ترامپ رسما دستور آغاز روند انتقال قدرت به دولت بایدن را صادر کرد

رئیس اداره کل خدمات عمومی آمریکا، در نامه‌ای رسما جو بایدن را به عنوان پیروز انتخابات شناخته و خبر داده که آماده آغاز روند رسمی انتقال قدرت است. ترامپ هم در رشته توئیتی با تایید این مطلب گفت که دستور داده تا مقدمات مرسوم و لازم آغاز شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داد به نامه‌ای دست یافته که نشان می‌دهد اداره کل خدمات عمومی آمریکا، به تیم انتقالی جو بایدن خبر داده است که آماده آغاز رسمی روند انتقال قدرت به دولت جدید است.

ساعتی بعد، دونالد ترامپ که هنوز شکست در انتخابات را نپذیرفته،‌ در رشته توییتی با تایید این موضوع گفت که دستور داده مراحل اولیه برای انتقال قدرت به بایدن آغاز شود.

این نخستین گام در دولت آمریکا برای شروع روند انتقال قدرت است که طی دو هفته گذشته جنجال آمیز شده بود چرا که دولت ترامپ با وجود گذشت دو هفته از مشخص شدن پیروزی جو بایدن در رای‌گیری سوم نوامبر، از ارسال چنین نامه‌ای از سوی اداره کل خدمات جلوگیری کرده بود.

این اختلاف به آنجا رسیده بود که روز دوشنبه، ۲۳ نوامبر، مجلس نمایندگان کنگره آمریکا در هشداری به رئیس این اداره، از او خواستند از فوت وقت اجتناب کرده و برای ارایه دلایل خود فورا برابر نمایندگان کنگره حاضر شود.

رسانه‌های آمریکا از این موضوع به عنوان نخستین نشانه رسمی قبول شکست از سوی ترامپ یاد کردند. هر چند برخلاف رسم معمول در آمریکا، دونالد ترامپ تاکنون به جو بایدن تبریک نگفته و شکست خود در انتخابات را علنا بر زبان نیاورده است.

ترامپ در رشته توئیتی با تشکر از امیلی مورفی، رئیس سازمان خدمات عمومی که از منصوبان ترامپ است گفت که مورفی مورد آزار و تهدید قرار گرفته است و او نمی‌خواسته اتفاقات ناخوشایند برای مورفی یا خانواده‌اش و یا دیگر کارکنان سازمان خدمات عمومی بیفتد.
ترامپ با بیان مجدد اینکه در انتخابات پیروز شده، گفت "در راستای منافع کشور" دستور آغاز روند قانونی را داده است. او در عین حال گفت: پرونده ما با قدرت جریان دارد و ما این مبارزه را ادامه می‌دهیم و معتقدم که پیروز می‌شویم.

در همین راستا رئیس تیم انتقال قدرت جو بایدن از تصمیم ترامپ برای انتقال قدرت استقبال کرد.

بنا بر اعلام بی‌بی‌سی،‌ نامه جی‌اس‌ای به تیم انتقالی جو بایدن اجازه خواهد داد که علاوه بر دسترسی به بودجه‌های دولتی موجود برای تشکیل دولت جدید، با مراجعه و گفتگو با همتایان خود در نهادهای دولتی، خود را آماده تحویل گرفتن دولت کنند.

امیلی مورفی روز دوشنبه مدعی شد که در دو هفته گذشته برای صادر نکردن این نامه تحت فشار از سوی کاخ‌سفید و یا هیچ مقام و نهاد دیگری نبوده و تنها منتظر نهایی شدن معیارهای لازم برای صدور آن بوده است.

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن با دموکرات‌هاست مورفی را برای ادای توضیحات در این باره احضار کرده است.

تیم جو بایدن اکنون می‌تواند حدود شش میلیون و سیصد هزار دلار اختیار بگیرد تا بتواند روند انتقال قدرت را آغاز کند. در ضمن بخشی از فضای فیزیکی وزارتخانه‌ها در اختیار این تیم قرار می‌گیرد. تیم بایدن همچنین می‌تواند از منابع دولت فدرال برای کنترل پیشینه خدمه‌ای که قصد استخدام آن‌ها در کاخ سفید و وزارتخانه‌های مختلف را دارد استفاده کند.  

ماری گیلبرت، مسئول انتقال قدرت دولت فدرال، در پی تصمیم مورفی در ایمیلی به وزارتخانه‌های مختلف نوشت: «مطابق با قانون انتقال ریاست‌جمهوری سال ۱۹۶۳ (طبق آخرین نسخه ترمیم‌شده آن)‌ امروز، ۲۳ نوامبر ۲۰۲۰، مدیر اداره خدمات عمومی احراز کرده است که جوزف آر. بایدن و سناتور کامالا هریس نامزدهای پیروز برای سمت، به ترتیب،‌ ریاست‌جمهوری و معاونت رئیس‌جمهوری هستند.»  

تا پیش از انتخابات جنجالی امسال البته بیشتر مردم آمریکا اسم «اداره خدمات عمومی» یا خانم مورفی را هم نشنیده بودند چون روند انتقال قدرت روی روال و تشریفات معمول انجام می‌شد. معمولا پس از احراز نتیجه انتخابات، نامزد شکست‌خورده با نامزد پیروز تماس می‌گیرد و سپس نزد هواداران خود سخنرانی می‌کند. اما ترامپ نتیجه اعلام‌شده توسط رسانه‌ها را نپذیرفت و آن‌را در دادگاه‌های مختلف به چالش کشید؛ این دادگاه‌ها تا کنون طرف ترامپ را نگرفته‌اند. با این حال رسمی شدن پیروزی بایدن با نامه  مورفی هم تکمیل نمی‌شود و روند خودش را دارد.  دولت بایدن رسما در روز ۲۰ ژانویه (یعنی حدود دو ماه دیگر) پس از ادای سوگند او آغاز به کار خواهد کرد.

مقامات تیم بایدن گفته‌اند بیش از هر چیز منتظر دریافت داده‌های کامل مربوط به همه‌گیری کووید-۱۹ و برنامه‌های موجود برای توزیع واکسن هستند. 

یوهانس آبراهام، مدیر اجرایی تیم انتقالی بایدن، گفت، آغاز رسمی این روند «گامی لازم برای شروع رسیدگی به چالش‌های پیش روی کشورمان از جمله کنترل پاندمی و بازگرداندن اقتصادمان به مسیر خود است.»‌

کد خبر: 1081822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =