اصلاح کارکردهای مدیریتی مولفه اصلی ترویج عفاف و حجاب است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: تلاش برای اصلاح کارکرد مدیریت، یکی از مولفه‌های مهم ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است.

سعید شریفی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مغفول ماندن موضوع عفاف و حجاب در زمان تعطیلی دانشگاه‌ها اظهارکرد: به نظربنده موضوع حجاب مورد غفلت واقع نشده و مسئله‌ای کاملا زنده است.  موضوع حجاب در فضای مجازی به عنوان یک مسئله جدی، قابلیت بحث دارد اما ظرفیت آن در این فضا به عنوان یک مسئله مستقل وجود ندارد بلکه باید آن را از طریق کلاس‌های آموزشی و ظرفیت استادان آن را پیش برد.

وی افزود: در این راستا تلاش کردیم از طریق برگزاری جلسات متعدد با معاونت و استادان دروس عمومی و ایجاد حلقه‌های هم اندیشی به موضوع پرداخته شود. در واقع به دنبال این هستیم که مسئله عفاف و حجاب از زبان استاد و با منطق اومطرح شود چرا که استاد، مرجع قابل قبولی برای دانشجو محسوب می‌شود و دانشجو بستر مناسبی مانند کلاس را برای طرح دیدگاه‌هایش دارد.

شریفی ادامه داد: حجاب مسئله ایمانی و اعتقادی است اما نسل جدید آن را کارکردی و ناشی از عملکرد سیستم حکومتی نگاه می کند. درواقع پذیرش آن را از سیستمی قبول می‌کند که کارکرد مثبتی دارد نه این که ذاتا آن را موضوعی درست بداند؛ زیرا تمامی سیستم‎ها یک تقدس ذاتی برای خود قائل هستند و نسل جدید آن را کارکردی تلقی می‌کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد اصفهان تصریح کرد: نسل امروز تلاش می‌کند نشانه ها را در مقابل نشانه‌ها قرار دهد و به همین دلیل، مقاومت از طریق مناسک را ابزاری برای مقابله با چیزی که دوست ندارد قرار می‌دهد. البته مقوله عفاف از حجاب جداست و نمی توان کسانی که حجاب ندارند یا کم حجاب هستند را غیر عفیف بدانیم. درواقع ما معتقدیم که حجاب ابزار و یا نشانه‌ای برای عفت است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر ما از دریچه قوانین و قواعد دانشگاهی به موضوع نگاه می‌‎کنیم؛ فارغ از بار اعتقادی، قانون دانشگاه باید رعایت و به هنجارهای آن باید احترام گذاشته شود. پس اگر قوانین دیگر جدی گرفته نشد این هم مشمول این قاعده خواهد شد.

شریفی با اشاره به مسئله تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها گفت: این امکان وجود دارد تفکیک جنسیتی در جایی پیامد مثبتی را به همراه داشته باشد.زیرا که اگر دانشگاه مسئول حجاب و عفاف شهر نباشد، تفکیک جنسیتی تا درب دانشگاه جوابگو خواهد بود. ضمن این که بسیاری از دانشجویان در فضای دانشگاه با یک دیگر آشنا می شوند و زمینه ازدواج فراهم خواهد شد. باید به این پرسش پاسخ دهیم اکنون که در مدارس راهنمایی و دبیرستان تفکیک جنسیتی وجود دارد،چند درصد آن‌هایی که از دبیرستان به دانشگاه می آیند افرادی محجوب هستند؟

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد اصفهان بیان کرد: تلاش برای اصلاح کارکرد مدیریت، یکی از مولفه‌های مهم ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است. یعنی اگر مسئولان جامعه بر مدار منطق تصمیم گیری و اقدام کنند، کارکردها مثبت خواهد شد و می توانیم اجرای قانون را مطالبه کنیم.

وی افزود: امروز درعرصه اجتماعی، ماسک حکم حجاب را دارد؛ این که مسئولین نگران تعطیلی هستند، به دلیل مسافرت رفتن مردم است. مسافرت‌ مردم نیز به دلیل این است که احساس می‌کنند خطر چندانی آن ها را تهدید نمی‌کند زیرا از رسانه ها صحنه‌هایی خلاف گفته‌ها می بینند. البته مردم تابع دستورات هستند اما مدار تصمیم گیری بر منطق نیست.

شریفی خاطرنشان کرد: در حجاب هم وضع به همین گونه است؛ یعنی ما باید به جای دانشگاه، کل سیستم را به عنوان یک کلان سیستم در نظر بگیریم در غیر این صورت، با خطای محاسباتی و تجدید تصمیم مواجه می شویم. این امر تهدیدهای جدی فرهنگی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =