روابط خانوادگی در یک پروژه نفتی

با وجود مصوبه هیئت‌ مدیره شرکت متن برای واگذاری حفاری ۱۵ حلقه چاه در میدان آزادگان جنوبی در قالب قراردادهای EPDSF به شرکت حفاری تدبیر، شرکت متن قصد دارد این پروژه را غیرقانونی واگذار کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، ۲۸ دی سال گذشته جلسه‌ای برای پیشرفت پروژه‌های شرکت مهندسی و توسعه نفت با حضور وزیر نفت برگزار شد که یکی از تصمیمات این جلسه، واگذاری حفاری ۱۵ حلقه چاه به شرکت حفاری تدبیر، زیر مجموعه شرکت توسعه انرژی تدبیر که زیر مجموعه ستاد اجرایی امام (ره) است، بود. پیمان‌های EPDS به قراردادهایی گفته می‌شود که پیمانکار منابع مالی را خودش تأمین می‌کند و کارفرما سال بعد با دریافت صورت هزینه‌ها و صورت وضعیت‌ها، با پیمانکار تسویه می‌کند.

بر اساس اسناد موجود، تورج دهقان مدیرعامل شرکت متن در نامه‌ای مورخ ۱۲ خرداد ۹۹ به رئیس امور مجامع و دبیر هیئت‌مدیره نسبت به این موضوع اشاره می‌کند و خواستار تعیین تکلیف این قرارداد می‌شود.

شرکت ملی نفت ایران هم در تاریخ ۲۵ خرداد ۹۹ در نامه‌ای به نصر الله زارعی، سرپرست طرح آزادگان جنوبی می‌نویسد که با توجه به اینکه توسعه این میدان به شرکت پتروپارس واگذارشده است، کلیه سوابق مربوطه به پتروپارس ارسال‌شده و واگذاری حفاری ۱۵ حلقه چاه بر اساس پیمان اشاره شده از طریق پتروپارس انجام شود.

با جلساتی که میان شرکت متن و پتروپارس برگزار می‌شود، اختلافات آغاز می‌شود و پتروپارس اعلام می‌کند بر اساس مصوبه هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت، این پروژه زمانی به شرکت حفاری تدبیر می‌رسد که منابع مالی‌اش نیز توسط حفاری تدبیر تأمین شود.

پتروپارس به‌عنوان توسعه‌دهنده آزادگان جنوبی، واگذاری ۱۵ حلقه چاه به حفاری تدبیر را برخلاف مصوبه هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت می‌داند و اعلام می‌کند در صورت انعقاد قرارداد بدون فاینانس، مرتکب تخلف شده و مورد بازخواست نهادهای نظارتی قرار می‌گیرد.

این شرکت به متن اعلام می‌کند که در صورت تأکید برای واگذاری حفر ۱۵ حلقه چاه به حفاری تدبیر، باید مصوبه دیگری صادر شود که تا به امروز این مصوبه صادر نشده اما شرکت متن و مجری طرح آزادگان، به دنبال واگذاری این پروژه به شکلی است که دارای ابهامات و شائبه‌های فراوانی است.

این شائبه زمانی تقویت می‌شود که نسبت خانوادگی در این پروژه شبهه برانگیز است. رئیس هیئت‌مدیره شرکت توسعه انرژی تدبیر غلامحسین نوذری، وزیر اسبق نفت است که حفاری تدبیر از زیرمجموعه‌های آن است. علی نوذری فرزند غلامحسین نوذری نیز عضو هیئت‌مدیره شرکت حفاری تدبیر بوده و برای دریافت مجوز این قرارداد، در جلسات حاضر می‌شود و پیشتر نیز در حفاری‌های غرب کارون مجری پروژه بوده است.

درواقع پیمانکاران حفاری بخشی از چاه‌های آزادگان جنوبی کسانی هستند که نسبت خانوادگی با مجری طرح این میدان دارند. نصرالله زارعی که پیگیر واگذاری این قرارداد به حفاری تدبیر است، داماد غلامحسین نوذری است که اصرارش برای واگذاری این پروژه در قالب پیمان‌های EPD یا EPDS به شرکت حفاری تدبیر برخلاف مصوبه سابق هیئت‌مدیره ، حواشی بسیاری ایجاد کرده است.

با این وجود، زارعی در تاریخ ۱۴ تیر ۹۹ طی نامه‌ای رسمی به مسعودی، مدیرعامل شرکت پتروپارس، واگذاری حفاری ۱۵ حلقه چاه به شرکت حفاری تدبیر را به صورت ترک تشریفات یادآوری می‌کند و می‌نویسد: با توجه به تصمیمات مقامات شرکت ملی نفت و مدیرعامل آن، نیاز به تأمین مالی توسط پیمانکار منتفی است.

در بند دیگری هم نوشته است عدد سقف ناخالص مورد قبول نمایندگان شرکت توسعه حفاری تدبیر ۱۰۶ میلیون دلار تعیین شده است. نکته مهم ماجرا آنجاست که زارعی در این نامه نسبت به فصل الخطاب بودن دستورات مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و نه مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت تاکید کرده و به مسعودی می‌نویسد اجرای دستورات وی نیاز به مجوز ندارد و هر چه سریع‌تر با شرکت توسعه حفاری تدبیر قرارداد امضا شده و شرح کار به این شرکت ابلاغ شود!

با این وجود، برخی منابع از مقاومت پتروپارس برای انعقاد قرارداد با شرکت حفاری تدبیر گفته‌اند و تا به امروز، باوجود نامه‌نگاری‌های مختلف دراین‌باره، قراردادی به امضا نرسیده است که به نظر می‌رسد، ورود نهادهای نظارتی به این پیمان و مدیریت خانوادگی در آزادگان جنوبی ضروری است.

منبع: مهر
انتهای پیام/

کد خبر: 1080067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =