نباید از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها غافل شد/ حضور آگاهانه در تشکل‌ها قدرت تحلیل را ارتقا می‌دهد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آذرشهر گفت: علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری و مسئولان دانشگاه‌ها، وضعیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها مناسب و مطلوب نبوده و این امر تا حد زیادی مغفول مانده است. در حالی که گسترش برگزاری این کرسی‌ها در دانشگاه از ضروریات بوده و موجب می‌شود که دانشجو از برخورد سطحی و هیجانی با مسائل دوری گزیده و به دنبال استدلال برای تایید و نفی نظرات سازنده باشد.

محمدرضا ملک پور معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آذرشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در رابطه با فعالیت‌های این واحد دانشگاهی اظهار کرد: اکثر فعالیت‌های فرهنگی واحد در راستای بخشنامه‌های معاونت فرهنگی دانشگاه است. با توجه به شرایط کنونی جامعه، عمده فعالیت‌های واحد آذرشهر در حوزه فرهنگی در خصوص مباحث تحکیم بنیان خانواده، اقتصاد مقاومتی و سواد رسانه‌ای است و خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه‌ها انجام شده است.

وی تصریح کرد: این واحد دانشگاهی در مباحث پژوهشی، در حوزه اینترنت اشیا پیشرو بوده و مقام‌های خوبی را در استان و کشور در سال‌های اخیر به دست آورده است. دانشجوهای مستعد زیادی در این زمینه در واحد وجود دارند که با هدایت صحیح اساتید واحد و با مشورت گرفتن از صاحبنظران این حوزه، شاهد رشد و پیشرفت آنها با گذشت زمان هستیم.  

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آذرشهر، در خصوص جشنواره «از حماسه تا حماسه» افزود: در این راستا اطلاع رسانی کافی به اساتید و دانشجویان از طریق وبسایت و کانال اطلاع رسانی واحد در فضای مجازی انجام شده است، خوشبختانه تا کنون استقبال قابل قبولی از طرف دانشجویان صورت گرفته است.

ملک‌پور ادامه داد: همچنین در مورد ویروس کرونا، بیشترین تمرکز واحد بر روی آموزش صحیح به دانشجویان و همکاران بوده تا با شناخت ابعاد متخلف این بیماری، اقدامات لازم برای پیشگیری از مبتلا شدن به آن صورت گیرد و در فضای به دور از ترس و استرس نسبت به انجام فعالیت‌های روزمره خود اقدام کنند.  

وی گفت:  واحد آذرشهر دارای سه کانون فعال (قرآن و عترت، کانون ادبی و کانون ورزشی) بوده و این کانون‌ها در راستای بخشنامه‌های دانشگاه و اساسنامه خود فعالیت می‌کنند و بخشی از فعالیت‌های فرهنگی واحد به آنها محول شده است.

ملک‌پور با اشاره به اینکه واحد آذرشهر، واحد کوچک بوده و اغلب دانشجویان آن را، دانشجویان شاغل تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: دانشجویان به دلیل مشکلات شغلی و دغدغه‌های مالی، فرصت چندانی برای حضور در فعالیت‌های غیردرسی دانشگاه ندارند و بخاطر همین موضوع از ایجاد کانون‌های متنوع اجتناب شده و سعی شده است فعالیت دانشجویان به صورت متمرکز و فعال در این سه کانون صورت گیرد.  

وی تأکید کرد: تنها نشریه واحد، گاهنامه جوانه است که دارای رویکرد ادبی بوده و توسط اعضای هیات علمی واحد مدیریت می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آذرشهر در پاسخ به سوالی مبنی براینکه حضور در گروه‌های دانشجویی مثل انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی چقدر می‌تواند در دغدغه مندی دانشجو تاثیر گذار باشد؟ گفت: با توجه به اینکه فعالیت عمده فرهنگی و سیاسی دانشگاه در انجمن‌ها و تشکل‌ها اتفاق می‌افتد، حضور دانشجو در این گروه‌ها تاثیر عمده‌ای بر شکل گیری رفتار و هویت آنها داشته  و موجب بروز و رشد خلاقیت‌های فرهنگی و اجتماعی و تقویت قدرت نقد و  قدرت تحلیل مسائل جاری کشور می‌شود. البته انتخاب نوع تشکل باید به صورت آگاهانه و همراه با مطالعه صورت گیرد تا دانشجو ابزار دست احزاب و جناح های سیاسی نشود.

وی تأکید کرد: حضور آگاهانه در تشکل‌ها باعث می‌شود دانشجو با فضای نقد آشنا شده و متناسب با استعداد خود، توان و قدرت تحلیل خود را ارتقا بخشد.

ملک‌پور تصریح کرد: متاسفانه علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری و مسئولان دانشگاه‌ها، وضعیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها مناسب و مطلوب نبوده و این امر تا حد زیادی مغفول مانده است. عوامل متعددی در این زمینه تاثیر گذار هستند، از جمله؛ عدم آموزش مناسب به دانشجویان و واهمه آنها از اظهارعقیده آزادانه. در حالی که گسترش برگزاری این کرسی‌ها در دانشگاه از ضروریات بوده و موجب می‌شود که دانشجو از برخورد سطحی و هیجانی با مسائل دوری گزیده و به دنبال استدلال برای تایید و نفی نظرات سازنده باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =