دشمنی آمریکا با ایران؛ توهم یا واقعیت؟

آمریکا زمانی که نماد ایستادگی در مقابل داعش و تروریسم؛ یعنی سردار سلیمانی را به صورت رسمی ترور کرد، رسما پیام دشمنی با ایران را به جهان صادر کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، استکبارستیزی و مقاومت در میان آرمان‌ها و اهداف اصلی انقلاب اسلامی، از جایگاه محوری برخوردار بوده چرا که آزادی، عزت و استقلال ذیل مبارزه با استکبار و در راس آن آمریکا معنی می‌شود. ۱۳ آبان نماد ایستادگی، مقاومت و فریاد حق طلبی در برابر نظام‌های استکباری است.

نشست دانشجویی «تشکل‌های دانشجویی و تبیین مفاهیم استکبارستیزی» با حضور رضا رضائیان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و میلاد پاسدار دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد.

پاسدار در این نشست با تاکید بر اینکه مردم صاحبان اصلی نظام هستند و برای سازش یا مبارزه با استکبار تصمیم خواهند گرفت، گفت: جریان دانشجویی باید برای مردم روشنگری کند که آیا با سازش با امپریالیسم و استکبار می‌توان به توسعه پایدار رسید و می‌توان انقلاب و کشور را حفظ کرد یا خیر.

در حال حاضر روحیه استکبارستیزی و مقابله با کشورهای غربی  بین مردم چگونه است؟

در حال حاضر جریان استکبارستیزی در بطن جامعه و دانشگاه‌ها وجود دارد چرا که مردم و دانشجویان اهمیت اصل استکبار ستیزی و دلایل سودمندی این مقابله با قدرت‌های جهانی را می‌دانند.

مردم آگاه هستند که استعمارگران به دنبال تجاوز و سوءاستفاده از منابع طبیعی ملت‌ها به خصوص کشورهای جهان سوم هستند و مشکلاتی که در حال حاضر کشور به آن مبتلاست بخش زیادی از آن حاصل دشمنی استکبار جهانی علیه انقلاب است.

در حال حاضر شاید برخی از مردم دلزده یا ناامید باشند که چرا باید هزینه‌های مبارزه با استکبار را پرداخت کنند در حالیکه مسئولانی بر سر کار هستند که بعضاً خودشان از استکبارستیزی صحبت می‌کنند اما به دلیل منافع خود تمایل به ارتباط گیری با آن کشورها را دارند.

به عنوان مثال مردم ما ناراحت هستند از برخی از مسئولان که خود از عوامل گرفتن لانه جاسوسی آمریکا در تهران بودند؛ اما به واسطه کسب ثروت فرزندان خود را برای تحصیل و زندگی به آمریکا فرستاده‌اند.

در حال حاضر مردم با استکبار ستیزی و حفظ استقلال کشور مشکلی ندارند و حتی موافق  نیز هستند اما این نکته که چرا پرداخت هزینه استکبارستیزی برای همه  یکسان نیست و از اینکه برخی مسئولان گرین کارت آمریکایی و دوتابعیت بودند؛ دلخور هستند.

جریان دانشجویی برای استکبارستیزی و نهادینه کردن  این مفاهیم در جامعه و میان دانشجویان چه فعالیت‌هایی انجام داده است؟

انجمن‌های سیاسی یا تشکل دانشجویی کشور در گام نخست مبارزه با استکبار؛ باید مبانی اصلی این مبارزه را در جامعه نهادینه کنند که اصلاً چرا باید با استکبار و آمریکا مبارزه داشته باشیم و اگر این مقابله با استکبار جهانی نباشد چه دستاوردهایی برای جامعه دارد.

جریان دانشجویی باید برای مردم روشنگری کند که آیا از طریق سازش با امپریالیسم و استکبار می‌توان به توسعه پایدار رسید می‌توانست انقلاب و کشور را حفظ کرد یا خیر. یا اینکه کشور را تبدیل به یک مهره در هرم قدرت جهانی می کنیم و کشورهای غربی اجازه نمی دهند که کشور در این هرم پیشرفت داشته باشه و به مراتب بالاتر دست پیدا کنند.

به عنوان مثال استکبار احساس کرد که باید نیروهای تروریستی خود را وارد سوریه و عراق کند تا به او از به قدرت رسیدن این ۲ کشور در خاورمیانه جلوگیری کند. همچنین به ترکیه امتیازاتی می‌دهد اما اگر ترکیه قصد به قدرت رسیدن داشته باشد  استکبار و آمریکا؛ ترکیه را نیز تحریم اقتصادی می‌کنند.

استکبار و امپریالیسم با هیچ کشوری پیمان و عهد اخوت نبسته است و تنها در راستای اهداف و منافع خود حرکت می‌کند. غرب از منافع کشورهای جهان سوم  سوء استفاده می‌کند و هر زمان احساس کند آن کشور یا ملت به سمت استقلال و پیشرفت در حال حرکت است اقدام به تحریم و نابودی آن کشور می‌کند.

سلطه اقتصادی و سیاسی امپریالیسم بر کشورهای جهان سوم برطرف نخواهد شد مگر با اتحاد کشورهایی که قصد استقلال دارند.

نکته اینجاست که آمریکا برای هر کشور حدودی را تعیین می‌کند و اجازه پیشروری از آن مرزها را نمی دهد. به عنوان مثال عربستان  را تا زمانی حمایت می‌کند که گاو شیردهی برای آمریکا باشد.

مناسب ترین راه برای رسیدن به استقلال اقتصادی حفظ اتحاد کشورها و مقابله با استکبار و امپریالیسم است البته این اتحاد در حال حاضر روندی رو به رشد داشته و به نظر می‌رسد در سال‌های آینده این اتحاد بیشتر از گذشته شود.

آمریکا به عنوان رئیس استکبار از اقتصاد آزاد صحبت می کند در حالی که خود کمونیست ترین اقتصاد جهان را دارد چراکه به شرکت‌های آمریکایی و حتی اروپایی اجازه نمی دهد با برخی کشورها معادلاتی داشته باشند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا زمانی که ایران بلاروس ترکیه ونزوئلا را تحریم می‌کند و به سرمایه‌داران آمریکایی اجازه همکاری با این کشور را نمی‌دهد در واقع به اقتصاد آزاد اعتقادی ندارد. اقتصاد آزاد شعاری عوام فریبانه از سوی آمریکا در برابر شوروی بود که هیچگاه محقق نشد.

اقتصاد آزاد به این معناست که کشورها بتوانند کالاهای یکدیگر را خرید و فروش کنند بدون این که اقدام به امپریالیسم فرهنگی کنند موضوعی که در حال حاضر است و در آمریکا به هیچ عنوان اجرایی نمی‌شود. با تغییر فشارهای اقتصادی چگونه میتوان برای مردم تبیین کرد که استکبار ستیزی و هزینه‌هایی که به همراه دارد برای جامعه مفید است.

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در نشریه خود تلاش کرده تا برای مخاطبان و جامعه هدف ترسیم کند که مقابله با استکبار صرفا برگزاری تجمع اعتراضی، شعار مرگ بر آمریکا نیست و صدور بیانیه نیست بلکه یک مبارزه عقلانی و پویاست. جریان دانشجویی در گام نخست باید برای مردم ترسیم کند که به چه علت باید با استکبار و قدرت‌های زورگوی جهان مبارزه شود. ما تلاش کردیم در فعالیت‌های خود قبل و بعد از کرونا برای مخاطبان ترسیم کنیم که مقاومت هزینه‌هایی دارد اما سازش نیز هزینه‌های به مراتب بدتری را برای کشور به همراه خواهد داشت.

مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب اسلامی؛ تصمیم  گیرندگان واقعی سازش یا مقاومت در برابر قدرت‌های استکباری جهان هستند.

برخی از مردم به دلیل فعالیت‌های رسانه‌های معاند گمان دارند که دشمنی آمریکا با ایران توهم بوده و واقعیت نیست، عقیده شما چیست؟

مردم اصل و دلایل استکبار ستیزی و مقابله با آمریکا را پذیرفته‌اند و با آن مشکلی ندارند؛ چرا که مردم فراموش نکردند که کودتای 28 مرداد 1332 توسط استکبار علیه مردم رخ داد. استکبار در هرم قدرتی که ترسیم کرده؛ مردم کشورهای جهان سوم و توسعه نیافته را کارگران ارزان قیمت خود می‌داند. در این هرم قدرت کشورهای پرجمعیت آسیایی و آفریقایی نقشی ندارند جز اینکه چرخ کارخانه‌های بزرگ آمریکا و استکبار را بچرخانند. استکبار یا امپریالیسم جهانی و آمریکا در راس آن تنها با ایران بلکه با کشورهای جهان سوم دشمنی دارند و قصد دارد این کشورها را تنها در راستای منافع خود چپاول کند.

البته هنوز برخی از کشورها این استحاله شدن توسط غرب و استکبار را پذیرفته‌اند به عنوان مثال کشور هندوستان قبلا تحت استعمار انگلستان قرار داشت و اکنون تحت استثمار آمریکا قرار دارد.

در حال حاضر ناراحتی مردم از اصل استکبار ستیزی نیست بلکه از ریا کاری برخی از مسئولانی است که در امپریالیسم ستیزی در اوایل انقلاب نقش داشتند اما به دلیل کسب منافع شخصی روند استکبار ستیزی را کنار گذاشته‌اند.

تبیین مقابله با استکبار و قدرت‌های غربی برای مردم بسیار اهمیت دارد و باید درباره شک و دو دلی مردم نسبت به واقعیت یا توهم دشمنی آمریکا با انقلاب اسلامی با آنها صحبت شود. آمریکا خود را بهترین کشور جهان و سرزمین آرزوهای ملت‌ها می‌داند و حاضر نیست هرم قدرت خود را به خطر اندازد.

به عقیده شما فعالیت تشکل‌های دانشجویی در راستای مبارزه با استکبار مناسب بوده است؟

اعضای تشکل‌های دانشجویی را دانشجویان تشکیل می‌دهند که از بطن جامعه هستند و در نتیجه انتظار می‌رود بیشتر از مسئولان  با مردم در ارتباط باشند. در حال حاضر شاید جریان دانشجویی صدای تمامی دانشجویان دانشگاه‌ها نباشد  که البته آرزو داریم که روزی صدای تمامی دانشجویان در این جریان منعکس شود. متاسفانه برنامه ریزی دقیق و مناسبی برای تبیین استکبار ستیزی وجود ندارد و در نتیجه جریان دانشجویی نیز به خوبی در این خصوص نمی‌تواند فعالیت داشته باشد.

دانشجویان بیش از سایر افراد جامعه نیاز دارند تا اهداف و فواید استکبار ستیزی برای آنها مشخص شود چراکه آنها حلقه واسط بین دولت، مسئولان و تفکرات نظام و مردم هستند. در حال حاضر متاسفانه دانشجویان به دلایل مالی و اتقتصادی تمایلی به انجام فعالیت‌های سیاسی و دانشجویی ندارند و دانشگاه را به عنوان سکوی پرتابی برای کسب شغل و جایگاه اجتماعی می‌دانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1079367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =