«یادگیری خلاقانه» کلید موفقیت دانشجویان/ دانشگاه آزاد اسلامی توجه ویژه‌ای به دانش اجتماعی دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یادگیری خلاقانه که بتواند حل مسئله کند، کلید موفقیت دانشجویان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در آیین استقبال از نودانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که دوشنبه شب ۱۹ آبان ماه به صورت مجازی در سالن کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: دانشگاه محیط اجتماعی تعلیم و تربیت است، در حالی که تاکنون بیشتر به محیط دانش تخصصی و کسب این دانش توجه می‌شد، باید دانست که دانشگاه شرایط ویژه ای دارد، چرا که وقتی به سنین تعلیم و تربیت نگاه می‌کنیم، سال‌های رشد به سه دسته ۷ ساله تقسیم شده و تا ۲۱ سالگی ادامه دارد.

وی افزود: بیش از ۲۵۰ هزار دانشجوی جدیدی که امسال به دانشگاه آزاد اسلامی پیوستند، باید دقت داشته باشند که در سن رشد و لحظات حساس زندگی خود قرار دارند.

دکتر طهرانچی با اشاره به تفاوت تحصیل در مدرسه و دانشگاه، گفت: مدرسه محیطی محدود، مدیرمحور، آموزشی تربیتی، فردی و همگن است، در حالی که دانشگاه محیطی باز، دانشجومحور، اجتماعی علمی و مختلط ناهمگن است، بنابراین دانشجویان باید با اقتضائات این محیط آشنا باشند. دانشجویان از مدرسه که نهادی سنتی است، وارد دانشگاه که نهادی برآمده از مدرنیته است، می‌شوند. سؤال این است که آیا دانشجویان برای خود برنامه ای دارند و می‌دانند که سبک زندگی کرونایی در زندگی آنها چه تأثیراتی خواهد داشت؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اسلام تربیت را به سه دوره خانه، مدرسه و وزارت تقسیم کرده که دوره وزارت از بلوغ آغاز شده و تا سه سال اول دانشگاه را شامل می‌شود. جوان در این دوره، دو سال درگیر بلوغ، دو سال درگیر کنکور و سه سال درگیر تحصیل در دانشگاه است، بنابراین دانشگاه به عنوان نهادی برآمده از مدرنیته، دارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که در طول ۸۰ سال فعالیت در کشور، جایگاه و معنا پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که محیط دانشگاه به گونه‌ای نیست که بتواند همه استعدادها را شکوفا کند و دارای فرصت‌های خوب و تهدیدهایی است. دانشجویان اگر هوشیار باشند و از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنند، در آینده موفق خواهند بود.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت انتخاب در دوران جوانی، خطاب به دانشجویان، گفت: شما تا امروز که وارد دانشگاه شده اید، با مسئله انتخاب سروکار چندانی نداشته‌اید، حتی دانشگاه محل تحصیل شما را هم رتبه‌ای که در آزمون به دست آورده‌اید، تعیین کرده است. در واقع دانشگاه به عنوان محیط تربیت اجتماعی، نقطه ابتدای فراگیری انتخاب برای دانشجویان است و باید یاد بگیرند که چگونه آری یا نه بگویند. عرصه اجتماع محل انتخاب است؛ چقدر آماده انتخاب هستید؟

دکتر طهرانچی ادامه داد: دانشجو زمانی که وارد دانشگاه می‌شود، با اولین مفهومی که آشنا می‌شود، انتخاب واحد است که می‌خواهد به دانشجو، انتخاب کردن را بیاموزد. در این سنین اگر دانشجو انتخاب درستی داشته باشد، از شغل آینده خود، انتخاب همسر، انتخاب دوست و... نیز رضایت خواهد داشت و اگر نتواند انتخاب‌های درستی داشته باشد، در زندگی نیز دچار نارضایتی خواهد شد. خداوند انتخاب را به عنوان امانت به ما سپرده است؛ فرق انسان و دیگر موجودات در انتخاب است.

وی با اشاره به توصیه امام علی(ع) به امام حسن(ع) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه، گفت: امیرالمومنین(ع) در این نامه می‌فرمایند: «دل جوان همچون زمین کشت‌ نشده است و هر چه در آن افکنند، می‌پذیرد. من نیز پیش از آنکه دلت سخت و خردت مشغول شود به ادب‌ آموزیت پرداختم تا با اندیشه استوار در کارها به امری روی آوری که مردمان کارآزموده‌تر از طلب و آزمودن آن بی‌نیاز ساخته‌اند.» در این نامه، توجه به زمان تربیت مورد تأکید قرار گرفته است. در واقع اندیشه استوار این است که درست انتخاب کنیم، قبل از آنکه دل و خِرد مشغول شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، علائق، قضا و قدر الهی و فضای جامعه را سه مبنای مهم انتخاب عنوان کرد و افزود: «موضوعات کلی، تصورات صحیح یا غلط، آموزش، فارغ‌التحصیلی و اشتغال آینده» علائق را تشکیل می‌دهد. «دعای پدر و مادر، اعمال انسان و سنت‌های الهی» قضا و قدر را تشکیل می‌دهد و «تأثیرپذیری و تأثیرگذاری» در مؤلفه فضای جامعه برای انتخاب قرار می‌گیرد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: علائق فرزندان می‌تواند براساس توانمندی، استعداد و همت، آرمان‌ها و ارزش‌ها شکل بگیرد. توهمات، تخیلات و خودخواهی در کنار آرزوها و جاه‌طلبی‌ها نیز تشکیل‌دهنده علایق کاذب جوانان است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: نگرانی که در دوره کرونا وجود دارد، این است که همت دانشجویان عزیز در اثر زیاد ماندن در منزل و آموزش مجازی، کم شده و اگر به درستی با این فضا برخورد نشود، همت جوان که سرمایه آینده اوست، تحت‌الشعاع قرار گرفته و توانمندی را ضعیف کرده و استعدادهای او را شکوفا نکند.

وی ادامه داد: آرمان ها و ارزش ها در دوران جوانی در وجود فرد می نشیند. آرمان‌گرایی از مشخصه های جوان است. اگر جوانان براساس ارزش و آرمان، همت خود را به کار گیرند و استعدادهای خود را شناخته و توانمندی را روز به روز بارور کنند، می توانند آینده خود را بسازند.

وی با بیان اینکه دانشگاه، محیط اجتماعی یادگیری دانش است و نه محیط فردی، گفت: وظیفه دانشگاه، آموختن دانش تخصصی، مهارت و بالاتر از این دو؛ دانش اجتماعی است. دانشگاه آزاد اسلامی در کنار آموزش دانش تخصصی، توجه ویژه‌ای به دانش اجتماعی دارد. برای افزایش مهارت دانشجویان نیز سراهای نوآوری، مدارس مهارتی و طرح‌های مختلف اجرایی شده تا بتوانیم اشتغال دانشجویان را تأمین کنیم.

دکتر طهرانچی، مفید بودن و انسان کامل شدن را از جمله انتظارات جامعه از دانشجویان عنوان کرد و افزود: اشتغال و محیط کار مناسب و درآمد و روزی، کلیدواژه‌هایی است که گاهی به جای یکدیگر استفاده می‌شود. شغل آینده دانشجویان لزوماً رشته‌ای که انتخاب کرده‌اند، نیست، بلکه مهارت آنها می‌تواند زمینه‌ساز شغل آینده آنها باشد. اگر کسی دانش تخصصی و مهارت را توأمان داشته باشد، موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شک در انتخاب و مقایسه با دیگران، آفت دوران تحصیل است، گفت: دانشجویان پس از انتخاب، باید با توکل به خدا و تبدیل شک خود به یقین، گام بردارند و به سوی موفقیت پیش بروند. دانشجویان بسیاری در سال دوم و سوم دانشگاه نسبت به رشته خود دچار تردید می‌شوند و همین موضوع باعث عدم موفقیت آنها می‌شود. صبر و مداومت در یادگیری پس از انتخاب، می‌تواند به موفقیت دانشجویان کمک کند. «یادگیری خلاقانه» کلید و راه‌حل موفقیت دانشجویان است و نه یادگیری براساس حفظیات.

وی تأکید کرد: دانشگاه سختی‌های خاص خود را دارد که در دوره کنونی به دلیل غیرحضوری بودن کلاس‌ها، این سختی‌ها دوچندان شده است، چرا که در آموزش حضوری دانشجویان رو در روی استاد آموزش می‌بینند، ولی در شرایط غیرحضوری آموزش سخت‌تر است. توصیه بنده به دانشجویان در این مرحله، صبر و مداومت است. دانشگاه آزاد اسلامی برای کاهش این سختی‌ها، سامانه «دانشجویار» را طراحی کرده است. با این سامانه، هرکدام از دانشجویان یک استاد راهنما خواهند داشت تا مشکلات آموزشی خود را با وی در میان گذاشته و رفع کنند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: کرونا زندگی در فضای حقیقی را چنان دچار تغییر کرده که امروز که جشن استقبال از دانشجویان جدیدالورود است، از حضورشان محروم شده ایم. سبک زندگی در فضای مجازی با زندگی حقیقی تفاوت دارد و باید سبک زندگی در فضای مجازی را بیاموزیم و بکوشیم این سبک زندگی را به نحو احسن دریابیم و امیدوارم حرکت خوب و مؤثری در این زمینه داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =