آیین نامه هیئت علمی وابسته در وزارت بهداشت تدوین می‌شود

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: باتوجه به لزوم تسهیل بکارگیری اعضای هیئت علمی دانشگاه های دیگر مقرر شد آیین نامه هیات علمی وابسته در وزارت بهداشت با تاکید بر رهیافت همگرایی علوم تدوین می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ‌دانشجویی(ایسکانیوز)،‌ علی اکبر حق دوست با ارائه گزارش عملکرد ماهانه بیان کرد: چنانچه بر اساس داده‌های مدلسازی نیز پیش بینی میشد، شاهد افزایش شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور بودیم. اگرچه در سایر نقاط دنیا نیز چنین روندی مشهود است، اما با توجه به سطح پایین تر از انتظار رعایت پروتکل های بهداشتی در بین مردم، به نظر می‌رسد بخشی از تلاش جامعه دانشگاهی کشور، باید معطوف آگاهی بخشی و اقناع مردم در خصوص اهمیت رعایت موازین بهداشتی برای محدودسازی شیوع این همه گیری زیانبار باشد.

وی با اشاره به تدوین درسنامه دفاع مقدس، ترویج فرهنگ ایثار و زنده نگه داشتن یاد و خاطره حماسه های جاودانه ای که توسط رزمندگان و قهرمانان ملی در طول سال های دفاع مقدس خلق شدند، را وظیفه ای همگانی دانست و گفت: آشنا کردن جوانان دانشگاهی و دانشجویان با الگوهای فداکاری و رشادت و ایثار با روش‌های مختلف و شیوه های نوین ضروری است.

حق دوست گفت: تدوین درسنامه دفاع مقدس جزو اقدامات بسیار خوبی بود که در حوزه معاونت آموزشی و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی مجازی انجام گرفت و در هفته دفاع مقدس رونمایی شد. این درسنامه در یک بستر جذاب محتوای الکترونیکی تدوین شده و در دسترس دانشجویان و اساتید دانشگاههای سراسر کشور قرار گرفته است.

وی درباره تعامل با دانشگاه‌ها و کلان مناطق آمایشی اظهار داشت: به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر بین دانشگاه های علوم پزشکی و ستاد معاونت آموزشی وزارت بهداشت، چگونگی ثبت نام و شروع کار دانشجویان ورودی جدید و مسائل مرتبط دیگر مطرح شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به هماهنگی های درون و برون سازمانی و تعاملات مستمر معاونت آموزشی با معاونت درمان، خاطرنشان کرد: مقرر شد لیست نیاز دانشکده/دانشگاههای علوم پزشکی به برگزاری دوره مراقبت ویژه جهت متخصصین، با وضعیت موجود بیمارستانها مطابقت داده شود و اولویت آموزش بر اساس رشته تخصصی در هر شهر مشخص شود.

وی افزود: همچنین مصوب شد آموزش متخصصین و پزشکان عمومی توسط معاونت درمان و با بهره گیری از بستر موجود در حوزه معاونت آموزشی و دانشکده مجازی پیگیری شود. با توجه به اهمیت آموزش دستیاران سال سوم و چهارم رشته های داخلی، بیهوشی، عفونی و طب اورژانس جهت دوره مراقبت های ویژه، مقرر شد برنامه ریزی لازم از سوی معاونت آموزشی انجام شود و بسته آموزشی پرستاران جهت بخش های مراقبت ویژه و اورژانس نیز تهیه شود.

حق دوست از انتشار نشریه «شما» به منظور دسترسی به اخبار و اطلاعات درست و معتبر در حوزه آموزش علوم پزشکی خبر داد.

وی درباره برگزاری آزمون دانشنامه و گواهینامه رشته های تخصصی دندانپزشکی نیز یادآور شد: این دوره از آزمون با توجه به شرایط خاص سال جاری با توجه به اپیدمی بیماری کووید ۱۹ و اعتراضات و خواسته های برخی از داوطلبان برگزار شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت مرجعیت علمی را یکی از برنامه های مهم و اولویتدار در حوزه آموزش علوم پزشکی برشمرد و گفت: مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی با مطالعه ای عمیق و جامع، مفاهیم و دیدگاه های مرتبط با مرجعیت علمی را در سطوح ملی و بین المللی در یک بسته آموزشی مختصر تنظیم کرد.

وی گفت: این مطالعه برای اولین بار تمامی طیف بررسی شواهد، مفهوم سازی، نظریه پردازی، مدل سازی، جمع آوری اطلاعات محیطی، تحلیل های مبتنی بر مدل، هدف گذاری، برنامه ریزی و تمهید اجرا را در بر می گیرد و در کنار آن، چگونگی برنامه ریزی عملی برای هدایت علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور به سوی مرجعیت علمی را به نمایش می گذارد. مستندات تهیه شده در این خصوص که مشتمل بر کتب و ۳۱ گفتار است.

حق دوست اضافه کرد: نتایج مطالعه تعیین مزیت های رقابتی و نقاط سرآمدی دانشگاه‌ها نیز آماده شده و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار خواهد گرفت تا بر اساس آن، نقشه راه تعالی و نیل به مرجعیت علمی توسط خود دانشگاه‌ها تدوین شود.

وی از تشکیل کمیسیون رهیافت همگرایی علوم در معاونت آموزشی خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی در خصوص چگونگی فعالیت این کمیسیون انجام شده و اقدامات لازم جهت ایجاد هماهنگی بین بخش‌های مختلف درون و برونسازمانی در حال پیگیری است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با توجه به لزوم تسهیل بکارگیری اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دیگر، از جمله دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم برای تحقق همگرایی مقرر شد آیین نامه هیئت علمی وابسته با بررسی آیین نامه های هیئت علمی وابسته وزارت علوم و چند دانشگاه علوم پزشکی تدوین شود و موارد مرتبط با رهیافت همگرایی در آن لحاظ شود.

وی درباره فعالیت‌های مرتبط با پاسخگویی اجتماعی گفت: کارگروه پاسخگویی اجتماعی در خصوص نهادینه سازی پاسخگویی اجتماعی در برنامه ریزی های آموزشی، توانمندسازی اعضای هیات علمی در زمینه پاسخگویی اجتماعی، ارتقای دانش، باور و بینش دانشجویان در حوزه پاسخگویی اجتماعی و حمایت و هدایت تحقیقات علوم سلامت به سمت نیازهای جامعه برنامه ریزی گسترده‌ای را با مشارکت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور آغاز کرد.

حق دوست با اشاره به اصلاح ساختار تشکیلاتی در وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی گفت: این ساختارها عمدتا قدیمی بوده و جوابگوی نیازهای روز و متناسب با ماموریت و رسالت کنونی این نهادها نیستند. اصلاحات ساختاری شامل طیف وسیعی از تشکیلات می‌شود. کار مطالعاتی در این زمینه با محوریت تیم تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران شروع شده و گزارش نتایج اولیه آن نیز ارائه شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =