آمادگی نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات به خانواده‌های یارانه بگیر فاقد حقوق ثابت

رئیس کل بانک مرکزی از آمادگی نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به خانواده‌های یارانه بگیر فاقد حقوق ثابت خبر داد و گفت: این تسهیلات در صورت موافقت دولت و تقبل مابه التفاوت نرخ سود این تسهیلات، از محل تسهیلات کرونایی پرداخت خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ضمن تشکر از کلیه بانک‌ها برای اقداماتشان در راستای حمایت از جهش تولید گفت: بانک‌ها حمایت خود از جهش تولید را به صورت عملی نشان داده اند و این روند استمرار خواهد داشت.

همتی در نشست معاون اول رئیس جمهوری با مدیران ارشد شبکه بانکی که عصر امروز به منظور بررسی عملکرد و برنامه‌های نظام بانکی در سال جهش تولید برگزار شد، گفت: ۸۰ الی ۹۰ درصد تامین مالی پروژه‌های کشور بر عهده نظام بانکی است و با توجه به پیچیدگی‌های شرایط کنونی، حفظ آرامش نظام بانکی باید در اولویت باشد.

وی با بیان اینکه کنترل همزمان نرخ تورم، نقدینگی و نرخ ارز و مراقبت از سایر بازارها و نیز حمایت از جهش تولید، شرایط پیچیده‌ای را برای بانک مرکزی و نظام بانکی ایجاد کرده است، گفت: همچنین تکالیف دولت و مجلس به نظام بانکی علی رغم تحریم‌ها و کاهش شدید درآمدهای نفتی به این پیچیدگی افزوده که خوشبختانه نظام بانکی تاکنون از این آزمون سربلند بیرون آمده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ناکامی دشمنان در تحقق هدف فروپاشی اقتصادی کشور گفت: واضعان فشار حداکثری با ایستادگی ملت و مسئولان، ناکام شدند و بحمدلله در آینده ثبات بیشتری در اقتصاد خواهیم داشت.

همتی همچنین با پیش بینی بهبود شاخص‌های اقتصادی در آبان ماه نسبت به ماه قبل گفت: رشد بخش غیرنفتی کشور در نیمه دوم سال گذشته بهبود یافت و در سه ماهه اول امسال کمتر از یک درصد منفی شد و این مهم ریشه در حمایت بانک‌ها از جهش تولید به ویژه پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به بخش‌های اقتصادی و تولیدی کشور دارد؛ به طوری که سرمایه در گردش بخش‌های صنعت و کشاورزی به ترتیب ۷۴ و ۶۹ درصد رشد داشته است.

رئیس شورای پول و اعتبار، اصلاح ناترازی بانک ها، تداوم ارائه تسهیلات هدفمند به بخش‌های اقتصادی در کنار کنترل نقدینگی و مدیریت بازار ارز را سه اقدام مهم بانک مرکزی در سال جاری دانست و افزود: اصلاح ترازنامه بانک‌ها و بهبودهای صورت گرفته در آن‌ها ادامه خواهد داشت و بانک مرکزی با قبول سرپرستی برخی موسسات اعتباری ناتراز در این مسیر مصمم است.

وی ادامه داد: مدیریت ترازنامه بانک‌ها و نحوه رشد آن‌ها بر اساس توانمندی‌های واقعی و نیز ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح که تا پایان آذر ماه نهایی می‌شود از دیگر اقدامات بانک مرکزی در این خصوص است.

همتی همچنین رشد ۶۰ درصدی تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی در شش ماهه نخست سال جاری را مثبت ارزیابی کرد و افزود: حمایت بانک‌ها از جهش تولید به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

همتی افزود: کل تامین ارز کشور علی رغم تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی از ابتدای سال تاکنون معادل ۲۱.۷ میلیارد دلار بوده که از این میزان ۶.۷ میلیارد دلار مربوط به کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی بوده و ۱۵ میلیارد دلار نیز از طریق سامانه نیما و واردات در مقابل صادرات تامین شده است.

رییس کل بانک مرکزی تصریح: خوشبختانه نرخ ارز در روزهای گذشته کاهنده بوده و با توجه به انتظارات مثبت ایجاد شده در خصوص رشد اقتصادی، این روند با ثبات تداوم خواهد داشت و تعادل و آرامش در بازار برقرار خواهد بود.

رییس کل بانک مرکزی همچنین از آمادگی نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به خانواده‌های یارانه بگیر فاقد حقوق ثابت خبر داد و گفت: این تسهیلات در صورت موافقت دولت و تقبل مابه التفاوت نرخ سود این تسهیلات، از محل تسهیلات کرونایی پرداخت خواهد شد.
 
انتهای پیام/

کد خبر: 1081293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =