عراقچی به باکو و ایروان می‌رود

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور رایزنی با مقامات جمهوری آذربایجان امروز به باکو می‌رود و قرار است در ادامه سفر منطقه‌ایش به مسکو، ایروان و آنکارا هم برود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویییسکانیوز)، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز (سه‌شنبه) به منظور بازدید از مناطق مرزی شمال استان اردبیل وارد پارس آباد شد، در جمع خبرنگاران هدف از این سفر را بازدید از نقاط مرزی به ویژه سد خداآفرین و بقیه تاسیساتی که در این مرزها وجود دارد و اطمینان از اینکه امنیت این مرزها، تاسیسات و سد تامین می‌شود، برشمرد.

وی افزود: چون عازم آذربایجان هستم لازم بود از مناطق مرزی به خصوص سد خداآفرین و سد میل مغان بازدیدی داشته باشم و امنیت ددر این منطقه را بررسی کنیم تا انشاءالله در بحث‌های سیاسی ادامه دهیم.

در همین خصوص نیز سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر منطقه‌ای عراقچی به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور و به منظور پیشبرد ابتکار ایران برای حل مناقشه قره باغ و درگیری‌های به وقوع پیوسته بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان خبر داد.

وی افزود: عراقچی علاوه بر حضور در مناطق مرزی و اطلاع از آخرین شرایط میدانی سفرهایی را به باکو، مسکو، ایروان و آنکارا در برنامه خواهد داشت.

قرار است عراقچی امشب وارد باکو شود و با مقامات جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کند.

به گزارش فارس، بامداد یکشنبه ششم مهر ماه دور جدید درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ آغاز شد و علیرغم چند توافق آتش بس هنوز درگیری‌ها بین دو کشور در جریان است.

جمهوری اسلامی ایران در این مدت تلاش های زیادی را برای توقف درگیری و برقراری آتش بس صورت داد و در همین خصوص ظریف در رایزنی‌های تلفنی با همتایان خود در این کشور آنها را به خویشتنداری و توقف درگیری ها دعوت کرد. از سوی دیگر حسن روحانی نیز رایزنی‌های تلفنی را با رئیس جمهور آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا با ابراز نگرانی از وقوع این درگیری‌ها و با اعلام اینکه از نزدیک این درگیری‌های نظامی را دنبال می‌کند، ضمن دعوت طرفین به خویشتنداری، بر توقف درگیری‌ها و برقراری آتش بس و انجام گفت‌وگو بین دو طرف درگیر تأکید و آمادگی خود را برای انجام گفت‌وگوها بین دو طرف اعلام کرد. علاوه بر این آنگونه که خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد طرحی را آماده کرد که با مشورت با هر دو طرف موضوع یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان و دولت‌های منطقه و همسایگان پیگیری خواهد شد.

در پی این درگیری‌ها چندین فقره راکت جنگی به مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران اصابت کرد که در همین خصوص ایران واکنش نشان داد و در یادداشت رسمی اعتراض شدید خود را به جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابلاغ کرده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در این باره تاکید کرد: حفظ امنیت و آرامش شهروندان ایرانی ساکن در مناطق مرزی خط قرمز نیروهای مسلح کشورمان به شمار می‌رود و در صورت تکرار اینگونه گلوله پراکنی‌ها، جمهوری اسلامی ایران بی‌تفاوت نخواهد ماند.

منبع: فارس 
انتهای پیام/

کد خبر: 1078798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =