مطالبه دانشجوی امروزی عدالتخواهی است/ گسترش فضای نقد منصفانه و سازنده در دانشگاه

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد گفت: با گسترش عدالت و مبارزه با فساد می‌توان دانشجوی امروز را بیش از پیش به میدان تاثیرگزاری بر فرآیند تحول و تمدن‌سازی نوین اسلامی رهنمون ساخت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امروز دانشجو نقش کلیدی در توسعه اقتصادی و سیاسی کشور ایفا می‌کند به طوریکه با حضور در عرصه‌های مختلف توانسته گام‌های مثبتی را در این حوزه‌ها بردارد. امروزه ارائه ایده‌های خلاقانه و دانش‌بنیان توسط این قشر دانشگاهی بسیاری از مشکلات را برطرف کرده تا جاییکه در برخی بخش‌ها همسو با کشورهای خارجی دستاوردهای بزرگی را به ثمر رسانده‌اند.

لذا این امر مهم سبب شد که گفت‌وگوی مفصلی را با مهدی مختارزاده نیکجه معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد در رابطه با رسالت و وظایف دانشجویان در عرصه مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

به نظر شما رسالت اصلی دانشجوی امروزی چیست و چرا دانشجویان دغدغه کمتری نسبت به شرایط حساس جامعه دارند؟

اول اینکه دانشجوی امروز تاریخ گذشته‌اش را به خوبی مورد مداقه و شناخت کامل قرار دهد و از تجربه‌های گذشته سرزمینش توشه برگیرد. در این راستا با تلاش دانشجوی جوان باانگیزه‌ی امروز، طبیعتاً  تلاش کسانی که سعی می کنند اکاذیب جای حقایق را بگیرد نقش بر آب خواهند شد.

دوم اینکه آینده را مورد تردید قرار ندهند و با توکل به خدا و تجهیز به دو سلاح تخصص و تعهد، علم و ایمان به پیش بروند.

 نکته سوم شناخت رهزنان فکر و اندیشه در فضای مجازی و حقیقی زندگی امروز است که درصدد وارونه جلوه دادن حقایق و جابجایی معیارهای ارزشی و ضدارزشی هستند. لذا حقیقت را از دشمن چه سواره نظام اش و چه پیاده نظام‌اش دریافت نکنند و آنچه به عنوان کلید اساسی حل مشکلات به دست دانشجویی امروز است امید و نگاه خوش بینانه به آینده است. امید صادق و متکی به واقعیت‌های عینی و نه امید کاذب و فریبنده. دوری از ناامیدی بیجا و ترس کاذب.

 همچنین شناخت نقاط قوت و دوری از خود تخریبی که رسانه‌های خارجی و اذناب داخلی ایشان در صدد ترویج تحقیر ترس و ناامیدی نسل تمدن سازی انقلاب اسلامی است و برخورداری از اعتماد به سرمایه‌های حقیقی و اعتماد به نفس.

شاید بگوییم "برخی دانشجویان" دغدغه کمتری دارند، مناسب تر باشد. زیرا به عنوان نمونه و مشتی از خروار نمی‌توان حرکت عظیم جهادی دانشجویان در دوران کرونا را نادیده پنداشت. یادمان باشد که هر جا دلزدگی پیش آمده و حساسیت دانشجویان ما نسبت به توقعی که از ایشان داریم پایین‌تر برآورد می‌شود، دلیل آن را باید در کم کاری و در برخی موارد رویگردانی عده‌ای مسئولان از پایبندی به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی و دینی جستحو کرد که نتایج و بازتاب آن در زوایای مختلف جامعه باعث دلزدگی جوان از جمله دانشجو شده است وگرنه شعارهای انقلاب اسلامی از آنجا که مطابق با فطرت هستند تاریخ مصرف ندارند و منقضی نمی‌شوند. از جمله آزادی، پایبندی به اخلاق، معنویت، گسترش عدالت، استقلال ملی، بهره گیری از عقلانیت و برادری در سطح کلان کشور.

به عنوان نمونه می‌توان از چالش‌های شدید اقتصادی و ایجاد شکاف طبقاتی در سه ساله گذشته به عنوان نمونه‌ای از نارضایتی دانشجوی امروز نام برد.

با توجه به تثبیت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی آیا وظایف دانشجوی امروزی کاهش یافته است؟ مهم‌ترین جبهه‌ای که دانشجویان درعصر حاضر باید به آن توجه کنند چیست؟

باید گفت که نه تنها نقش جوانان و دانشجویان در دوره اقتدار، کم رنگ شده بلکه جوانان و دانشجویان محور تحقق تمدن و نظام پیشرفته اسلامی محسوب می‌شوند. زیرا برخوردار از هوشیاری، همت، سرعت عمل و ابتکار علاوه بر آنچه قبلا گفته شد هستند. اتفاقا در دوران اقتدار جمهوری اسلامی ایران، نیاز به مدیران و کارگزاران جوان،   اندیشمندان که شانه‌های خود را زیر بار مسئولیت برده و با نگاه انقلابی، روحیه انقلابی و عمل جهادی با نگاه محوری تحول‌سازی و تمدن‌سازی به پیش بروند بیش از پیش احساس می شود. به طور یقین این ظرفیت‌ها نه تنها به صورت بالقوه بلکه صد درصد بالفعل و الساعه وجود دارد.

به نظر شما دانشجویان چقدر نسبت به محیط پیرامون خود حساسند؟ آیا هویت دانشجویان در عصر کنونی دچار تزلزل شده است؟

متاسفانه یکی از نقاط ضعف فعالیت‌های دانشجویی این است که فعالیت‌های عظیم جهادی دانشجویان با همت، شدت، حدّت و اخلاص انجام می‌گیرد، اما آنگونه که باید بازتاب خبری نمی‌یابد. به عنوان مثال فعالیت‌های جهادی در زلزله‌های مکرر ایلام، کرمانشاه و ... سیل‌های گسترده سال ۹۸ و همچنین شیوع اپیدمی کرونا. مگر می‌توان تصور کرد دانشجویی که هویتش لطمه دیده و تعلق خاطر به وطن و هموطن خود ندارد، چنین از جان گذشته باشد؟

برخوردهای سلبی و تند جامعه چقدر در محافظه کاری دانشجو تاثیرگذار بوده است؟

هر جا که جامعه دچار افراط یا تفریط گردد آثار مخرب خاص خود را خواهد داشت. برخورد تند و سلبی نیز ممکن است در ظاهر رفتار شخص را موقتا تغییر دهد اما شاکله و روحیه او را تغییر نمی‌دهد. یعنی نمی‌توان از برخورد سلبی و تند امید اصلاح داشت. اساسا شخص فلج شده به تعبیر شما محافظ کار گشته رفتارش تغییر می‌کند اما اصلاحی بنیادین صورت نمی‌پذیرد.

اساسا گسترش معنویت، اخلاص، ایثار و انفاق، ایمان، روحیه توکل، خیرخواهی، تواضع، راستگویی و اعتماد به نفس نیازی به قدرت قاهره و برخورد تند و سلبی ندارد.

قدرت قاهره و برخورد تند می‌تواند با کانون‌های رواج فساد و فحشاء و کانون‌های معنویت‌ستیزی در اولویت نهادهای مربوطه باشد و این اصلا به معنای رفع مسئولیت از عموم مردم در امر به معروف و نهی از منکر البته با شناخت حد و مرز و راهکارهای آن نیست.

شما چه راهکاری را پیشنهاد می کنید که دانشجو نسبت به وضع جامعه و پیرامون دانشگاه حساس تر باشد و بتواند بر جامعه پیرامون خود تاثیر بگذارد؟

مطالبه دانشجوی امروز تحقق عدالت و مبارزه با فساد به عنوان لازم و ملزوم یکدیگر است. فساد اقتصادی، اخلاقی، سیاسی، وسوسه مالی، مقام و ریاست می‌تواند به عنوان توده‌های چرکین در هر نظامی به دلزدگی افراد از جمله دانشجویان منجر شود. مطالبه دانشجوی امروزی تحقق طهارت اقتصادی، عدالت و نابودی فساد در نطفه به عنوان فریضه‌ای برعهده هر سه قوه است. همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند آنچه صورت گرفته قابل تقدیر و احترام است اما با آنچه باید صورت می‌گرفته فاصله‌ای ژرف داریم. با گسترش عدالت و مبارزه با فساد می‌توان دانشجوی امروز را بیش از پیش به میدان تاثیرگزاری بر فرآیند تحول و تمدن‌سازی نوین اسلامی رهنمون ساخت.

حضور در گروه‌های دانشجویی مثل انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی چقدر می‌تواند در دغدغه‌مندی دانشجو تاثیر گذار باشد؟

شرکت دانشجویان در انجمن‌های دانشجویی و تضارب آرا همچنین تبادل اندیشه می‌توانند در گسترش افق‌های دید ایشان تاثیر بسزایی داشته باشد. در عین حال آنچه در اینجا قابل تاکید است وظیفه جدی معاونان و مدیران فرهنگی دانشگاه در جهت اعمال سیاست‌های تشویقی جهت حضور حداکثری، مفید  و موثر دانشجویان و پیشگیری از رکود و خمود در کانون‌ها و تشکل‌ها است که متاسفانه در شرایط اوج‌گیری اپیدمی کرونا این مسئله با چالش‌هایی مواجه شده است.

با توجه به نیاز اقتصادی جامعه، دانشجوی امروزی چگونه می‌تواند پرچمدار تحول در این عرصه باشد؟

چالش‌ اقتصادی کشور از لحاظ بیرونی تحریم است. از لحاظ درونی وابستگی به نفت، دولتی بودن اقتصاد، نگاه به خارج و استفاده اندک از ظرفیت داخلی است. به نظر می‌رسد دانشجویان به عنوان نیروی انسانی بهره‌مند از نعماتی چون جوانی، شور و نشاط، انگیزه و هیجان، علم و تخصص و ایمان راسخ ناب و به فرمایش حضرت امام راحل از آن‌جا که جوانند نزدیکی به ملکوت، می‌توانند به عنوان گزاره‌ای جهت رفع نقطه ضعف آخر یعنی استفاده اندک از ظرفیت داخل مورد اهتمام قرار گیرند.

می‌توان به اهمیت توسعه مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها، مراکز ارتباط دانشگاه با صنعت و مراکز توسعه نوآوری خدمات مانند لیوینگ لب و فب لب برای توسعه استارتاپ‌ها و مراکز دانش‌بنیان  اشاره کرد. همچنین خلاقیتی که با استفاده از ایده جوانان نخبه ایرانی متناسب با نیازهای داخلی شکل گرفته، می‌تواند مسیر ارتباط صنعت و دانشگاه را تسهیل کند.

 نکته قابل تامل در اینجا این است که وقتی از رسالت دانشجو در این زمینه صحبت می‌کنیم نباید وظایف دولت در این زمینه را نادیده بگیریم چه تسهیل در امر تحقق و چه در معافیت‌های مالیاتی و... و.

به نظر شما آیا استقلال و تفکر دانشجو در دهه‌های مختلف بعد از انقلاب دچار تزلزل شده است و چقدر این استقلال می‌تواند در پیشبرد اهداف و رسالت دانشجو تاثیرگذار باشد؟

استقلال و تفکر دانشجو علیرغم تلاش‌ها و سرمایه گذاری مادی و معنوی و رسانه‌ای معاندین دچار تزلزل نشده و به اذعان دوست و دشمن سیاست‌های استحماری ابر قدرت‌ها در این باره ناکام مانده است. اگر ما هم اکنون از دوران اقتدار جمهوری اسلامی ایران صحبت می کنیم نمی‌توانیم اقتدار نظام را از استقلال و تفکر دانشجو به عنوان نیروی پیشران تحوّل ساز جامعه جدا کنیم. هرچند وظایف اصحاب فرهنگ در جهت بصیرت افزایی نسل جوان همچنان ادامه داشته و نباید دچار رکود و خمود شود.

کرسی‌های آزاداندیشی چقدر در دانشگاه جدی گرفته می‌شود و برگزاری این کرسی‌ها چه تاثیری بر پویایی محیط دانشگاه دارد؟

کرسی‌های آزاد اندیشی در قبل از شروع اپیدمی کرونا مورد اهتمام جدی مسئولان فرهنگی دانشگاه قرار داشت. هرچند در ایام شروع اپیدمی با مشکلات و چالش‌هایی مواجه شده است. در عین حال صرف نظر از شیوع اپیدمی، آنچه تا به حال صورت گرفته  قابل تقدیر است؛ اما با آن‌چه باید انجام می‌شده و مدنظر رهبر معظم انقلاب بوده فاصله‌ای ژرف داریم و بر اصحاب فرهنگی دانشگاه فرض است با روند کاهشی اپیدمی در ماه‌های آینده زمینه را برای جبران  فرصت‌های از دست رفته احتمالی فراهم سازند.

رابطه دانشجو و استاد چه تفاوت‌هایی با رابطه دانش آموز با معلم دارد؟ آیا دانشجو در کشور حق پرسشگری و انتقاد از استاد را دارد؟

تفاوت جدی که رابطه دانش آموز و معلم با دانشجو و استاد دارد این است که رابطه دانشجو و استاد رابطه‌ای دو طرفه و در اصطلاح متخصص در برابر متخصص است. در این رابطه استاد آورنده دیتا و دانشجو تنها ذخیره کننده نیست. بلکه در این رابطه دوطرفه دو نیروی آگاه به فرآیند گسترش شعاع دایره دانش اهتمام داشته و هر دو طرف در این فرآیند در قوس صعود قرار می‌گیرند و نه تنها دانشجو.

اما درباره این‌که آیا دانشجو امکان انتقاد از استاد دارد یا نه؛ نمی‌توان به طور کامل رد کرد و نپذیرفت. این امکان و حق وجود دارد؛ اما نحوه عکس‌العمل استاد چنانچه در سوره مبارکه اسراء هم بیان شده به شاکله استاد ارتباط پیدا می‌کند. استادی که انتقاد را با آغوشی گشاده پذیرا بود و دانشجوی منتقد را تکریم می‌کرد و در برابر استادی که هیچ‌گونه نقدی را بر نتابیده برمیآشفت.

امیدوارم هم دانشجویان راهکارهای انتقاد سازنده را به کار گیرند و هم استادان فضای نقد منصفانه و سازنده را در دانشگاه گسترش دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =