برخی سلایق سیاسی از مشارکت پایین در انتخابات بدشان نمی‌آید

یک فعال سیاسی اصول‌گرا گفت: برخی سلایق بدشان هم نمی‌آید که انتخابات 1400 با مشارکت کم صورت بگیرد تا بی‌دردسر کاندیدای خود را راهی پاستور کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، جواد آرین‌منش درخصوص شرایط انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: در شرایط فعلی انتخابات با چالش‌های بسیار جدی و اساسی مواجه است. هر چند که انتخابات همیشه مهم بوده و در نظام‌های دموکراتیک انتخابات تعیین‌کننده است اما وخامت شرایط اقتصادی و وجود فاصله، فقر، فساد، تبعیض، نابرابری‌ها، تورم لجام گسیخته و آشفته‌بازارهایی که به وجود آمده باعث نارضایتی مردم شده است.

این فعال سیاسی در خصوص احتمال معرفی کاندیدای حزبی در جبهه اصول‌گرایان تصریح کرد: ما در کشورمان احزاب قدرتمند و فراگیر نداشته‌ایم و با شرایطی که پیش می‌رود در آینده هم چشم‌انداز روشنی برای تقویت احزاب وجود ندارد و اراده‌ای هم برای تقویت احزاب پس از فروپاشی حزب جمهوری اسلامی در کشور وجود ندارد.

کاندیداها حزب‌گریزی را یک ارزش تلقی می‌کنند

آرین‌منش اضافه کرد: همه روسای جمهور کشور در طول ۴۰ سال گذشته افتخار می‌کرده‌اند که عضو هیچ حزبی نیستند و یعنی حزب‌گریزی را یک ارزش تلقی می‌کردند. احزاب هم به دلیل پیشینه تاریخی در پیش و پس از انقلاب ذهنیت مثبتی را درجامعه ایجاد نکرده‌اند و مورد حمایت واقع نشده‌اند. بنابراین طرح کاندیدای حزبی که اصول‌گرایان بخواهند روی او تمرکز کنند تقریبا منتفی است.

وی درمورد فعالیت احزاب فصلی بیان کرد: معمولا احزاب فصلی در آستانه هر انتخاباتی پا به میدان می‌گذارند، باقی‌مانده احزاب کوچک دور هم جمع می‌شوند و جبهه اصول‌گرایی را تشکیل می‌دهند که این افراد را هم غیرحزبی‌ها اداره می‌کنند.

تعدد کاندیداها و تمامیت‌خواهی، چالش اصولگرایان برای 1400  

این فعال سیاسی در مورد روند انتخاب کاندیدا در اردوگاه اصول‌گرایان افزود: اگر به تاریخچه جمنا در انتخابات گذشته رجوع کنیم می‌بینیم که به یکباره ۱۰ نفر پیدا شدند که نه متعلق به حزبی بودند و نه پیشینه حزبی و سیاسی داشتند، آنها دورهم جمع شدند اسم خود را جمنا گذاشتند و شروع به مدیریت انتخابات کردند. اکنون هم در پشت صحنه همین افراد، گروه‌ها، نهادهای ذی‌نفوذ و منابع قدرت وارد کار می‌شوند و یک نفر را که بیشتر مورد نظرشان است مورد حمایت قرار می‌دهند و نهایتا کاندیدای اصول‌گرایان می‌شود.

آرین‌منش در مورد تعدد و تکثر کاندیدا در جبهه اصول گرایان خاطرنشان کرد: آن‌طور که به نظر می‌رسد در اردوگاه اصول‌گرایی، تعدد و تکثر کاندیداها بیش از اصلاح‌طلبان است و این یکی از چالش‌های درون این اردوگاه است. از جمله چالش‌های دیگر اصول‌گرایان تمامیت‌خواهی برخی از جریان‌های درون‌اصول‌گرایی است که فعلا حاضر به تفاهم، هماهنگی و ائتلاف نیستند.

وی اضافه کرد: طبق سنوات گذشته ابتدا کانون‌های پراکنده‌ای پیرامون برخی کاندیداهای معرفی‌شده شکل می‌گیرد و تدریجا که هر چه به سمت انتخابات پیش می‌رویم-که البته امسال کمی سردتر و دیرتر موتور انتخابات به حرکت در می‌آید- برخی جریان‌ها با تمامیت‌خواهی پیش می‌روند و برخی دنبال وحدت هستند اما نهایتا در اواخر انتخابات به یک کاندیدای اصلی می‌رسند که کاندیدای اصلی اصول‌گرایان می‌شوند.

اصولگرایان از همین حالا انتخابات را به نفع خودشان تبیین می‌کنند

این فعال سیاسی اصول گرا افزود: اصلاح‌طلبان هم همین وضعیت را دارند اما مشکل آن‌ها برای رسیدن به کاندیدای واحد خیلی کم‌تر است چرا که طبق چرخشی که صورت می‌گیرد، اصول‌گرایان این دور را نوبت خود می‌دانند و از همین الان انتخابات را به نفع جریان اصول‌گرایی تبیین می‌کنند.

آرین‌منش در مورد حضور احتمالی کاندیداهای نظامی در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: تعداد قابل ملاحظه‌ای از کاندیداهای نظامی مانند سردار دهقان، فرمانده قرارگاه‌ خاتم، آقای ضرغامی و تعدادی دیگر که در مجموع قابل ملاحظه هستند، وارد صحنه شده‌اند.

وی افزود: قانون و قانون اساسی یک سری شاخص‌هایی را مشخص کرده است و این شاخص‌ها می‌تواند در هر کسی باشد بنابراین نمی‌توان به طور صرف گفت که اگر کسی نظامی باشد موفق است یا موفق نیست چرا که در همه اقشار و صنوف افرادی با ویژگی‌های مورد نظر قانون وجود دارند.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: در مجموع انتخابات پیش‌رو، انتخاباتی متفاوت و متمایز است و اگر شرایط به همین صورت باشد باید برای ترغیب مردم و افزایش مشارکت در انتخابات برنامه‌ریزی کرد، البته برخی سلایق بدشان هم نمی‌آید که انتخاباتی با مشارکت کم صورت بگیرد تا بی‌دردسر کاندیدای خود را راهی پاستور کنند.


منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1080848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =