نیاز صنفی و فرهنگی دانشجویان باید شناسایی و تحلیل شود/ تهیه مستند از زوجین موفق در راستای ترغیب ازدواج دانشجویی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآباد ممسنی گفت: در شرایط کنونی مساله فرهنگی یک پدیده پویا است که باید با استفاده از یک ساختار نظام‌مند مهندسی و هوشمند فرهنگی بتوانیم تمدن و فرهنگ اسلامی ایرانی را برای این پدیده زنده کنیم و اراده دانشجویان را متناسب با این ساختار از روزمرگی فرهنگی دربیاوریم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه جهان اسلام و ثمره فرهنگی و علمی انقلاب اسلامی با الهام از آموزه های قرآن کریم و رهنمودهای خردمندانه مقام معظم رهبری تلاش می‌کند هر روز در مسیر موفقیت و دستیابی به اهداف و آرمان‌های نظان مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق تولید علم و پرورش نیروی انسانی کارآمد و متعهد گام های موثرتر و پرشتاب تری بردارد.

 با توجه به شرایط خاص جامعه و سایه افکندن ویروس منحوس کرونا برتمام آحاد مردم از جمله دانشگاهیان، با برنامه‌ریزی دقیق و منظم و تطبیق یافته مناسب با شرایط و نیازمندی‌های موجود، توانسته برنامه و فعالیت‌های فرهنگی با کمیت و کیفیت بسیار مطلوب را با همکاری مجموعه به سرانجام برساند.

در همین راستا گفت‌وگویی را با علی کریمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآباد ممسنی ترتیب دادیم که مشروح آن در ادامه می‌آید:

عمده برنامه‌های فرهنگی و کلیدی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآباد ممسنی تا پایان سال در چه زمینه‌هایی است؟

تا پایان سال‌جاری برنامه‌های متعددی با محوریت انجمن، تشکل و بسیج دانشجویی، دفتر هم اندیشی اساتید و بسیج اساتید و کارکنان برگزار خواهد شد که می‌توان به عمده ترین آن ها اشاره کرد:

برگزاری جلسات و نشست‌های هم اندیشی، کرسی‌های آزاد اندیشی، مسابقات فرهنگی-مذهبی، شرکت در مراسمات و راهپیمایی ها در فضاها و کانال های مجازی مختص واحد ممسنی با موضوعات حماسه ۱۶ آذر روز دانشجو، حماسه ۹ دی روز بصیرت و میثاق با ولایت، حماسه شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی روز مقاومت و ایثار و حماسه ۲۲ بهمن ماه روز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است.

برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاره‌های دانشجویی با موضوع و محوریت عفاف-حجاب و مهدویت همچنین برگزاری جلسات ماهانه کارگروه آراستگی و شئون رفتاری فرهنگی واحد، برگزاری دوره‌های دانش افزایی جهت توانمند سازی اساتید در حوزه های فرهنگی، مذهبی، تربیتی در اولویت این واحد دانشگاهی قرار گرفته است.

در حوزه رزمایش کمک‌های مومنامه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآباد ممسنی در روزها و شرایط سخت کرونایی با مشارکت فعالانه، جهادی، بسیجی و ارزشی خود در رزمایش کمک مومنانه با فعالیت‌ها و اقدامات زیر نیز به نوبه خود حداکثر تلاش و مجاهدت خود را برای این اقدام خیرخواهانه انجام داد.

به طوریکه در همین راستا اقدام به تهیه ۱۰۰ بسته و اقلام معیشتی شامل مرغ، ربع گوجه فرنگی، ماکارونی و برنج، تهیه اقلام نوشت افزار برای دانش آموزان مناطق محروم، تهیه مواد ضدعفونی کننده و حضور فعال کادر دانشگاهی جهت ضدعفونی کردن اماکن و معابر عمومی،  تهیه و تولید ماسک توسط دانشجویان بسیجی خواهران، کمک به قرارگاه دانشجویی سلمان فارسی جهت تهیه بسته های معیشتی، برپایی اردوی جهادی و کمک به ساخت واحد مسکونی در شرایط کرونایی برای یک جانباز جنگ تحمیلی در مناطق محروم شهرستان، جمع آوری وجوه نقدی از طریق اساتید، کارکنان واحد کرده است.

در راستای رزمایش کمک مومنانه، واحد ممسنی با تدابیر متناسب با نیازهای بومی و با روحیه ولایی و جهادی همچنان تلاش و حمایت مجدانه خود را در تهیه اقلام و بسته‌های کمک معیشتی و جمع آوری وجوه نقدی ادامه خواهد داد و از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد. دانشگاه  بعنوان یک نهاد الگوساز و تربیتی می‌تواند با همکاری و همیاری حوزه آموزش و با هماهنگی اساتید در طول ترم به الگوسازی و فرهنگ‌سازی این رزمایش در کلاس‌های آنلاین درسی خود با شعارهایی همچون "همدیگر را دریابیم"، "بدون ثروت هم می‌شود"، "جهادگر شوید" و "دست در دست هم بگذاریم" بپردازند و  انگیزه و روحیه مضاعف جهت مشارکت در این رزمایش را برای تمام آحاد جامعه افزایش دهند.

واحد نورآباد ممسنی در رابطه باجشنواره «از حماسه تا حماسه» چه اقداماتی را انجام داده است؟

در راستای جشنواره «از حماسه تا حماسه» با تشکیل کمیته اجرایی واحد، برنامه­ هایی از جمله اطلاع‌رسانی جشنواره در فضای مجازی و گروه های مختص دانشگاه، دعوت از تشکل‌ها و بسیج دانشجویی جهت ترغیب و تشویق و اطلاع‌رسانی در فضای دانشجویی، استفاده از ظرفیت اساتید گروه معارف جهت اطلاع‌رسانی و شرکت در جشنواره، ارسال پیامک به دانشجویان جهت شرکت در جشنواره، در نظر گرفتن جوایز نفیس واحد برای کارکنان، اساتید و دانشجویان برای شرکت در جشنواره برای مشارکت هر چه بیشتر تدوین و اجرایی شد.

چه تعداد کانون‌های فرهنگی و نشریه در واحد شما فعال است؟ آیا عملکردهای ابتکاری فرهنگی بغیر از برنامه‌های روتین و ابلاغی از سوی معاونت در این واحد دانشگاهی اجرا می‌شود؟

در این واحد دانشگاهی بسیج دانشجویی و ۶ کانون و ۳ نشریه دانشجویی در حال فعالیت است. در شرایط کنونی مساله فرهنگی یک پدیده پویا و زنده است که باید با استفاده از یک ساختار نظامند مهندسی و هوشمند فرهنگی بتوانیم تمدن و فرهنگ اسلامی ایرانی را برای این پدیده زنده قالب کنیم و تفکر و اراده دانشجویان متناسب با این ساختار از روزمرگی فرهنگی در بیاوریم. در این راستا در ابتدا با توجه به نیازهای بومی هر منطقه، باید سیستم فرهنگی را به خوبی شناسایی و تحلیل کرد و راهکارها و ایده‌های تاثیرگذار جهت تطبیق این سیستم بر سیستم ایده‌آل فرهنگی که همان تمدن نوین اسلامی ایرانی است را ارائه داد.

ایجاد وحدت و یکپارچگی بیشتر حوزه و دانشگاه در ابعاد فرهنگی و تربیتی با استفاده از ظرفیت عظیم روحانیت معظم، برپایی اردوهای جهادی همراه با برادران ارزشی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان همراه با برگزاری دوره‌های معرفت افزایی روحیه جهادی در این اردوها، طراحی و فضاسازی دانشگاه با اجرای معماری‌های اسلامی، ایرانی و حماسی هشت سال دفاع مقدس، ساخت مقبره شهدای و تدفین شهدای گمنام در دانشگاه، استفاده و بکارگیری از ظرفیت و مشاهیر بومی در تولید محتوا از جمله ساخت کلیپ‌های با محوریت عفاف و حجاب، مقاومت و ایثار و شهادت، متمرکزسازی تشکل‌های دانشجویی به منظور ایجاد انگیزه، تلاش و رقابت بیشتر در اجرای برنامه‌های فرهنگی از جمله برنامه ها و ایده­ های ابتکاری این واحد دانشگاهی است.

دانشگاه‌ها برای تسهیل ازدواج  چه برنامه‌هایی را باید در اولویت کار قرار دهند تا بحث ازدواج توسعه پیدا کند؟ در مجموع چالش‌های پیش روی دانشجویان در مسأله ازدواج؟

اصولا دانشگاه آزاد اسلامی بعنوان یک مرکز و نهاد تربیتی و فرهنگی در زمینه ازدواج، با ارائه راهکارهای مناسب تلاش مضاعفی در راستای ایجاد فرهنگ ازدواج آسان کرده است. در حال حاضر جوانان در مساله ازدواج با مشکلات عدیده‌ای از جمله معضلات اقتصادی و تورم سرسام آور، بیکاری، افزایش سطح توقع زوجین از یکدیگر، راه‌های نامناسب آشنایی زوجین و چشم و هم چشمی‌های بی پایه و اساس مواجه هستند که در حال حاضر فضای کرونایی نیز شرایط را بدتر و وخیم تر کرده است. با این حال دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند با حمایت و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌ها در زمینه الگوسازی ازدواج آسان باشد.

برگزاری کارگاه‌ها، همایش‌های تخصصی و متناسب با نیاز های بومی و محلی و همراه با دعوت از معتمدین، تهیه و تدوین مستند از زوجینی که با ازدواج آسان به خوشبختی و زندگی موفقی رسیده‌اند و تشویق این خانواده‌ها در همایش‌های دانشگاهی، برگزاری دوره و کارگاه‌های مشاوره‌ای با محوریت مرکز مشاوره آنلاین واحد و اساتید گروه روانشناسی، استفاده از ظرفیت اساتید در کلاس‌های درسی جهت تشویق و ترغیب دانشجویان به ازدواج آسان و همکاری و ایجاد انعقاد تفاهم‌نامه فی مابین دانشگاه آزاد اسلامی و بانک‌ها جهت تامین اقلام جهزیه دانشجویان با نرخ بانکی بسیار ناچیز می‌تواند زمینه الگوسازی ازدواج آسان در بین دانشجویان باشد.

برنامه شما با توجه به ابلاغیه جدید معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه کرسی‌های آزاد اندیشی چیست؟

یکی از راهکار های تقویت، حمایت و پویا کردن برنامه‌های فرهنگی دانشگاه استفاده از برنامه کرسی‌های آزاد اندیشی است که در این راستا می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب، دعوت از اساتید نخبه کشوری و حوزوی و همچنین ایجاد فضایی مناسب و امن برای ایراد نظرات موافق و مخالف موضوع به برگزاری حضور حداکثری و تاثیرگذار اقدام کرد.

در واقع اساس و پایه راه‌اندازی و برپایی انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی استفاده از ظرفیت دانشجویی که منجر به ایجاد کادرسازی جهت آماده‌سازی نیروی غنی و توانمند انسانی در راستای ایجاد نظام متمدن اسلامی و کشور پیشرفته و خودکفا است. از طرفی دیگر با نظام‌مند کردن برنامه‌های فرهنگی، علمی و تربیتی دانشگاه در قالب تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی باعث ایجاد شور و اشتیاق بین دانشجویان جهت برگزاری هر چه بهتر و باشکوه تر آن‌ها است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =