یک صدم هزینه پایتخت جدید برای مطلوب‌سازی شهر تهران کافی است

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تغییر پایتخت امکان پذیر نیست گفت: اگر یک دهم حتی یک صدم مبلغی که برای انتقال پایتخت نیاز است صرف مشکلات تهران شود تهران شهری بسیار مطلوب برای زندگی خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در گفتگو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران درباره تغییر پایتخت سیاسی و اداری گفت: از دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی تا به امروز انتقال پایتخت همیشه مطرح بوده است و در جلسات هم هر زمان این موضوع به طور جدی مطرح شده؛ رد شده است.

وی افزود: در جلسه آخری که با آقای جهانگیری به عنوان رئیس شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران این بحث انجام شد، همه اعضاء این امر را نپذیرفتند. دلایل زیادی مطرح شد، ولی نمی‌دانم چرا به جای اینکه به اصل مشکل بپردازیم و مسائل تهران را حل کنیم بحث انتقال پایتخت و پس از آن انتقال مرکز اداری سیاسی کشور مطرح می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه با این انتقال مخالف است و تا کنون بحث‌های زیادی در شورای شهر تهران و هیات دولت و وزارت مسکن و شهرسازی صورت گرفته گفت: بیش از ۴۰۰۰ هکتار بافت فرسوده داریم اگر به جای اینکه مبالغ زیادی صرف شود تا پایتخت اداری و سیاسی منتقل و دوباره ساخته شود می‌توان در همین بافت فرسوده تهران این کار را انجام داد.

هاشمی تاکید کرد: محل جدید به عنوان پایتخت باید شرایط ویژه‌ای از نظر شرایط طبیعی، پهنه و زمین داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه انفجار جمعیت در تهران وجود ندارد گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تهران حدود ۹ میلیون نفر را در خود جای می‌دهد که در حال حاضر ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

وی با اشاره به شهرهای اقماری اطراف تهران گفت: صبح‌ها عده‌ای از ساکنان این شهرها برای خدمت رسانی و کار به تهران می‌آیند که اگر خدماتی مثل بیمارستان‌ها و مدارس و سرویس دهی اداری در این شهرها به وجود بیاید رفت و آمد به تهران هم کمتر می‌شود و مشکلی از نظر جمعیت نخواهیم داشت.

محسن هاشمی با مطلوب خواندن جمعیت تهران گفت: آب شهر تهران از ۵ سد تامین می‌شود. تهران مشکلات زیادی همچون وارونگی هوا و عدم تخلیه هوا و وزش باد ملایم دارد که اگر یک دهم حتی یک صدم مبلغی که برای انتقال پایتخت نیاز است صرف مشکلات تهران شود تهران شهری بسیار مطلوب برای زندگی خواهد بود.

رئیس شورای شهر تهران افزود: اگر خطوط متروی تهران به ۱۲ خط و ۲۵۰ ایستگاه برسد حمل و نقل عمومی در تهران مشکل نخواهد داشت ضمن اینکه اتوبوس‌های تهران باید به تعداد ۹۰۰۰ برسد. تهران ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه دارد که اگر حمل و نقل عمومی درست شود بسیاری از این بزرگراه‌ها حتی اضافه هم هستند.

هاشمی تاکید کرد: شبکه‌های آب و گاز و برق در تهران باید بهینه شود. آب و برق اضطراری در تهران نیاز است. شبکه گازرسانی باید پویا شود که در موقع زلزله به سرعت قطع شده و مشکل ایجاد نکند.

وی با اشاره به اینکه در تهران حدود ۳۰ هزار ساختمان غیر ایمن وجود دارد گفت: این ساختمان‌ها باید مقاوم سازی شوند.

هاشمی با تاکید بر اینکه انتقال پایتخت فرآیندی کوتاه مدت نیست، گفت: کشورهای مختلفی این کار را انجام دادند به عنوان مثال کشور برزیل با ۳۰ سال تلاش باز هم در این امر موفق نبود. با انتقال پایتخت، تهران را هم از دست خواهیم داد و کاری هم به درستی پیش نمی‌رود. قطعا پشیمان خواهیم شد.

وی با اشاره به نامه قرار گاه خاتم الانبیاء با ادعای ساخت بدون هزینه پایتخت جدید گفت: از نظر من اینکار باید بررسی شود و فعلا تغییر پایتخت را نخواهیم داشت.

رئیس شورای شهر تهران در پایان این گفتگو به مزاح گفت: آقایان احمدی نژاد و روحانی، چون خودشان سمنانی هستند دوست داشتند که پایتخت از تهران به سمنان منتقل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1078826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =