تشکل‌ها و انجمن‌ها پایه شکل‌گیری شخصیت سیاسی دانشجویان است

معاون فرهنگی این واحد دانشگاهی گفت: تشکل‌ها و انجمن‌ها تکمیل کننده شخصیت فکری، فرهنگی و علمی و پایه شکل گیری شخصیت سیاسی دانشجویان است.

پیمان تباری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کنگاور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به برنامه‌های فرهنگی در این واحد دانشگاهی، اظهار کرد: در راستای نحقق اهداف فرهنگی این واحد دانشگاهی اجرای برنامه‌های مناسبتی و فعالیت‌های بخشنامه‌ای سازمان در بستر فضای مجازی پیاده‌سازی کرد. همچنین مسابقات کتابخوانی، جلسات علمی و فرهنگی، کرسی‌های آزاد اندیشی در فضای مجازی برگزار می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا دانشگاه آزاد اسلامی واحد کنگاور در خصوص جشنواره «از حماسه تا حماسه» در سه سطح دانشجویی، اساتید و کارکنان اقدام به اطلاع‌رسانی گسترده در این زمینه کرده است چرا که برای تحقق این مهم تأکید بر نظارت و استمرار فعالیت‌ها و نیز تولید محتوای مناسب در فضای مجازی دارد.

تباری گفت: در این واحد دانشگاهی کانون‌های هلال احمر، قرآن و عترت، حجاب و عفاف، جرعه نور، مهدویت و تشکل فعال نیز بسیج دانشجویی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کنگاور در زمینه رسالت دانشجوی امروزی اظهار کرد: رسالت و وظیفه در کلمه دانشجو نهفته است به عبارتی کسب علم ودانش، روحیه جستجوگری و امید به آبادی و پیشرفت فردی و اجتماعی، ملی و بین‌اللملی مهم‌ترین وظیفه و رسالت دانشجوی امروزی است.

وی افزود: دانشجو فی نفسه دغدغه دارد اما این که چقدر برای حرف، ایده، فکر و خلاقیت او از سوی جامعه ارزش قائل شوند بسیار مهم است. اگر این زمینه‌ها در داخل کشور فراهم نشود؛ قطعا رکود علمی را در پی خواهد داشت.

تباری گفت: دانشجو برای برون رفت از رکود علمی در قالب مهاجرت یا هر زمینه دیگر اقدام خواهد کرد. باید به تلاش دانشجویان در پیشرفت‌های اخیر علمی در سطح بین‌اللملی توجه و دغدغه آنان را درک کرد تا این پیشرفت به اقتدار و توسعه کشور بیش از پیش کمک کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزدا اسلامی واحد کنگاور تأکید کرد: با درک پیشرفت‌ها و توان علمی و نخبگی دانشجویان نمی‌توان گفت که نسبت به شرایط جامعه امروزی حساس نیستند و این مساله را تعمیم داد. زیرا ماندن در کشور و شکوفایی استعدادها و خدمت به سرزمین نشانه دغدغه است.

تباری گفت: دانشجویان و جوانانی که در صنعت هسته‌ای سنگ تمام گذاشتند و چه بسیار جوانانی که عقیم و نازا شدند تا کشور بارور و پراز رویش باقی بماند و راه توسعه را طی کند.

وی ادامه داد: دانشجو با سخن نو، فکر و ایده، خلاقیت و کارآفرینی می‌تواند زمینه ساز پیشرفت کشور باشد و این مهم به نتیجه نخواهد رسید مگر با اعتماد به جوانان و استعدادهای فراگیر آنان؛ در این خصوص باید از آنان حمایت کرد و با میدان دادن به آنها اعتماد به نفس را در بین دانشجویان امروزی ایجاد کرد.

تباری تصریح کرد: هرکشوری در مسیر پیشرفت و توسعه خود قطعا دشمنان و دوستانی دارد، باید سیاستمداران با حفظ شأن و منزلت کشور و نظام در هموار کردن مسیر توسعه تلاش کنند.

وی افزود: امروزه کشور ما در جنبه‌های گوناگون می‌تواند به خودکفایی برسد و دانشجویان با تلاش علمی پژوهشی و فناوری بیشترین و بهترین نیرو را در اختیار دارند تا بتوانند دشمنان داخلی وخارجی که مانع توسعه و پیشرفت هستند و از جایگاه ارزشمند علمی و هراس دارند، ناامید کنند.

تباری اضافه کرد: در این راستا بیانیه گام دوم انقلاب بهترین جایگزین و ارزش برای جوانان دانشجو در نظر گرفته است و اهتمام همگانی در این خصوص می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

معاون فرهنگی این واحد دانشگاهی اظهار کرد: دانشجو نیاز به محتوا و مطالب ارزشمند دارد؛ مخفی کاری، ترس از آگاهی دانشجویان، نداشتن محتوای ارزشمند باعث می‌شود جوانان دانشجو سرخورده و ناامید شوند و برای تامین نیازهای خود از راه‌های دیگر استفاده کنند که نه تنها آنان را به سرمنزل مقصود نمی رساند؛ بلکه استعداد آنان را از بین می‌برد. پس آگاه سازی، واقعیت‌گویی و حقیقت‌نمایی مهم‌ترین راه و روش استقلال دانشجویان است که تفکر آنان را انسجام می‌بخشد و در خدمت شکوفایی جامعه قرار می‌دهد.

تباری گفت: هر انسان سالم از نظر روح و روان نسبت به پیرامون خود حساس است دانشجویان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. رغبت، حضور در جامعه، خود را نشان دادن، تلاش برای اثبات توانایی کسب و علم و دانش نشان حساسیت دانشجو است؛ اما این که مدیران و مسئولان چقدر با جوانان روراست هستند و چقدر برای فکر و توانایی آنان ارزش قائل هستند یا چه اندازه زمینه شکوفایی آنان را فراهم کرده‌اند در میزان حساسیت آنان تاثیر دارد.

وی تصریح کرد: همین که احساس می‌کنیم دانشجویان در بسیاری از عرصه‌ها حساسیت ندارند این خود نشان از حساسیت آنان دارد؛ چرا که به ما می‌فهمانند که جایگاه آنان درک نشده است. برای فکر و علم آنان برنامه نداشته ایم و جرأت میدان دادن به آنان را نداریم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کنگاور اظهار کرد: خانواده پایگاه اصلی و اولیه شکل‌گیری شخصیت است، وقتی افراد در خانواده‌ای پویا اهل تلاش و پشتکار نوع دوست حساس به مسائل مهم زندگی ... رشد می کنند؛ حضور آنان در جامعه بسیار مفید و ارزشمند خواهد بود. اگر جامعه تلاش کند که بنیان خانواده، ارزش خود را حفظ کند و براساس شاخص‌های ارزشمند شکل گیرد هویت جامعه نیز به بهترین وجه شکل خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: اگر فردی که از چنین خانواده‌ای به عنوان دانشجو وارد مرحله جدیدی از زندگی شود و با تعارض و تفاوت‌های بیشماری مواجه شود به طور یقین دچار سرخوردگی و فرار از محیط علمی می‌شود، لذا یکی از مهم‌ترین وظایف هر جامعه ایجاد زمینه رشد و شکوفایی در دانشگاه‌ها است تا بتواند کاستی‌هایی که افراد با خود دارند را جبران کند و دانشجو بتواند بسیاری از مسائل را با تحلیل درست، قابل فهم درک کرده و مسیر پیشرفت خانواده و جامعه شکوفایی خود را حفظ کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کنگاور افزود: قطعا هرانسان دانا و آگاه با برخوردهای سلبی و تند و سلیقه‌ای مخالف است، اگر مدیران و مسئولان جامعه نتوانند تعادل و تعامل ایجاد کنند و با خودبینی و خودخواهی بر مشکلات جامعه چشم بپوشند؛ بدون تردید جوانان، ناامید خواهند شد و به طور کلی جامعه دچار تزلزل فکری و آشفتگی بسیاری از مسائل خواهد شد.

وی تصریح کرد: تشکل‌ها و انجمن‌ها تکمیل کننده شخصیت فکری، فرهنگی و علمی و پایه شکل گیری شخصیت سیاسی دانشجویان است. دانشجو در این تشکل‌ها و انجمن‌ها می‌تواند به پویایی اندیشه، تفکر گروهی، ایده پردازی به حل مساله دست یابد و نقش خود را در آینده فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بشناسد و در این راستا گام بردارد.

تباری خاطرنشان کرد: دانشجو روحیه پرسشگری و مطالبه گری دارد، جوینده و تشنه یادگیری است. میل و اراده او در این مسیر و برای رسیدن به هدف کاملا مشهود است به هر طریق و شیوه‌ای می‌خواهد به پاسخ برسد؛ اما دانش آموز نیاز به حمایت و دستگیری و آموزش مداوم دارد روح گریزنده او نیاز به مهار و بازگرداندن به مسیر به صورت پیوسته دارد. دانشجوی منتقد و دارای مهارت، ایده و نوآوری است اما دانش آموز، گیرنده، خام و نیازمند توجه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =