برنامه‌های هفته کتاب کانون پرورش فکری معرفی شد

برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به‌صورت کامل در فضای مجازی اجرا می‌شود که مهم‌ترین آن گفت‌وگوهای نزدیک و رو در روی کودکان و نوجوانان با نویسندگان محبوب است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، برنامه‌های هفته کتاب امسال از ۲۴ تا ۳۰ آبان ۱۳۹۹ در سراسر کشور با شعار «دانایی؛ مانایی» اجرا می‌شود، در حالی که شیوع بیماری کرونا بستر اجرای این برنامه‌ها را به‌طور کامل به فضای مجازی منتقل کرده است.

در این میان کانون پرورش فکری بستر اینترنتی پرتال و صفحه‌های رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی را به برگزاری برنامه‌های این هفته‌ اختصاص داده است و با برپایی نشست‌های تخصصی فرهنگی، هنری، ادبی همچنین گفت‌وگوهای مستقیم و زنده با نویسنده‌ها، شاعران، مترجمان و تصویرگران نام‌آشنا و محبوب کتاب‌های کودک و نوجوان، بچه‌ها را به کتاب و کتاب‌خوانی تشویق می‌کند در عین حال به معرفی تازه‌ترین آثار منتشر شده یا در دست انتشار این چهره‌ها می پردازد.

این در حالی است که تنها دو گفت‌وگو با افسانه شعبان‌نژاد در روز یک‌شنبه ۲۵ آبان برای نقد و بررسی کتاب «یک شعر بی‌طاقت» و فرهاد حسن‌زاده در روز چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ برای نقد و بررسی رمان «زیبا صدایم کن» به‌صورت اختصاصی و با حضور این دو نویسنده و ۳۵۰ عضو مراکز کانون سراسر کشور برگزار می‌شود.

بر همین اساس نشست‌های تخصصی کانون روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه ساعت ۱۴ در پرتال اینترنتی کانون به صورت برخط برپا می‌شود و نخست، روز دوشنبه ۲۶ آبان مصطفی رحماندوست (نویسنده و شاعر، دبیر جایزه کتاب ماه و سال کانون) و حمیدرضا شاه‌آبادی نویسنده و عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه کتاب ماه و سال کانون موضوع بررسی «نقش جشنواره‌ها و جوایز کتاب در معرفی و خلق کتاب‌های خوب» (با تأکید بر جایزه کتاب ماه و سال کانون) به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند.

روز سه‌شنبه ۲۷ آبان ساعت ۱۴ مینا ذاکرشهرک (دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی و معاون پژوهشی اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون) به همراه علی‌اکبر زین‌العابدین نویسنده موضوع کتاب خواندن در فضای مجازی (با نگاهی به کتاب‌های گویا، پادکست‌ها، اپلیکیشن‌های کتاب و...) را بررسی می‌کنند. روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان نیز موضوع «روش‌های انتخاب کتاب مناسب» تعیین شده، اما هنوز اسامی کارشناسان این نشست اعلام نشده است.

نشست‌های تخصصی در نشانی اینترنتی کانون پرورش فکری برای همه علاقه‌مندان به‌صورت میهمان قابل مشاهده است.

صفحه‌های اینستاگرام انجمن‌های ادبی و هنری نیز در این هفته با عنوان کلی و مشترک کتاب خوب، زندگی خوب و با توجه به شعار کانون (تمرین زندگی)، هشتک #تمرین_ زندگی_ با _کتاب را در تمامی پست‌های خود درج می‌کنند و در هفته کتاب و کتاب‌خوانی به معرفی کتاب‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان می‌پردازند.

صفحه انجمن شاعران و نویسندگان نوجوان کانون در اینستاگرام از ۷ شاعر و ۷ نویسنده خواسته است که هریک سه کتاب خوب و مناسب برای مطالعه را از نظر خود به نوجوانان پیشنهاد دهند که هر روز پیشنهادهای یک شاعر و یک نویسنده در صفحه منتشر می‌شود و تا پایان هفته تعداد هریک از این معرفی کتاب‌ها در مجموع به ۲۱ اثر می‌رسد.

در صفحه شعر و داستان کانون نیز برنامه‌ ارتباط آنلاین با نویسندگان و شاعران با عنوان «شبی با کتاب»، نوجوانان را به کتاب‌خوانی و مطالعه تشویق می‌کند.

ارتباط زنده روز چهارشنبه ۲۸ آبان با حضور عرفان نظرآهاری (شاعر) و امیرعلی سلیمانی (شاعر و ترانه‌سرا، مدیر انتشارات نزدیک‌تر) در این صفحه اینستاگرام برقرار می‌شود. در همین صفحه همچنین قرار است تعدادی از ویدئوهای کوتاه مربیان کانون از سراسر کشور با موضوع معرفی کتاب‌های خوب کانون هر روز به اشتراک گذاشته ‌شود.

مراکز و انجمن‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان‌های مختلف کشور نیز در صفحه‌های خود برنامه‌های متنوعی را به‌مناسبت بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تدارک دیده‌اند.

چند پیکسل کتاب برای عکاسان نوجوان

بر همین اساس انتشار فراخوان‌های عکس ویژه اعضا و مربیان با موضوع‌ها و عنوان‌هایی چون: چند پیکسل کتاب، کتاب جان سلام، من و کتاب، دوست دانای من، یک قاب یک کتاب، لحظات خوش خواندن، کتاب دوست داشتنی من و...، فراخوان عکاسی بر اساس چیدمان جلد کتاب‌ها و انتخاب جملات معنادار و شاعرانه با استفاده از عنوان‌های کتاب‌ها از جمله برنامه‌های صفحه‌های انجمن عکاسان نوجوان در سراسر کشور است.

تک‌گویی نمایشی قهرمان‌های کتاب

همچنین صفحه‌های انجمن هنرهای نمایشی نوجوان به معرفی کتاب‌هایی با موضوع نمایش، کتاب‌های نمایش‌نامه معروف، نقد و بررسی انیمیشن‌هایی که از کتاب‌های کانون اقتباس شده‌ است، انتشار فراخوان ساخت عروسک شخصیت محبوب کتابی که خوانده‌ام، فراخوان ساخت نمایش‌های عروسکی کوتاه چند دقیقه‌ای، تولید نمایش‌های کوچک با موضوع متون کهن ادبی و حکایت‌ها، فراخوان مونولوگ‌خوانی که طی آن اعضا یک تک‌گویی نمایشی را از زبان یک قهرمان یا شخصیت یک کتاب مونولوگ‌خوانی می‌کنند، می‌پردازند.

تصویرگری جلد کتابی که خوانده‌ام

صفحه انجمن هنرهای تجسمی نوجوان چندین فراخوان از جمله طراحی پوستر با موضوع کتاب‌خوانی، تصویرگری یک بخش از یک کتاب، تصویرگری جلد کتابی که خوانده‌ام، ساخت مجسمه کودک کتاب‌خوان با استفاده از مواد مختلف: سنگ، چوب، گل سفال، کاغذ، پارچه و ...را منتشر و صفحه انجمن هنرهای نمایشی نیز در هفته کتاب و کتاب‌خوانی نمایشگاهی مجازی از عروسک‌سازی با عنوان «ماسک‌های نجات‌بخش» را برپا می‌کند.

تولید نماهنگ و انیمیشن در صفحه‌های اینستاگرام

تولید چندین نماهنگ و سرود با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی از جمله برنامه‌های صفحه‌ انجمن‌های سرود، نمایش نوجوان است و همچنین فعالیت انیمیشن و فیلم‌سازی با تولید محتوای مجازی در قالب فیلم‌های کوتاه ۳ دقیقه‌ای و انیمیشن‌های کوتاه برای معرفی کتاب با عنوان‌هایی چون خانواده کتاب‌خوان، من و کتابم، بهترین کتابی که خوانده‌ام و... در این صفحه‌ها در نظر گرفته شده است.

در حوزه ادبی نیز صفحه‌های استانی انجمن‌های شعر و داستان در اینستاگرام به معرفی کتاب به روش‌های متنوع و خلاقانه از سوی مربیان و اعضا (در قالب متن و یا تولید ویدئوهای کوتاه)، معرفی کتاب‌های معروف متون کهن ادب فارسی می‌پردازند و نشست‌های تخصصی نقد کتاب با حضور نویسندگان و شاعران، نقد کتاب کودک و نوجوان ویژه مربیان و نشست‌های تخصصی انجمن شعر و داستان با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی نیز در این صفحه‌ها برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش برنامه‌ ۷۰ کتاب ۷۰ نامه (ارسال نامه و اهداء کتاب به اعضای مکاتبه‌ای در مناطق کم برخوردار) و خوانش کتاب و نوشتن نامه به نویسنده یا شاعر مورد علاقه‌ی خود از برنامه‌های بخش مکاتبه‌ای کانون در صفحه‌های اینستاگرام استان‌های مختلف کشور است.

همچنین قرار است در هفته کتاب از مجموعه کتاب‌های صوتی کانون در حوزه‌ کودک و نوجوان از سوی مربیان و کارشناسان، کار مشترک واحد ادبی و هنری نیز رونمایی شود.

ارایه ۲۰ درصد تخفیف در فروشگاه اینترنتی محصولات کانون

همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی سایت اینترنتی فروش کتاب و محصولات فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ۲۰درصد تخفیف کتاب‌های خود را ارایه می‌کند.

در سایت  فروشگاه کانون پرورش فکری، در حال حاضر بیش از ۲هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان به‌صورت اینترنتی عرضه شده است. فروش کتاب‌های کانون در این سایت طی هفته کتاب و کتاب‌خوانی با ۲۰ درصد تخفیف در روزهای ۲۴ تا ۳۰ آبان ۱۳۹۹ به مخاطبان ارایه می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند تمامی کتاب‌های موجود کانون را در گروه‌های سنی مختلف از طریق این سایت و با استفاده از پایانه پرداخت اینترنتی آن خریداری کنند.

هفته کتاب در یک نگاه

در سال ۱۳۷۲ خورشیدی ۲۴ آبان به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. در سال‌های گذشته هفته پایانی آبان ماه، هفته کتاب نام‌گذاری شده است. نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی سال ۱۳۷۲ با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد.

در هفته کتاب، در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، و استان‌های کشور نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی در موضوع چاپ و نشرِ کتاب برگزار می‌شود. بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار دانایی؛ مانایی ۲۴ آبان ماه تا ۳۰ آبان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =