپذیر فعالیت‌های فرهنگی و فوق برنامه به عنوان آموزش‌های غیر رسمی در جذب استعدادها، شکوفایی توانمندی‌ها برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت توسط شورای فرهنگی این واحد صورت پذیرفته و در قالب‌های متنوع، جذاب و فراگیر متناسب با مقتضیات زمانی عملی و محقق می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا ادامه داد: یکی از اهداف و برنامه‌های اصلی این واحد پرورش و ارتقا سطح توانمندی‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان در تراز انقلاب اسلامی است که علاقه‌مندان در حوزه‌های متنوعی مثل بسیج دانشجویی، قرآن و عترت، کانون جرعه نور، کانون مهدویت، کانون ادب و هنر، کانون سراج و کانون ایثار ذیل این معاونت به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند.

وی تأکید کرد: با توجه به بحث کرونا و بر مبنای تفکر سبک زندگی جهادی و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص همراهی و مشارکت میدانی کلیه سازمان‌ها و دستگاه‌ها، این واحد دانشگاهی ضمن در اختیار قراردادن لوازم آزمایشگاهی تخصصی، همه سالن‌های ورزشی موجود خود را در اختیار ستادهای مقابله با ویروس کرونا با ظرفیت دویست تخت خواب قرار داد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا اظهار کرد: سیاسیت این واحد دانشگاهی در مسأله فضای مجازی با توجه به فراگیر بودن آن بین جوانان با رویکرد تقویت فعالیت‌های فرهنگی در این حوزه همراه بوده به طوری که می‌بایست به‌صورت هدفمند به جریانی پایدار و اثرگذار تبدیل شود.

بختیاری تصریح کرد: جوانان ما امروز روزانه ساعت‌ها در فضای مجازی تنفس می‌کنند و اگر از اثرگذاری در این عرصه غفلت کنیم، آثار منفی و تبعات مخربی برای جامعه پیش می‌آید، چنانکه رهبر معظم انقلاب از این فضا با تعبیر قتلگاه جوانان نیز یاد کرده‌اند.

وی افزود: فضای مجازی بستر و ظرفیت بسیار مناسب برای اجرای برنامه‌های فرهنگی بوده و از همین رو برنامه‌هایی نظیر جشنواره «ازحماسه تا حماسه»، هفته دفاع مقدس، تهیه کلیپ‌های کوتاه مذهبی، سخنرانی‌های کوتاه صوتی، برپایی نمایشگاه مجازی، مسابقات کتابخوانی مجازی و نقاشی، ۱۳ آبان، ۹ دی، ۱۶ آذر، سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، دهه فجر را در دستور کار خود قرار داده است.

 بخیتاری اضافه کرد: این واحد دانشگاهی به عنوان بزرگترین و معتبرترین مرکز آموزش عالی جنوب استان تهران، ستاد استقبال از نو دانشجویان واحد را بر اساس بخشنامه سازمان مرکزی تشکیل داده تا بر مبنای رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، پس از ثبت نام غیرحضوری در سامانه آموزشیار به صورت یکپارچه برگزار می‌شود. 

وی تصریح کرد: این معاونت به منظور استفاده بهینه و دسترسی آسان تمام دانشجویان به ویژه دانشجویان جدیدالورود شبکه مشاوره آنلاین از طریق تلفن مستقیم، خطوط تلفن همراه و فضای مجازی را راه‌اندازی کرده‌ایم چرا که اطلاع رسانی و معرفی به مرکز مشاوره سبب شده است که دانشجویان به راحتی با مرکز مشاوره ارتباط برقرار و از خدمات مشاوره بهره‌مند شوند. 

بختیاری اظهار کرد: همچنین ایجاد کانال در فضای مجازی با عنوان مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک که در آن مطالب علمی، روان شناسی و جملات مثبت و انگیزشی بارگذاری شده از دیگر اقداماتی است که لینک کانال مذکور در اختیار گروه‌های دانشجویی دانشکده‌های مختلف قرار گرفته است.

وی در رابطه با آیین نامه تخفیف شهریه به مناسبت ازدواج دانشجویی اظهار کرد: در این مقطع زمانی با اهتمام جدی و اصلاح ریل گذاری، دانشگاه آزاد اسلامی در صدد آن است تا این دانشگاه را از حالت آموزشی صرف تغییر داده تا بتواند در مسائل مهمی همانند اشتغال و ازدواج جوانان امیدبخش و بسترساز باشد.

بختیاری تصریح کرد: در راستای تحقق این موضوع برنامه‌های تشویقی و انگیزشی در سطح کلان دانشگاه و این واحد دانشگاهی مثل خوابگاه‌های متأهلی، برگزاری نشست‌های کاربردی و مشاوره‌ای در زمینه ازدواج، ارائه تخفیف شهریه دانشجویان مزدوج، معرفی به مراکز مختلف جهت اشتغال در دست اجرا است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا گفت: طرح ایجاد و توسعه کرسی‌های آزاداندیشی به صورت موکد در بیانات مقام معظم رهبری مطرح و در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به عنوان فرآیندی مبتنی بر  عقلانیت و به‌کارگیری خرد جمعی در جهت تحقق جنبش نرم افزاری و توسعه علمی کشور مورد اهتمام و پیگیری است.

وی ادامه داد: بیان دیدگاه‌های مختلف علمی و فکری در خصوص مقولات مهم اجتماعی و علمی از مزایا و آثار مثبت کرسی‌های آزاد اندیشی است که در راستای نیاز جامعه وظیفه دینی، ملی و اخلاقی برای تمامی مدیران فرهنگی و سیاست گذار یک الزام است. واحد ورامین-پیشوا نیز بر مبنای وظیفه و رسالت خود با برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی در موضوعات مختلف با مشارکت دانشجویان و علاقهمندان فعال به دنبال ایجاد جریان سیال فکری در جامعه است.

بختیاری با بیان اینکه کرسی آزاد اندیشی زمینه ساز تحقق گفتگو بر مبنای اخلاق، منطق و آزادی بیان است، اظهار کرد: وظیفه معاونت فرهنگی این است تا با میدان دادن به دانشجویان طبق تأکید و صراحت بخشنامه اخیر معاونت فرهنگی سازمان مرکزی ضمن بسترسازی و تسهیل در روند اجرا، تحقق اهداف کرسی‌های آزاد اندیشی را با جدیت برنامه‌ریزی و پیگیری کند که این موضوع در حال پیگیری و اقدام است.

وی ادامه داد: تقویت تشکل‌های انقلابی، ایجاد نشاط و نقش آفرینی برای حل مسائل و نیز نشریات از دغدغه‌هادر این حوزه است. تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه با داشتن برنامه و شناسایی نیازهای جامعه می‌توانند در توسعه و پیشرفت مطالعات علمی، اجتماعی و عملی‌سازی آن به‌عنوان بازوی قدرتمند دانشگاه‌ مؤثر واقع شود. از لحاظ تخصیص بودجه نیز اعتبارات کافی در حوزه نشریات و تشکل‌ها اختصاص یافته است.

بختیاری اظهار کرد: کمیته تخفیفات شهریه دانشجویی این واحد دانشگاهی برای بررسی مدارک و مستندات دانشجویان مشمول شرایط استفاده از تخفیف‌های دانشجویی و اعطای تخفیف به آنان، با رعایت صرفه و صلاح واحد فعالیت مستمر و منظم داشته است، ضمن اینکه دانشجویان جدای از بحث تخفیفات شهریه، از وام‌های صندوق رفاه و بانک‌های طرف قرارداد دانشگاه نیز مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: هم چنین تمهیداتی در نظر گرفته شده تا از کمک خیرین نیز استفاده شود تا این خیرین کل یا بخشی از شهریه تعدادی از دانشجویان مستحق که از سوی واحد شناسایی می‌شوند به طور مستقیم یا از طریق صندوق رفاه دانشجویان برعهده بگیرند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا در رابطه با دستورالعمل آراستگی و شئون رفتاری، اظهار کرد: باید توجه داشت که بحث مهم حجاب فقط یک مفهوم دینی صرف نیست بلکه یک موضوع کاملاً عقلانی است.

بختیاری ادامه داد: متاسفانه فلسفه حجاب در میان جوانان ما به خوبی تبیین نشده است و قشر دانشگاهی ما که اهل پژوهش و تحقیق هستند تا زمانی که نسبت به حجاب و فلسفه آن توجیه نشوند، نمی ‌توان انتظار داشت که پوشش مناسب داشته باشند.

وی تأکید کرد: حجاب بدون تببین فلسفه آن در میان قشر تحصیل کرده تبلور پیدا نخواهد کرد و مسئولان فرهنگی باید در راستای روشنگری فلسفه حجاب گام بردارند تا جوانان تحصیل‌ کرده آن را با حس درونی خود باور کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا تصریح کرد: دستورالعمل آراستگی و شئون رفتاری در دوره قبلی معاونت ابلاغ شد و ستادهای کارکنان، دانشجویان و استادان نیز تشکیل و راه‌های پیشگیری، تشویقی و انگیزشی در این ستادها مورد بررسی و اجرا قرار گرفت.

بختیاری تأکید کرد: پیشنهاد ما این است که ضمن ورود جدی به بحث حجاب و عفاف با تدوین قوانین جامع‌ و آماده‌سازی زیرساخت‌های فرهنگی و برنامه‌های متنوع و کاربردی، ارتباط مؤثر و صادقانه با جوانان داشته باشیم تا با بهره‌مندی از سبک زندگی اسلامی بر اساس فرهنگ غنی اسلامی و الگوسازی سبک زندگی عالمان دینی و شهیدان بستری امن در دانشگاه برای رسیدن به قله‌های علم و معرفت ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1078486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =